Oskar, 10, designar nya majblomman "Ägget"

10-årige Oskar Björklund från Spånga har designat 2022 års majblomma. Den är vit, gul och heter så klart Ägget. Oskar ser fram emot att vara Majblommans talesperson för barns rättigheter, och äntligen få berätta om uppdraget för alla kompisar.

Varje vår skickar tusentals barn in färgförslag på nästa års majblomma, men bara ett vinner. 2022 heter vår designer Oskar Björklund, är 10 år och bor i Spånga. Oskars gräddvita majblomma har en gul prick i mitten. Inte så konstigt att den kallas Ägget.

- Jag tänkte bara på ett stekt ägg när jag gjorde den! Sen kom vi på att ägg påminner om Majblomman, organisationen alltså. Majblomman är som ett skyddande skal för barn som behöver det, säger Oskar.

- Har det varit svårt att inte berätta något?

- Nej, det har varit ganska enkelt. Det har nog varit svårast för mamma att hålla tyst! Jag fick veta det på jullovet, men jag har ju vetat att jag har chansen sen mitt förslag gick till final. Nu är jag mest taggad på att alla mina kompisar ska få nyheten. Det blir kul!

Oskar bor i Spånga och går i fyran på Solhemsängens skola. På fritiden läser han fantasyböcker med mycket action.

- Min favoritförfattare är Jo Salmson som har skrivit böckerna om Tam, och drakserien som jag läser nu. Och så gillar jag gaming. Jag spelar Roblocks och Minecraft men mest gillar jag ett spel som heter Sea of Thieves. Det är inspirerat av Pirates of the Caribbean och det är otroligt bra gjort.

Oskar är också aktiv i Scouterna.

- Scouterna är så roligt, jag har så många vänner där. Vi går på hajker och sånt.

- Visste du att Majblomman delar ut jättemycket pengar och presentkort till barns fritidsaktiviteter?

- Det är jättebra, tycker jag. Det är ju väldigt dumt om man är intresserad av nåt, och så har familjen inte råd.

- Till sist: hur känns det att var majblommedesigner?

- Det känns jättekonstigt och jätteroligt. Det ska bli kul att få avslöja majblomman. Majblomman är väldigt viktig och gör bra saker för barn.

Majblomman 2022 är designad av Oskar Björklund, 10 år.