Pajala UNGA Riksteaterförening växer i rekordfart och blir årets supervärvare

I september 2019 drog Riksteatern igång en kampanj för att värva fler scenkonstintresserade medlemmar. Nystartade Pajala UNGA Riksteaterförening tar hem priset som den riksteaterförening som lyckades rekrytera flest nya medlemmar till föreningen.

För att locka ännu fler teater- och dansintresserade att bli medlemmar i lokala teaterföreningar genomfördes under hösten 2019 en medlemsvärvartävling. Under tre månader tävlade samtliga Riksteaterföreningar från norr till söder om vem som, procentuellt sett, kunde få flest nya medlemmar. Årets första pris går till nystartade Pajala UNGA Riksteaterförening som lyckades höja antalet medlemmar med hela 85 procent.

- Vi är jätteglada och stolta! Vi sätter Pajala på Riksteaterkartan inte bara genom att vara den första föreningen för unga utan även som den förening som växte mest, säger föreningsordförande Klara Pasma.

Riksteatern, som är en folkrörelse med drygt 230 föreningar runt om i landet, har idag närmare 40 000 medlemmar. Riksteaterföreningarna drivs av ideella krafter och arrangerar professionell scenkonst över hela Sverige.

Om Pajala UNGA Riksteaterförening: En arrangörsförening som jobbar för att bredda de ungas delaktighet inom kulturområdet. Föreningen samverkar med Pajala Kulturskola, Tornedalsteatern, Ung Scen Norr, Studieförbundet Vuxenskolan i Pajala.

www.riksteatern.se/forening/pajala-unga-riksteaterforening

För mer information: Anna Gerdin Press- och PR-ansvarig anna.gerdin@riksteatern.se Tel: 070- 528 991 5