På bandets begäran: Mando Diao på folkparksturné i sommar

Ingen spelplats passar bättre än de svenska folkparkerna för Mando Diaos bejublade Gustaf Fröding-tolkningar från prisade och hyllade skivan Infruset. Folkets Hus och Parker, Riksteatern och The Agency Group är stolta över att få presentera sommarturnén som går till folkparker i juli och augusti.
foto Niklas Luks

Mando Diao, ett av Sveriges största och mest framgångsrika rockband, överraskade alla med sitt senaste album Infruset. En skiva där man lämnat skramliga och sextiotalsdoftande garagegitarrer bakom sig och dessutom för första gången sjunger på svenska: inspelad på endast fem dagar, med tonsatta texter av nationalskalden Gustaf Fröding.

- Efter arbetet med Infruset som spelades in i Dala-Floda fick vi en vision om att spela materialet i svenska folkparker. Att ta tillbaka musiken till sitt ursprung och möta publiken i sitt rätta element, säger Mando Diaos Björn Dixgård om bandets val att göra något utöver den vanliga rockbandsturnén.

Flera av medlemmarna i Mando Diao har besökt Komidsommarfesten i Strandbackens folkpark i Dala-Floda: en populär tradition med anor från när kullorna en gång i tiden kom tillbaka till byn med korna för att beta av bygdens marker. Då blev det fest.

Dala-Floda och folkparken Strandbacken är ett självklart stopp på turnén sommaren 2013.

- Vi vill till folkparkerna för att vi vill spela någonstans dit alla kan komma, hela familjer, en hel dag med aktiviteter, musik och dans, säger Björn Dixgård.

Albumet Infruset har nått stor succé, fått högsta betyg av såväl Aftonbladet som Metro och sålt trippel platina. I februari belönades Infruset med en grammis i kategorin Årets folkmusik/visa. Singeln Strövtåg i hembygden gick direkt in på Svensktoppens förstaplats i november 2012, något mycket ovanligt för en nykomling. Tidningen Gaffa skriver om albumet: Infruset är ett album som tar alla risker och det är snuddande nära ett mästerverk.

Borlängebandet Mando Diao har på tio år släppt sex studioalbum som sålt i mer än 1,5 miljoner exemplar. De har spelat i över 30 länder, uppträtt vid mer än tusen tillfällen och på YouTube har deras videor runt 15 miljoner visningar.

Turnéplan Mando Diao sommaren 2013

5 juli Stockholm, Skansen, Solliden

12 juli Tyrolen i Blädinge (Alvesta)

13 juli Dala-Floda, Strandbackens Folkpark

19 juli Eskilstuna, Parken Zoo

9 aug Timrå, Folkan Waterfront, Fagerstranden

10 aug Skellefteå, Folkparken Skellefteå

16 aug Karlstad, Mariebergsskogen

17 aug Huskvarna, Huskvarna Folkets Park

Biljetterna släpps onsdagen den 27 mars kl 12.00 på www.tickster.com.

Pressbilder finns att ladda ned från www.riksteatern.se/press och www.fhp.nu/pressbilder

För mer information om turnén, kontakta:

Ingela Hoatson, pressansvarig Folkets Hus och Parker

0730-24 29 57, ingela.hoatson@fhp.nu

Gilda Romero, pressansvarig Riksteatern

08-531 993 54, gilda.romero@riksteatern.se

För kontakt med Mando Diao:

Lisa Appelgren, Agency Group

0735-390405, lisaappelgren@theagencygroup.com