Pilgrimer vandrar för klimatet i Växjö

Pilgrim´s Walk for Future gör ett stopp i Växjö på sin mobiliseringsturné på lördag den 22 april. Alla är välkomna att vara med på pilgrimsvandring och pilgrimsmässa. Fredag den 21 april håller Pilgrim i Sverige sitt årsmöte i Växjö.

Under våren 2023 gör Pilgrim´s Walk for Future en mobiliseringsturné runt om i landet. Pilgrim´s Walk for Future är en rörelse som vill att fler ska få upptäcka det fantastiska med att vandra tillsammans för klimatet. Rörelsen är en del av Svenska kyrkans Färdplan för klimatet. Vandringsledare är Annika Spalde, som är diakon, författare och fredsaktivist. Annika Spalde vandrade hela vägen från Vadstena till Glasgow för klimatet 2021.

Samling sker vid Växjö domkyrka kl 9.00 den 22 april. Pilgrimsvandringen går vid Bokhultet nära Växjösjön. Mässan firas utomhus vid ett vandringsstopp. Dagen avslutas kl 13.30. Alla som vill delta är välkomna, ingen anmälan krävs. Deltagarna får gärna ta med sig egen matsäck.

– Pilgrimsidealen sammanfaller väldigt väl med att leva ett gott, hållbart och klimatsmart liv. Kanske vill du hänga på rörelsen och utmana dig själv i sommar – hur många steg är du beredd att gå för klimatet? säger Sara Nodmar, klimatstrateg på Växjö stiftskansli som är lokal samordnare för pilgrimsvandringen.

Dagen före, den 21 april, håller Pilgrim i Sverige sitt årsmöte på Växjö Domkyrkocentrum. Pilgrim i Sverige är ett nationellt samordningsorgan för lokala och regionala pilgrimsföreningar. Biskop Fredrik Modéus är en av ledamöterna. I samband med årsmötet kommer han att tala om existentiell hälsa, pilgrim och tillit.
– Nu när våren och sommaren står för dörren hoppas jag att många vill ge sig ut i naturen och upptäcka pilgrimsvandring, ett sätt att vårda både kropp och själ, säger biskop Fredrik Modéus.

Pilgrimens sju nyckelord är följande: enkelhet, långsamhet, andlighet, delande, bekymmerslöshet, frihet och tystnad. I Sverige finns över 40 pilgrimsleder. Intresset för att pilgrimsvandra är stort och i Sverige har många gamla leder röjts och fått tydliga vägmarkeringar. En pilgrim har både ett inre och ett yttre mål med sin vandring. De inre målen kan vara ökad självkännedom eller att känna frid och Guds närvaro. Det yttre målet är den fysiska plats där vandringen slutar.

Läs mer om pilgrimsvandring i Växjö stift.
Läs mer om pilgrimsvandring