Politisk lathet inom rättsområdet - och de kommer undan med det

I veckan kom ytterligare en utredning inom rättsområdet. Om allt går som det ska kommer det att bli lag från och med 2023. Det är bara det att det redan finns användbara lagar sedan 2014 inom området. Varför utreder och debatterar politikerna detta en gång till istället för att verkställa. Och varför låter vi dem komma undan med det.

Existerande lag:https://lagen.nu/begrepp/F%C3%B6rverkande

Ny utredning: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/01/mer-effektiva-mojligheter-att-ta-brottsvinster-fran-kriminella/

Tidigare Pärs Minut på detta tema: https://youtu.be/EJwb-TRrx2I

Sverige kan göra mer mot kriminaliteten redan idag - behöver inte vänta på nya lagar17.12.2021 15:00:00 CET | Blogginlägg

I Agenda den 12 december skedde ett stort framsteg i debatten om kriminalitet. Den vägen ska vi fortsätta på. Men den väg som rättsväsende och ansvariga politiker borde fokusera på är den där man vänder på alla stenar i de lagar som redan finns. Mycket mer går att göra, om man vill, med det vi har. Men det kan ske känns enkalre att be om nytt och inte göra något under tiden? Lär dig mer om vad som går att göra: https://www.handlarratt.se/ Länkar till Agenda 12/12: https://www.svtplay.se/video/33439478/agenda/agenda-special-gangvaldet-specialsandning-om-gangvaldet-del-1?id=eWVYdD5 https://www.svtplay.se/video/33439482/agenda/agenda-special-gangvaldet-specialsandning-om-gangvaldet-del-2?id=KA5mgZL

Covid is back - gör det som fungerar - hitta inte på nytt10.12.2021 15:00:00 CET | Blogginlägg

Omikron har väckt covidmonstret. Viktigt nu att göra det som fungerar, inte att myndigheterna hittar på nya restriktioner för butiker och andra.Om du gillar det vi gör här hjälper du oss att göra bättre filmer om du prenumererar, vi behöver i nästa steg 1000 prenumeranter. Klicka på knappen tack. Du är mycket välkommen att kommentera och diskutera. Jag ber dig hålla en trevlig ton och diskutera ämnet så att vi får en diskussion som leder framåt. Tack.

Stoppa stängningarna av självutcheckningarna26.11.2021 15:00:00 CET | Blogginlägg

Den senaste tiden har stölderna i självutcheckningskassorna ökat i många butiker. Nyligen stängde en butik i Västsverige de kassorna. Genom denna utbildning hoppas nu Livsmedelshandlarna vända trenden då det säkert är bristande kunskap som ligger bakom problemen. https://www.fri-kopenskap.se/article/view/820327/maxibutik_lagger_ned_sjalvutcheckningen_stolderna_har_eskalerat?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily