Pandemin har förstärkt befintliga utmaningar i skolväsendet

Covid-19-pandemin har inneburit en extraordinär situation för skolan där förutsättningarna för att undervisa förändrades kraftigt. Sverige var ett av få länder som höll förskolor och grundskolor öppna och gjorde det möjligt för barn och elever att ha en fungerande vardag.
- Lärare, rektorer och huvudmän har gjort en stor insats för att få undervisningen och omsorgen om barn och elever att fungera under pandemin. Det har begränsat pandemins påverkan på elevers lärande och mående, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.
Viktigt säkerställa tillräckliga kunskaper i matte
Den höga lärar- och elevfrånvaron i förskolan och grundskolan och undervisning på distans i de högre skolformerna har haft en negativ påverkan på barns och elevers kunskapsutveckling. Påverkan har dock varit ojämn och det är framför allt inom vissa elevgrupper och ämnen som rektorer och lärare sett ett kunskapstapp under pandemin. Elever i behov av stöd, med redan hög frånvaro eller med annat modersmål än svenska har påverkats mest. Tydligast har påverkan varit i ämnena matematik och moderna språk där det ofta varit svårt att både lära ut och att lära sig på distans. Många lärare har upplevt att det varit svårare att se hur eleverna hängt med i matematikundervisningen på distans och många elever har dragit sig för att be om hjälp när hela klassen varit uppkopplad samtidigt på en skärm.
- Vi vill särskilt lyfta vikten av att skolorna fortsätter följa upp elevernas kunskapsutveckling i matematik och sätter in stöd om det behövs. Vi ser också att språkutvecklingen har hämmats för vissa förskolebarn och elever med annat modersmål än svenska. Här behöver huvudmän och rektorer rikta särskilda insatser för att motverka långvarig påverkan, säger Peter Fredriksson.
Pandemin har ökat skillnaderna
Pandemin har förstärkt flera av de utmaningar som redan fanns i skolväsendet. De elever som redan hade svårigheter med sin skolgång bedöms ha drabbats hårdast av pandemin, i synnerhet när hemmiljön fick större betydelse vid undervisning på distans. Det har också varit stora skillnader mellan hur olika skolor kunnat få tag på vikarier och upprätthålla en god undervisning. Tillgång till tekniska lösningar för undervisning på distans och kompetens att använda dem har varierat stort.
- Eleverna har inte fått samma förutsättningar för lärande under pandemin och skolans kompensatoriska uppdrag har försvårats. Det har särskilt drabbat elever med stödbehov, mindre gynnsamma socioekonomiska hemförhållanden eller med annat modersmål än svenska, säger Peter Fredriksson.
Konsekvenser av pandemin i korthet
- Pandemin synliggjorde och förstärkte redan befintliga utmaningar med likvärdighet i skolväsendet.
- Frånvaro, restriktioner och undervisning på distans påverkade kunskapsutvecklingen i vissa ämnen och elevgrupper.
- Elevhälsoarbetet försvårades och blev mindre proaktivt.
- Arbetsbelastningen ökade för lärare, förskollärare och annan personal.
- Förutsättningarna för bedömning och betygssättning försämrades på grund av frånvaro, undervisning på distans och inställda nationella prov.
- Vissa elevers mående försämrades – främst på högstadiet och gymnasieskolan.
- Sociala färdigheter påverkades i vissa fall – samarbete och grupparbete försvårades.
- Styrkedjan mellan stat och kommun förändrades, vilket upplevdes som otydligt av huvudmän och rektorer.
- Det skedde ett digitalt språng som också medförde nya arbetssätt som är här för att stanna - exempelvis digitala möten och utvecklingssamtal.
Om slutredovisningen:
Skolverket har av regeringen haft i uppdrag att följa upp pandemins konsekvenser för skolväsendet och ge stöd i hanteringen av pandemin på både kort och lång sikt. I denna slutredovisning ges Skolverkets samlade bild av pandemins påverkan och rekommendationer för arbetet framåt. Slutredovisningen ger även analyser och lärdomar viktiga för framtida kriser.
Ta del av slutredovisningen:
Covid-19-pandemins konsekvenser för skolväsendet – slutredovisning
Mer information:
Uppföljningar av pandemins konsekvenser
Hantera pandemins konsekvenser – stöd inom olika områden
Kontakt:
För önskemål om intervju eller kommentar, kontakta Skolverkets presstjänst 08-527 333 00 eller presstjanst@skolverket.se
Nyckelord
Bilder

Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Skolverket och SPSM flyttar ihop i Luleå21.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) inviger ett gemensamt kontor i Luleå idag. Etableringen skapar möjlighet till bättre samarbete och mer dialog mellan myndigheterna och skolhuvudmän om vad som behövs för att fler barn och elever ska utvecklas och nå målen i skolan.
Ny digitaliseringsstrategi sätter undervisningens kvalitet i fokus19.12.2022 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Skolväsendets fortsatta digitala utveckling handlar om två saker. Det första är att rusta elever med en digital kompetens. Det andra är att använda digitala verktyg och läromedel för att öka kvaliteten i undervisningen. Detta lyfter Skolverket fram i förslaget till ny nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet som myndigheten lämnar till regeringen i dag.
Simkunnigheten minskar bland svenska elever7.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sju procent av eleverna i årskurs 6 kan inte simma 200 meter. Jämfört med 2014 har andelen simkunniga minskat med två procentenheter. Det visar en uppföljning som Skolverket har gjort.
Ökningen av andelen elever som tar gymnasieexamen stannar av29.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Under flera år har andelen elever på nationella program i gymnasieskolan som tagit examen inom tre år ökat stadigt. Nu har ökningen stannat av. På de högskoleförberedande programmen minskar andelen elever med examen inom tre år för första gången medan den fortsätter att öka på de flesta yrkesprogrammen.
Skolverket och SPSM flyttar ihop i Malmö för att stärka kvaliteten i skolan25.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) inviger sitt andra gemensamma kontor idag. Först ut i landet var Härnösand, och nu är det dags för Malmö. Det skapar möjlighet till bättre samarbete och mer dialog mellan myndigheterna och skolhuvudmän om vad som behövs för att fler barn och elever ska utvecklas och nå målen i skolan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum