BelysningsbranschenBelysningsbranschen

Östermalms saluhall vinner prestigefyllt ljusdesignpris – Svenska Ljuspriset Interiör

Östermalms saluhall i Stockholm är årets vinnare av interiörkategorin i den prestigefyllda tävlingen Svenska Ljuspriset. Juryn menar, bland annat, att ljusdesignteamet med sin mästerliga hantering av ljuset skapat atmosfär så naturligt att den verkar ha funnits där i mer än 100 år. Utmärkelsen delades ut den 8 september i Stockholm.
Foto: Lasse Olsson

Våren 2020 slog Östermalms Saluhall äntligen upp sina portar igen, återställt till sin forna glans. Hallen fick då även ny ljussättning vars bärande idé är att belysningen inte ska ta uppmärksamhet, utan skapa atmosfär, trivsel och accentuera varorna. Man skulle genom modern kunskap och teknik inom ljussättning rusta hallen för ytterligare många år framåt.

JURYMOTIVERINGEN:
 Forna tiders gastronomiska Mecka har återskapats, och med modern ljusteknik förmedlas en känsla av både exklusivitet och livfullhet. Genom utsökt balans mellan dagsljus och miljöljus ges lokalen ett luftigt intryck, medan armaturer med historisk anknytning skapar intimitet, orienterbarhet och struktur. Med stor omsorg gestaltas en sömlös övergång mellan rymd och småskalighet. En mästerlig hantering av ljuset skapar atmosfär så naturligt att det verkar ha funnits där i mer än 100 år.”

Tre hedersomnämnanden
Förutom vinnaren utsåg juryn tre hedersomnämnanden, som gick till Centralhallen vid Stockholms Centralstation (jusdesign: Light Bureau), Restaurang Tavolo i Göteborg (ljusdesign: Kreativ Teknik och Okidoki Arkitekter) och Söderledskyrkan i Farsta (ljusdesign: White, Stockholm).

MEDVERKANDE – ÖSTERMALMS SALUHALL, INTERIÖR:

Beställare: Stockholms stad, Fastighetskontoret
Ljusdesign: Ljusrum, Jonas Lindahl med team
Arkitekt: Tengbom, Mark Humphreys med team
Elkonsult: Sonny Svenson Konsult (numera Afry)
Elentreprenör: K4 Elektriska

Ljusrum AB, med Jonas Lindahl i spetsen kammar hem detta årliga prestigepris redan för andra gången. För fyra år sedan vann företaget priset för sin nytänkande ljussättning av Humanas äldreboende i Gävle.

Svenska Ljuspriset Exteriör vanns av projektet Hinseberget - stadsporten till Karlshamn, med ljussättning av WSP Ljusdesign.

Fakta om Svenska Ljuspriset
Svenska Ljuspriset är en årlig tävling som syftar till att uppmärksamma den höga nivån av ljusplanering i Sverige och vill lyfta fram projekt där ljus använts på föredömligt sätt för att förstärka anläggningens funktion och arkitektur. Juryn bedömer såväl visuella, estetiska, funktionella, tekniska, som driftsekonomiska aspekter. I årets tävlingsomgång tävlar projekt färdigställda under 2020.

Tävlingen har en lång tradition och arrangeras nu för 29:e året i rad. Det är många prestigeprojekt som kammat hem priset under årens lopp. Arrangörer är de tre belysningssällskapen: Sydljus, Västsljus och Svenska Belysningssällskapet tillsammans med tidningen Ljuskultur.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För mera information, kontakta: Mervi Rokka, telefon: 070- 211 4541, e-post: mervi.rokka@ljuskultur.se. För intervju med vinnarna, kontakta Ljusrum AB, Jonas Lindahl, telefon: 070-937 3030.

Ladda ned bild
Vinnarteamet fr v: Ingemar Jellve, Cowi Projektbyrån, Sonny Svenson, Afry, Carolin Fischer och Jonas Lindhal, Ljusrum samt Olle Henriksson, Fastighetskontoret Stockholms stad

Belysningsbranschen

0702114541http://www.belysningsbranschen.se

Belysningsbranschen är huvudorganisation för Sveriges tillverkare och importör av ljuskällor, belysningsarmaturer och komponenter. Vi har som verksamhetsmål att skapa intresse, sprida kunskap och verka för ökad kvalitet på belysning i den offentliga miljön.

Följ Belysningsbranschen

Senaste pressmeddelandena från Belysningsbranschen