Otillräcklig hyreshöjning i Halland

Fastighetsägarna GFR och Hyresgästföreningen har avslutat de årliga hyresförhandlingarna i samtliga av Hallands kommuner förutom Varberg och Kungsbacka. I de aktuella kommunerna ökar hyran med mellan 3,5 och 4 procent från och med 1 mars 2023. Fastighetsägarna konstaterar att hyreshöjningen är på en nivå som försvårar möjligheten att bedriva en långsiktigt seriös förvaltning.

Efter över fem månaders förhandling om årlig hyreshöjning i Falkenberg, Halmstad, Hylte och Laholm är ett avtal klart. För samtliga kommuner ligger höjningen inom intervallet 3,5 till 4 procent. För en lägenhet med 5000 kronor i hyra innebär det en ökning med knappt 200 kronor. Som jämförelse ökade förvaltningskostnaderna med över 15 procent under 2022 enligt SCB.

- Vi kan konstatera att förhandlingen är avslutad, men det finns ingen anledning att skönmåla resultatet. Givet ökningen i förvaltningskostnader är detta är ett avtal som på sikt undergräver hyresrättens ställning i Halland. Kraftigt försämrade förutsättningar att förvalta hyresrätter ger på sikt färre och sämre förvaltade hyresrätter säger Rikard Ljunggren, vd på Fastighetsägarna GFR.

Den nya trepartsöverenskommelsen, som skulle säkra en bättre förhandlingsprocess och ge en mer förutsägbar hyresutveckling, har varit en besvikelse. När överenskommelsen skulle tillämpas i praktiken har parterna inte varit överens om hur tillämpningen av överenskommelsen ska gå till. Det har resulterat i segdragna förhandlingar.

- Förhandlingsprocessen 2023 har varit allt annat än smidig, så i det avseendet har trepartsöverenskommelsen varit en besvikelse. Inför förhandlingen 2024 måste parterna enas om vilka faktorer som ska ingå. Om parterna inte kan enas om en transparent modell måste vi överväga andra alternativ i framtida hyresförhandlingar, säger Rikard Ljunggren.