Östgötsk industri skriker efter elkompetens när omställningen går blixtsnabbt

Den gröna omställningen innebär att länets elbehov ökar kraftigt. Ett samverkansprojekt mellan Länsstyrelsen, Region Östergötland, Cleantech Östergötland och Linköpings universitet har som mål att accelerera elektrifieringen för att påskynda fossiloberoendet. Samtidigt vittnar företagen om kompetensbrist på elkraftsingenjörer – en nyckelkompetens när det kommer till underhåll, optimering och utbyggnad av elnätet. Därför har det lokala näringslivet krokat arm med bemannings- och utbildningsföretaget Lernia och startat den tvååriga yrkeshögskoleutbildningen Elkraftsingenjör.

Östergötland har en lång industritradition där både pappersbruk och försvarsindustri har legat i teknologisk framkant. Det är branscher som går på högvarv men som står inför stora omställningar och behov av spetskompetens inom el. På Lernias yrkeshögskoleutbildning lär man sig exempelvis ellära och elteknik men även om arbetsmiljö och att kunna kalkylera på affärer. Framtiden ser därför ljus ut bland studenterna som läser till elkraftsingenjör.

– Vi ser en stark efterfrågan på gedigen kompetens inom ellära och det behovet komma bara öka framåt. Just därför driver vi den här utbildningen, säger Ulla Gustafsson, verksamhetschef på Lernia Yrkeshögskola.

Bland företagen idag har bristen på elkraftsingenjörer gjort att man varit tvungen att säga nej till uppdrag och inte kunnat jobba i samma takt som planerat. I förlängningen kan kompetensbristen påverka både den gröna omställningen och den svenska konkurrenskraften i den tuffa tävlingen mot andra länder.

– Som konsultbolag är att säkra kompetensen vår största utmaning. Därför välkomnar vi spetsutbildningar som ger bra kompetens på relativt kort tid. Det är så vi framtidssäkrar branschen och undviker att säga nej till uppdrag för att vi inte har tillräckligt med folk, säger Fredrik Aldén på företaget Rejlers.

Ansökningarna till utbildningen är öppen till 15 maj. Utbildningen till Elkraftsingenjör är två år lång och sker på plats i Linköping.

801 29 Gävle

Om Lernia
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska arbetsmarknaden i över 20 år. Lernia omsatte 2,9 miljarder kronor 2021 och finns på över 80 orter. Vi utbildade och coachade 19 000 personer och förmedlade 10 800 bemanningskonsulter. Under året bidrog Lernia till att över 14 000 personer fick ett nytt arbete. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se

Lernias bokslutskommuniké 2023: Ökade intäkter men ett lägre rörelseresultat16.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för helåret uppgick till 3 482 (3 269) mkr och ökade med 7 procent jämfört med samma period föregående år. Koncernens rörelseresultat minskade för helåret till -11 (44) mkr, till stor del beroende på kostnader för omstrukturering av utbildningsverksamheten (arbetsmarknadsutbildningar och Komvux) som påverkat koncernens rörelseresultat för helåret med -24 (0) mkr. Även bemannings- och rekryteringsverksamheten uppvisar ett lägre resultat jämfört med föregående år främst till följd av högre arbetsgivaravgifter för unga under 23 år.