Plushögskolan fortsätter att vara en av Sveriges största yrkeshögskoleaktörer

Den 12 januari presenterade Myndigheten för yrkeshögskolan sitt beslut om beviljade yrkeshögskoleutbildningar för 2023. Av totalt 1207 inskickade ansökningar beviljades 420 stycken. Affärshögskolan, Vårdyrkeshögskolan och Teknikhögskolan som ingår i bolaget Plushögskolan AB beviljades 20 stycken av dessa. Ett beviljande som gör att de fortsatt är en av Sveriges största yrkeshögskoleaktörer.
Plushögskolan AB

Tillsammans med tidigare års beviljanden erbjuder Plushögskolan AB sammanlagt 63 stycken utbildningsstarter höstterminen 2023, vilket motsvarar cirka 2 000 utbildningsplatser.

-Vi är väldigt nöjda med vår tilldelning i år. Vi har fått förtroende att fortsatt bedriva flera av våra befintliga utbildningar, starta upp en helt ny samt utöka till flera orter. Det är ett bevis på att vi gör ett fantastiskt jobb med att kompetensförflytta individer och förse näringslivet med rätt kompetens, säger Belinda Planstedt, affärschef på Plushögskolan AB.

Teknikhögskolan erbjuder helt ny utbildning i Sverige

Bland Teknikhögskolans beviljade utbildningar finns flera nyheter. Störst är tillskottet Utvecklingsingenjör Electromobility – en helt ny utbildningi Sverige.

- Det är en utbildning som ligger helt i framkant. Fossila bränslen ersätts med elektricitet inom allt fler områden och kompetensbristen inom grön teknologi ökar. Anställningsbehovet av utvecklingsingenjörer är stort. Tillsammans kommer vi att bidra till att den gröna teknologin växer, säger Belinda.

Dessutom får Teknikhögskolan bedriva de befintliga YH-utbildningarna Elkraftsingenjör och Processoperatör livsmedel på fler orter. Från och med hösten 2023 erbjuds Elkraftsingenjör även i Karlstad och Processoperatör livsmedel på distans via Helsingborg och Kristianstad.

Affärshögskolan och Vårdyrkeshögskolan får förnyade förtroenden

Affärshögskolan fick förnyat förtroende att bedriva Payroll Controller i Uddevalla och Digital marknadskommunikatör i Linköping, populära utbildningar från tidigare år. Utöver dessa fick de fortsatt förtroende att utbilda Affärsinriktade redovisningsekonomer i Göteborg, Jönköping, Linköping och Gävle samt den unika YH-utbildningen Facility Management i Malmö och Stockholm.

För Vårdyrkeshögskolan innebar tilldelningsbeskedet fortsatt förtroende att bedriva distansutbildningen Medicinsk vårdadministratör (tidigare Medicinsk sekreterare) i ytterligare 3 år. En omtyckt YH-utbildning som länge varit den mest populära i Vårdyrkeshögskolans utbildningsutbud.

Se höstens alla starter på teknikhogskolan.se, affarshogskolan.se, vardyrkeshogskolan.se.

Plushögskolan AB

Plushögskolan AB är Sveriges största privata anordnare av yrkeshögskoleutbildningar genom våra tre varumärken Affärshögskolan, Vårdyrkeshögskolan och Teknikhögskolan. Vi är auktoriserade av Almega Utbildningsföretagen och en del av AcadeMedia. Se mer på plushogskolan.se.