Planerar 100 nya bostäder i snabbväxande Borås

AF Projektutveckling utvecklar 100 nya bostäder i stadsdelen Kristineberg i Borås tillsammans med samarbetsparterna Prevelop och Andersson Company.

Den nyligen förvärvade fastigheten ligger nära grönområden, service och kommunikationer. Detaljplanen omfattar 15 700 kvm byggrätt (BTA) i en huskropp på mellan fyra och sju plan med verksamheter i gatuplan.

Kristineberg ligger 1,5 km söder om Borås innerstad och är ett lugnt och väletablerat bostadsområde med skolor, fritidsaktiviteter, handel och resmöjligheter i omedelbar närhet.

Borås har ett strategiskt läge en knapp timme från Göteborg, är knutpunkt för fyra riksvägar och binder ihop tågkommunikationen från flera av storstäderna.

- Staden har en god befolkningstillväxt och en stark ambition att växa ytterligare under de kommande åren. Därför välkomnas fler bostäder, säger Hans Östling, regionchef AF Projektutveckling.

Planerad säljstart för bostadsrättslägenheterna i Kristineberg är hösten 2023 med preliminär byggstart 2024 och inflyttning under 2026.

AF Projektutveckling utvecklar bostäder och kommersiella fastigheter. Vi förvärvar utvecklingsbar mark och skapar attraktiva platser för att leva, bo och arbeta. I nära samarbete med kommuner och partners tar vi oss an både omfattande stadsutvecklingsprojekt och enstaka kvarter eller byggnader.

Prevelop arbetar med platsutveckling och förvaltning inom hela stadsdelar. Genom strategiska samarbetsformer i våra utvecklingsprojekt tydliggörs visioner och målsättningar och långsiktiga fastighetsvärden skapas. Vi arbetar med ett helhetsperspektiv i större stadsutvecklingsprojekt där en mångfunktionell stadsmiljö stärker hela områdets attraktivitet. https://prevelop.se/

Andersson Company är en familjeägd koncern. Vårt mål är att våra fastighetsprojekt ska bidra till utvecklingen av en positiv stadsmiljö och till samhället i stort. Vi anser att privata företag i högre grad ska delta i samhällsdebatten, och därmed strävar vi efter ett djupare samarbete mellan politiker, tjänstemän och företag. https://www.anderssoncompany.se/

+46 31 762 40 00https://afgruppen.se/

AF Gruppen är en ledande bygg- och industrikoncern med 5 700 medarbetare i Norge, Sverige, Storbritannien och Litauen. Koncernen omsätter 27 miljarder NOK (2020) och är noterad på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige består av HMB Construction, Kanonaden EntreprenadAF Bygg Syd, AF Härnösand ByggreturerAF Prefab Mälardalen och AF Projektutveckling.

OBOS och AF Gruppen deltar i utvecklingen av Skeppsbron i Göteborg7.7.2021 08:44:12 CEST | Pressmeddelande

Skeppsbron i Göteborg är ett unikt stadsutvecklingsprojekt intill Göta älv i centrala Göteborg. Visionen är att Skeppsbron ska bli göteborgarnas nya mötesplats vid älven och återförena staden med vattnet. AF Projektutveckling har nu tecknat ett intentionsavtal med OBOS Nya Hem för att tillsammans genomföra projektet som omfattar omkring 125 bostadsrättslägenheter. Byggstart för kvarteret beräknas ske 2025.

AF Gruppen och Aker Solutions skapar ett ledande globalt företag för avveckling och återvinning inom offshore1.7.2021 10:47:11 CEST | Pressmeddelande

Idag har AF Gruppen och Aker Solutions signerat ett intentionsavtal (LOI) för att slå samman de två företagens existerande offshore decom-operationer till ett 50/50-ägt bolag med målet att skapa en ledade global aktör för miljövänlig återvinning av offshoreinstallationer. Genom att etablera en renodlad, fokuserad aktör som kan återvinna globala offshoreinstallationer, kan parterna ge ett betydande bidrag till en hållbar, grön omställning av offshoresektorn.