Podd#2. I vägen för företagsjättar – om företag och mänskliga rättigheter

När invånarna i byn Tocoa i Honduras protesterade mot att den nyetablerade gruvan förorenade deras dricksvatten sattes flera av dem i fängelse. Foto: Radio Progreso

Lyssna på podden här!

Ur innehållet

Allt fler människor- och miljörättsförsvarare attackeras
– Det kan handla om hot om våld, misshandel eller till och med mord. Men också att man dras in i en utdragen och kostsam rättsprocess där man riskerar ett straff som är oproportionerligt, förklarar Malena Wåhlin, projektledare på organisationen Swedwatch.

Frivilliga riktlinjer följs inte
– Man kan använda sig av frivillighet som begrepp, men det korrekta begreppet är ju straffrihet, eftersom det inte kostar något att inte ha detta på plats, konstaterar människorättsjuristen Parul Sharma.

Utveckling på bekostnad av människor och miljö
– Utveckling måste ske inom planetens ramar och utifrån en respekt för människor, säger Åsa Beckius, policyrådgivare inom privatsektor frågor på Diakonia.

Leder samtalet gör Esther Flores Sedman, pressekreterare på Diakonia.

Medverkande:

Parul Sharma, människorättsjurist med fokus på hållbarhetsfrågor.

Medverkande: Åsa Beckius, policyrådgivare i privatsektorfrågor med fokus på företag och mänskliga rättigheter, Diakonia. Parul Sharma, människorättsjurist med fokus på hållbarhetsfrågor. Malena Wåhlin, projektledare för människorätts- och miljöförsvarare på Swedwatch.

Ny podd #1: Att stjäla från de fattiga15.2.2021 12:09:47 CET | Pressmeddelande

Bistånd, skatteflykt och företags ansvar för mänskliga rättigheter – vad säger partierna idag?24.11.2020 12:08:34 CET | Pressmeddelande

Halvtid in i mandatperioden uppvisar riksdagspartierna ett ökat stöd för en ny lag om företag och mänskliga rättigheter, ett brett stöd för öppenhet kring multinationella företags skatter och ett fortsatt starkt stöd för internationellt bistånd. Samtidigt backar några av partierna från löften de gav inför riksdagsvalet 2018. Det visar den enkät som biståndsorganisationen Diakonia låtit partiledarna besvara.