Parul Sharma ny ambassadör för A Non Smoking Generation

En ny Novusrapport visar att en stor del av allmänheten saknar kunskap om hur tobak hotar mänskliga rättigheter och en global hållbar utveckling. Nu inleds ett samarbete mellan organisationen A Non Smoking Generation och Parul Sharma, människorättsjurist och hållbarhetsprofil, för att höja kunskapsnivån och främja politiska åtgärder som begränsar tobaksindustrins verksamhet.
Parul Sharma - Ny ambassadör för A Non Smoking Generation

A Non Smoking Generations nya rapport Den nya generationen nikotinister, baserad på en Novusundersökning av ungas attityder till tobak, visar på stora kunskapsluckor bland allmänheten vad gäller tobakens hållbarhetsproblem. Knappt en av tre vuxna i 18-79 års ålder känner till att barnarbete förekommer frekvent på tobaksodlingar, och endast en av tio vet att tobaksindustrin orsakar massiv skogsavverkning. Den flerfaldigt prisade människorättsjuristen och opinionsbildaren Parul Sharma möter denna okunskap i sitt arbete dagligen och väljer nu att stärka sitt engagemang i tobaksfrågan genom att bli ambassadör för A Non Smoking Generation.

- Tobaksindustrin i dess helhet går i rak kollision med minst hälften av FN:s utvecklingsmål inom såväl social som miljömässig hållbarhet och i produktionskedjan växer skuldslaveri och barnarbete. Jag har sett skadorna med egna ögon de senaste 20 åren. Vi behöver fler som informerar om detta för att rädda nya generationer från att fastna i tobakens livsfara på så många plan, säger Parul Sharma.

Flertalet nya nationella undersökningar visar att tobaksbruket ökar snabbt bland svenska ungdomar, framför allt bruket av nya så kallat ”tobaksfria” nikotinprodukter. Enligt Novusrapporten vet endast fem procent av vuxna, och åtta procent av unga, att nikotinet i vitt snus och e-cigaretter framställs av tobak och orsakar samma hållbarhetsproblem som traditionella tobaksprodukter.

- Det är olyckligt att kunskapen om tobaksindustrins hållbarhetsproblem är så låg, när vi samtidigt vet att den kan motivera många unga att förbli tobaksfria. Efter våra föreläsningar på detta tema uppger 95 procent av tillfrågade ungdomar att de har fått argument för att avstå från tobak, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Trots den låga kunskapsnivån finns en stark opinion för tobakspreventiva åtgärder och starkare tobakslagar bland allmänheten. Enligt Novusrapporten är en stark majoritet positiv till en lag om tobaksfri skoltid, höjda tobaksskatter, och ett totalförbud mot tobaksköp för framtida generationer. Endast en av tio tycker att det är okej för exempelvis influencers och PR-byråer att samarbeta med tobaksföretag.

- Vi är så tacksamma för att Parul vill hjälpa oss att lyfta denna viktiga fråga bland både allmänhet samt svenska politiker, och främja mer omfattande åtgärder för alla barns rätt till god hälsa och en hållbar framtid, säger Helen Stjerna.

A Non Smoking Generation är en fristående ideell organisation som arbetar för att färre barn och unga ska börja använda tobak. För att stödja organisationens verksamhet, Swisha ditt bidrag till 123 90 1979 5 eller besök nonsmoking.se för andra sätt att bidra.

För mer information, vänligen kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: helen@nonsmoking.se, tel: 073-339 36 44

Parul Sharma, människorättsjurist och hållbarhetsprofil: ji.parul@gmail.com

Parul Sharma - Ny ambassadör för A Non Smoking Generation

När ska barns hälsa prioriteras?5.10.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Andelen unga som anser att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter fortsätter att öka samtidigt som unga exponeras för tobaksreklam med oförminskad kraft. Kunskapen om nikotinets hälsorisker och hur tobak motverkar miljö och mänskliga rättigheter är fortsatt låg och nu krävs krafttag för att vända den negativa utvecklingen. Det visar årets rapport från A Non Smoking Generation.

Tobaksbarn hjälper Sveriges ungdomar att avstå tobak7.9.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2013 har A Non Smoking Generation framgångsrikt spridit kunskap och inspirerat unga att förbli tobaksfria genom sin nationella föreläsningsturné i projektet Tobaksbarn. I snitt anser fler än nio av tio tillfrågade elever att föreläsningen innehåller argument för att avstå från tobak. Under de senaste åren har bruket av vitt snus och e-cigaretter ökat kraftigt bland minderåriga och behovet av kunskap som kan motivera att avstå från tobak är kanske större än någonsin.

Unga kan avstå tobak för en hållbar framtid5.9.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny Novusundersökning visar att sju av tio unga saknar kunskap om det utbredda barnarbetet på tobaksodlingar, och närmare nio av tio saknar kunskap om tobaksindustrins massiva skogsavverkning. Samtidigt uppger majoriteten att dessa hållbarhetsproblem kan vara skäl att avstå från tobak. För tionde året i rad inleder A Non Smoking Generation en föreläsningsturné till Sveriges skolor för att öka denna kunskap och motivera unga till att förbli tobaksfria.