Örebro får nytt kreativt skolcampus

LBS Kreativa gymnasiet och Rytmus Musikgymnasium kommer tillsammans att bilda ett nytt skolcampus i Eyracenter intill Behrn Arena. Skolkoncernen AcadeMedia och Karaffen Förvaltning ligger bakom satsningen. Den nybyggda fastigheten kommer vara helt anpassad för kreativt lärande i nya moderna lokaler med plats för livekonserter, musikstudios och spelutveckling.

- Det är oerhört roligt att kunna erbjuda eleverna i Örebro en skräddarsydd miljö för kvalitativa utbildningar inom musik, kreativt skapande och spelutveckling. Örebro är en expansiv stad där behovet av fler gymnasieplatser är stort. Vi ser fram emot att bidra till en utökning av antalet platser på våra omtyckta skolor LBS och Rytmus, säger Lotta Krus, utbildningsdirektör för AcadeMedias kreativa gymnasieområde.

Skolcampuset kommer bestå av tre våningsplan med en modern planlösning och ytor anpassade för lärande. På entréplanet kommer skolorna ha sin matsal, gemensamma uppehållsytor och en scen där eleverna kan bjuda in till konserter och event inom e-sport. Planlösningen inkluderar även moderna musikrum och studios för musikskapande och ensemble, en mediastudio och e-sportrum samt andra ytor för kreativt skapande.

- Vi är glada att få utveckla en modern fastighet för kreativt lärande tillsammans med AcadeMedia. Att kombinera olika verksamheter, i detta fall skola och kontorslokaler, ligger rätt i tiden. Bland annat kommer en gemensam takterrass kunna användas av alla i fastigheten, säger Patrick Hjalmarsson, VD för Karaffen Förvaltning.

Lokalerna kommer stå klara till läsårsstarten i augusti 2021. Skolornas nya adress blir Isgatan 2, intill Behrn Arena i Örebro.

För mer information kontakta:

Lotta Krus, utbildningsdirektör inom AcadeMedia 073-0806055

Patrick Hjalmarsson, vd Karaffen Förvaltning 070-191 39 00

OM RYTMUS OCH LBS

Rytmus Örebro grundades 2011 och ligger idag på Karlsgatan 30. Skolan utgör tillsammans med Rytmus fyra andra skolor Sveriges största musikgymnasium. Här läser eleverna det högskoleförberedande estetiska programmet med musikinriktning. Skolan har länge haft behov av större lokaler för att kunna ta emot det växande antalet elever som söker till skolans estetiska program mot grenarna Instrument/Sång, Musikproduktion, Singer/Songwriter och Estet-Sam.

LBS Kreativa Gymnasiet har idag totalt 17 skolor runt om i Sverige. I Örebro startade skolan  inför läsåret 2018 i lokaler på Vasatorget. LBS Örebro erbjuder teknikprogrammet med profilerna spelutveckling och systemutveckling samt estetiska programmet med profilerna spelgrafik, grafisk design och foto & film.

AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 17 300 medarbetare på våra drygt 655 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling.

Alla 179 300 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential.

Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget.

Friskolor - en naturlig och viktig del av utbildningssystemet26.2.2020 10:36:46 CETNyheter

Friskolor har funnits i över 30 år. Idag går nära 400 000 barn och elever i en friskola och antalet ökar varje år. Över 73 000 lärare, 17 procent av lärarkåren, arbetar i en friskola. När Rebecca Roth ordförande i LR:s Studerandeförening vill att friskolor som drivs av aktiebolag ska läggas ner, bör hon ha i åtanke att ett sådant beslut skulle få stora konsekvenser för både lärare och elever.