Mediemyndigheten

Pandemin förändrade vår mediedag

Dela
Pandemin förändrade vår mediedag, åtminstone tillfälligt. Det visar vår senaste rapport Medieutveckling 2021 - Mediekonsumtion. Under 2020 blev den sammanlagda tiden vi konsumerar medier under en dag, drygt en timme längre än föregående år. Behovet av att hålla sig uppdaterad med nyheter är en orsak till ökningen, men även en ökad konsumtion av underhållning bidrog till den förlängda medietiden.

Under 2020 bröts en sedan länge nedåtgående trend - vi tittade nämligen mer på tablålagd tv än föregående år. Tittartiden på tablålagd tv har minskat stadigt varje år den senaste 10 åren, men under pandemin bröts denna trend. Under 2020 ökade faktiskt vårt tittande med två minuter till en genomsnittlig tittartid på 129 minuter per dag. Tittartiden fortsätter dock variera stort mellan de olika åldersgrupperna och det är de äldre som har tittat mer på tv.

Rapporten visar att det fanns ett stort intresse hos befolkningen att ta del av nyheter för att hålla sig uppdaterade under den pågående krisen. Under förra året så ökade konsumtionen på nästan alla plattformar. De medier som ökade allra mest var de traditionella nyhetsmedierna som har ett högt förtroende hos befolkningen. Det betyder att fler tog del av nyheter via public service, TV4 och morgontidningarna. I åldersspannet 9–85 år så tog 54% del av nyheterna via Public Service eller TV4:s nyhetssajter under 2020, jämfört med 30% under 2019. Andelen som tog del av nyheter på morgontidningarnas nyhetssajter var 43% under 2020, jämfört med 34% under 2019.

Nyhetsläsningen via sociala medier minskade däremot förra året och även den kommersiella radion tappade lyssnare. En orsak till minskningen är att färre lyssnade på radio i bilen och på jobbet. Sveriges Radio påverkades inte lika mycket eftersom deras lyssnare ofta har radion på i hemmet.

Men det var inte bara nyhetsbehovet som förändrades i vår mediedag. Även behovet av underhållning ökade under pandemin och många kopplade av med att titta på film och serier i hemmet. Det var fler som valde att skaffa abonnemang på streamingtjänster än tidigare. Netflix och Viaplay fortsätter vara de tjänster som har flest abonnenter. Netflix fortsätter att öka liksom HBO Nordic och Viaplay.

Om pandemin kommer ha varaktig effekt på vår mediekonsumtion återstår att se.

Bakgrund

Vi följer och analyserar medieutvecklingen utifrån flera perspektiv så som politik, konsumtion, ekonomi och mångfald. Detta resulterar i vår årliga rapportserie Medieutveckling. I rapporten Medieutveckling - Mediekonsumtion använder vi statistik från flera källor för att beskriva hur mediekonsumtionen förändras över tid.

Läs och ladda ner hela rapporten i länklistan nedan. På vår webbplats kan du läsa fler analyser av medieutvecklingen.

Nyckelord

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Mediemyndigheten
Mediemyndigheten
Kabyssgatan 4D
120 30 Stockholm

08-580 070 00http://www.mediemyndigheten.se

Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.

 

Följ Mediemyndigheten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye