Bokoop

Östersund först i norr med unik bostadssatsning

Bokoop, bostadskooperationen för unga, satsar på norra Sverige och har nu fått sina första direktanvisningar i Norrland. Det är Östersunds kommun som beslutat att inleda förhandling om två markförsäljningar för uppförande av 200 kooperativa hyresrätter i en långsiktig och gemensam satsning på boende som de med medelinkomst eller lägre har råd med.
Bostäderna i Brunflo kommer att byggas några hundra meter ifrån Storsjöns strand.

– När vi drog igång Bokoop för fem år sedan hade vi fokus på storstadsregionerna i södra Sverige. Men utvecklingen med grön el, stora industrisatsningar hand i hand med en stark utvecklingskraft är på väg att rita om Sverigekartan och fått oss att vända norrut, säger Olof Landgren och pekar på behovet av stora och snabba satsningar på en rad orter.

Bokoop har därför inlett en storsatsning i norr och för diskussioner med ett flertal kommuner såsom Umeå, Luleå, Skellefteå, Kiruna och Gällivare.

– Jag vill verkligen ge beröm till Östersunds kommun som agerar i enlighet med sitt bostadsförsörjningsprogram och möjliggör bostadsbyggande för de mest behövande. I Östersund tar tjänstemän och politiker de ungas behov av bostäder på allvar och agerar klokt och konstruktivt för en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Ett föredöme vi hoppas att fler kommer att följa, säger Olof Landgren, ordförande i Bokoop.

Allmännyttiga Bokoops mål är att i stor skala möjliggöra bostäder som människor med medelinkomst eller lägre faktiskt har råd med. Även om Bokoop i första hand producerar bostäder med unga i åtanke, kommer bostäderna i Östersund även att förmedlas till andra åldersgrupper med bostadsbehov. Målsättningen för hyrorna är 4,200–7400 kronor i månaden för 1–3 rok och insatsen motsvarar sex månaders hyra.

– Vi kommer använda förtur för olika grupper inte bara unga och överväger inkomsttak som gör att bostäderna verkligen hamnar hos dem med störst behov av bostäder med rimlig hyra, berättar Olof Landgren.

Bokoop föddes när grundarna tröttnade på att prata om problemen på bostadsmarknaden, och istället visa att det går att åstadkomma positiv förändring inom ramarna för dagens system. Första fasen i expansionen är redan finansierad och möjliggör byggnation av 3000–4000 lägenheter. Bokoops första projekt om 145 lägenheter är i full gång i Nykvarns kommun i sydvästra Stockholmsregionen, husen är redan resta och kommer att vara inflyttningsklara i början av 2022.

Bilder

Alla Bokoops projekt har sin unika konststrategi.

Bokoop
Åsögatan 115

Om kooperativ hyresrätt

Kooperativ hyresrätt är den fjärde lagstadgade upplåtelseformen i Sverige. Formen är väl beprövad och har egen lagstiftning som gällt sedan 2002. Kooperativ hyresrätt kombinerar fördelarna med bostadsrätt och hyresrätt – den ger bostadsrättens möjligheter till inflytande med hyresrättens flexibilitet. Som medlem har du ansvar för lägenhetens invändiga underhåll: såsom ytskikt, installationer/vitvaror och kök. Föreningen tar hand om det gemensamma underhållet i trapphus, servicebyggnad och gård, samt skötsel och föreningens ekonomi.

Om Bokoop

Bokoop startades 2018 i syfte att skapa bostäder åt unga på deras villkor. Bokoop skapar hållbara, yteffektiva lägenheter låg hyra. Bokoop är den första stora allmännyttiga satsningen på kooperativa hyresrätter på 100 år och föreningen är medlem i Sveriges Allmännytta. Bokoop föddes när vi tröttnade på att prata om problemen på bostadsmarknaden, och istället bestämde oss för att visa att det går att åstadkomma positiv förändring inom ramarna för dagens system.

Följ Bokoop

Senaste pressmeddelandena från Bokoop