Polisyrkets status måste höjas

Bara 651 har antagits till vårens polisutbildning med 1020 platser. ”Att så få klarat antagningen till polisutbildningen är djupt oroande med tanke på den polisbrist vi har”, säger Lena Nitz, Polisförbundets ordförande. Nu måste stora satsningar göras för att höja utbildningens och yrkets attraktivitet.

Polisförbundets ordförande

- Politikerna måste visa att de verkligen satsar på poliskåren genom högre löner och bättre villkor. Det är absolut nödvändigt om vi ska kunna locka fler till yrket, säger Lena Nitz.

Men även utbildningens utformning måste göras om så att den lever upp till ungas utbildningskrav.

- Trots att polisutbildningarna ges på universitet och högskolor så får inte alla studenter en akademisk examen. Det gör att många väljer bort polisutbildningen. Det här sätter käppar i hjulen för poliskårens tillväxt och är ytterligare ett argument för att göra om polisutbildningen till en treårig högskoleutbildningen som leder till en yrkesexamen, säger Lena Nitz.

Polismyndigheten måste också arbeta med sitt arbetsgivarvarumärke. Det handlar om att satsa på olika utvecklingsvägar inom polisen, renodla uppdraget och säkerställa att enskilda polisers kompetens värderas rätt.

- Polisyrket är på många sätt ett drömjobb men tyvärr är det många som känner att deras kompetens inte tas till vara på bästa sätt. Jag är övertygad om att polisyrket skulle uppfattas som mer attraktivt om man får använda sin tid till det polisarbete man sökt sig till – att förebygga, förhindra och utreda brott, säger hon.

Polisförbundets ordförande

Klara södra kyrkogata 1

Polisförbundet firar Polisens dag med 3685 munkar28.8.2019 09:59:00 CESTPressmeddelande

Den 29 augusti uppmärksammar vi Polisens dag. Polisförbundet instiftade dagen förra året för att lyfta det fantastiska arbete våra medlemmar gör och den betydelse Sveriges poliser har för människors trygghet och för ett fungerande demokratiskt och rättssäkert samhälle. På flera polisstationer runt om i Sverige kommer dagen att uppmärksammas och firas, bland annat genom att Polisförbundet bjuder på 3685 munkar till landets poliser. Kontakta regionala företrädare inför dagen: Region Nord Joakim Moritz, 070-689 03 05 Region Mitt Andrew Tomkinson, 076-1129570 Region Stockholm och Gotland Tina Gustafsson, 070-824 78 66 Region Syd Fredrik Brokopp, 076-855 88 31 Region Väst Katharina von Sydow, 076-855 98 50 Region Öst Anders Valo, 070-518 57 60 Region Bergslagen Magnus Rosenback, 0730-69 95 23 Polisförbundets presstelefon 08 - 676 97 20