Östergötlands arkitekturpris 2020 till Nykvarnsholmen

Igår kväll (torsdag 4 mars) offentliggjorde Sveriges Arkitekter i Östergötland vinnaren av årets arkitekturpris 2020. Det tilldelas Nykvarnsholmen i Linköping, där Tekniska verken varit delaktiga med ett nytt fiskomlöp vid vattenkraftverket.

Foto: Göran Billeson

- Det är jätteroligt att det här spännande och viktiga projektet uppmärksammas av Östergötlands arkitekter. När det gäller vårt fiskomlöp var det självklart viktigt att det skulle vara vackert, men det primära för oss var att uppnå en biologisk funktion vilket vi lyckats med. En stor mängd fisk, bland annat asp, har vandrat genom fiskomlöpet under 2020, säger Ola Palmquist, affärsenhetschef för Vattenkraft på Tekniska verken.

Projektet på Nykvarnsholmen är en av de största naturvårdssatsningarna i Linköpings historia.

- Vi är naturligtvis väldigt glada och stolta över att få detta pris! Platsen har blivit så omtyckt av våra medborgare. Erkännandet visar att alla platsens olika överlagrade värden har gett Nykvarnsholmen så många dimensioner som också tilltalar många. Genom ett kompetensintensivt, respektfullt och lekfullt samarbete inom projektgruppen har vi lyckats att skapa en plats som stödjer stadens långsiktiga hållbarhet på flera plan - både socialt och ekologiskt, säger landskapsarkitekt Linda Moström.

Motiveringen lyder:

”Nykvarnsholmen är ett positivt bidrag i Linköpings stadsmiljö med fokus på behov och värden för både människor och natur. På platsen möts natur, historia, pedagogik, teknik och estetik. Tekniska förutsättningar har vävts samman med värden för vistelse och ekologi till en helhet som respekterar och ansluter väl till sitt sammanhang.

Utformningen ger stöd för olika typer av användning av många målgrupper och framhäver platsens inneboende kvaliteter. Resultatet är en plats som bidrar med värden under hela året samt bjuder på en spänning i vattnets olika uttryck och funktioner.

Projektet ger inte bara värden på den specifika platsen utan även i ett större sammanhang, genom att vara en del av stadens planerade stadspark, skapa förutsättningar för ett mer levande vattendrag samt öka allmänhetens kunskap om biologi och historia. Projektet har gett mer än bara en plats och är en del i arbetet mot mer långsiktigt hållbara samhällen.”

Ola Palmquist, affärsenhetschef, Vattenkraft, Tekniska verken i Linköping, 013-20 81 64
Ola.Palmquist@tekniskaverken.se

Jakob Bergengren, Miljöingenjör, Tekniska verken i Linköping, 013-20 92 09
Jakob.Bergengren@tekniskaverken.se

Foto: Göran Billeson

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se