Polistätheten ökar – men fortfarande långt till målet

Antalet poliser per invånare ökar och ligger nu på nästan samma nivå som 2014 med 205 poliser per 100,000 invånare. Men det är fortfarande en bra bit kvar till man når toppnoteringen 2010 och framför allt målet om 26 200 poliser till utgången av 2024.
Lena Nitz Foto: Stefan Tell

Efter den förra alliansregeringens satsning på 20 000 poliser nåddes en toppnotering 2010 med 216 poliser per 100,000 invånare. Därefter sjönk antalet poliser. 2017 satte den socialdemokratiskt ledda regeringen nya mål om 10 000 fler polisanställda varav majoriteten poliser, till utgången av 2024. Antalet poliser i förhållande till antalet invånare har sedan ökat igen men det går långsamt. Förra året växte kåren med knappt 450 poliser – ett positivt tillskott men det krävs fler insatser om målet ska nås.

- För att nå målet måste poliskåren nu öka med 1600 poliser årligen. Det har Polismyndigheten inte varit i närheten av sedan målet sattes. Vi vet att 3 av 10 poliser överväger att lämna yrket och många plaster står tomma på polisutbildningen. Det krävs nu att polisyrket uppvärderas och får en högre status så att fler ser det som ett framtidsyrke, säger Polisförbundets ordförande Lena Nitz.

Polistillväxten och antal poliser per 100.000 invånare

År

Polisanställda

Poliser

Poliser/100.000 invånare

20942

20423

20040

19741

20025

19903

20051

19911

19890

20398

20292

Lena Nitz Foto: Stefan Tell

Polisförbundet är ett fackligt yrkesförbund som organiserar Sveriges poliser. Vi jobbar för att poliskåren ska ha goda villkor och de bästa förutsättningarna för att göra ett bra jobb för allas trygghet.