Pensionera och Fondo inleder samarbete

Svenska fintech-bolaget Fondo inleder ett strategiskt samarbete med den snabbväxande digitala pensionslösningen Pensionera. Genom samarbetet kommer Pensioneras över 170 000 medlemmar ges möjlighet att sätta upp privata sparplaner med marknadens lägsta fondavgifter i Fondos plattform.
Olof Cristoferson, VD Fondo Solutions

– Med det här samarbetet visar Pensionera och Fondo att inbäddade finanstjänster inte stannar vid betalningar. Vår ambition är att hjälpa innovativa bolag att erbjuda kunder skräddarsydda fondsparmöjligheter på sina egna plattformar. Med hjälp av Fondos tekniska plattform kommer Pensionera nu kunna genomföra en sömlös och säker utrullning av konkurrenskraftiga spartjänster till sina medlemmar, säger Olof Cristoferson, VD Fondo Solutions.

Fondos app har funnits tillgänglig sedan 2021 och erbjuder idag Sveriges lägsta fondavgifter genom att betala tillbaka all provision de erhåller av fondbolagen till sina användare.

Med Pensionera som första partner öppnar Fondo nu upp sin plattform för B2B-samarbeten där andra finansiella aktörer kan integrera fondplattformen och skapa nya tjänster i sina befintliga kundresor.

– Vi har utvärderat samtliga leverantörer på den svenska sparmarknaden och kommit fram till att Fondos lösning bidrar med mest värde för våra medlemmar. Vi börjar med att flytta över privat sparande inom ISK och där är vi redan igång. Nästa steg blir pension, säger Henrik Sigland, VD Pensionera Group.

I takt med att finansbranschen genomgått en omfattande digital transformation har många inbäddade betallösningar lanserats, där devisen ofta varit “köp nu - betala senare”. I kontrast till detta har Fondo istället tagit täten inom “Embedded Wealth" eller inbäddade sparlösningar. Något som skapar möjligheter för privatkunder att nås av relevanta finansiella spartjänster i de kanaler där de befinner sig - och med en uppmuntran om att “spara nu” för att ha möjlighet att konsumera senare.

Olof Cristoferson, VD Fondo Solutions

Tegnérgatan 3

Fondo är en oberoende fondplattform där fondsparare ges tillgång till ett brett utbud av fonder, helt utan provisioner eller plattformsavgifter vilket resulterar i ett marknadsledande erbjudande av fonder till lägsta möjliga avgift. Fondo är ett värdepappersbolag under tillsyn av Finansinspektionen och kunderna omfattas av den statliga insättningsgarantin och investerarskyddet. Se även www.fondo.se

Sparplattformen Fondo först i Sverige med funktion som låter användare donera fondprovisionen till välgörenhet2.12.2022 14:23:45 CET | Pressmeddelande

Fondutmanaren vill uppmärksamma fördelar med fonder i en osäker tid17.5.2022 08:07:00 CEST | Pressmeddelande

Fondutmanaren Fondo är på en tillväxtresa och lanserar en ny varumärkeskampanj som uppmärksammar investeringars oförutsägbara natur. Företaget har utvecklat en egen plattform som gör det möjligt för privatpersoner att köpa och sälja fonder helt utan dolda avgifter. I den nya kampanjen, som syftar till att belysa vilken funktion fonder kan fylla för småsparare, passar de även på att göra upp med fondbranschens dåliga självförtroende.