Organisera! Vänsterpartiet arrangerar facklig rikskonferens

Den 17-19 september samlas 200 fackligt aktiva vänsterpartister till facklig rikskonferens i Stockholm.

Konferensen genomförs under rubriken ”Organisera!” och är den första i sitt slag sedan 2018.

-Det ska bli väldigt spännande att sammanföra så många kloka fackliga partikamrater under samma tak, och att se vad som blir resultatet, säger Gunnar Westin, facklig-politisk sekreterare.

Utöver föredrag och workshops kommer en ny facklig plattform samt riktlinjer för arbetet i fackföreningarna att diskuteras. Konferensen markerar alltså ytterligare ett steg i utveckligen av vänsterpartiets arbete med att bredda och fördjupa sitt fackliga arbete.

Konferensen gästas av företrädare för ett antal fackförbund. Partiordförande Nooshi Dadgostar inledningstalar klockan 12.30 på lördagen.

_____

Plats: Clarion Hotell, Ringvägen 98.
Ytterligare information: vansterpartiet.se/facklig-rikskonferens
För pressförfrågningar och ackreditering, kontakta Josefin Nauri på telefon: 072-229 17 79; e-post: josefin.nauri@riksdagen.se.
För intervjuförfrågningar gällande Nooshi Dadgostar, kontakta Maria Carlsson på telefon 076-816 53 68; e-post: maria.carlsson@riksdagen.se

Nooshi Dadgostar: ”Gärna sida vid sida, men aldrig mer ett passivt stöd”4.7.2021 11:20:00 CEST | Pressmeddelande

När Nooshi Dadgostar höll sitt första Almedalstal handlade det om en ny offensiv industripolitik för hela landet, om sjukförsäkringen, om klimatomställningen, men också om demokratin och att det måste vara slut på marknadsexperimenten. - Vill socialdemokraterna fortsätta att vara stödparti till Annie Lööf är det deras val. Men Vänsterpartiet kommer inte vara en dörrmatta. Det har ni mitt ord på, sa Nooshi Dadgostar. Nooshi Dadgostar betonade nödvändigheten av stora offentliga investeringar för att möta klimatutmaningen och människors oro på landsbygden och i bruksorten. - Under en längre tid har industrier drabbats av varsel om neddragningar och nedläggningar. SCA och Stora Enso. Ortviken, Hylte bruk och Kvarnsveden är tre platser som varslats. Närbutiken, lunchserveringen och annan lokal service läggs ner. - Så behöver det inte fortsätta, jobben kommer och industrin kan växa på nytt, om vi inte slarvar bort det läge vi nu står inför. Politiken måste leverera och investera, i infrastru

V-dagen i Almedalsveckan: Nooshi Dadgostar premiärtalar – och landsbygden lyfts fram2.7.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det ska gå att leva ett bra liv för alla överallt i Sverige, även om du bor på landsbygden eller i en bruksort. Det är den röda tråden i Vänsterpartiets Almedalsprogram. Förutom dagens höjdpunkt – Nooshi Dadgostars första Almedalstal - blir det samtal med lokala perspektiv på industripolitik, klimatomställning och vilka reformer och samarbeten som leder utvecklingen på landsbygden framåt.