Politiskt motiv vinner Sveriges största affischtävling

Med affischen ”Bad Energi” vinner designstudenten Simon Hennerfors, Yrgo den 22:a upplagan av PrintPower Award och belönas med 10 000 kr. Årets tema ”energi” lockade rekordmånga, 171 tävlande. PrintPower Award är en hyllning till affischen både som konstform och kommunikationsmedel.
Simon Hennerfors, Yrgo. Vinnare av PrintPower Award 2023

- Den är lite politisk. Jag har snöat in på hållbarhetsfrågor och tyckte att temat ”energi” kunde kopplas till miljö. Nu när jag ser min affisch i tryck blir den mer slagkraftig, mer ”in your face”, säger Simon Hennerfors, designstudent Yrgo

Prisutdelare var jurymedlemmen och den kände konstnären Carl Johan De Geer på den grafiska branschens framtidsmöte i Stockholm den 11 maj. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Grafiska Företagen ligger bakom tävlingen som lyfter fram affischen både som konst och kommunikationsmedel.

- Tävlingen visar att det finns många unga konstnärer att vända sig till om man vill ha en affisch. Affischen som uttrycksmedel har haft en viktig plats i samhället under 100-tals år. Simon Hennerfors är en värdig vinnare som förvaltar den politiska affischens kraftfulla och enkla språk på ett mycket bra sätt, säger Carl-Johan De Geer

Juryns motivering:

”2023 års vinnare av PrintPower Award har utifrån årets tema ”Energi” skapat en kraftfull ”fingervisning” om att vi alla behöver lämna gamla mönster och beteenden för att ställa om mot en mer hållbar framtid. Bidraget håller högsta grafiska kvalitet och utnyttjar den tryckta affischens signalstyrka. Genom att använda en enda accentfärg skapas ett motiv som tål att granskas både på nära och långt håll, precis som en riktigt bra affisch ska.”

Jag har tyckt om grafikkonst ända sedan jag var liten och diggar både Shepard Fairley och Carl Johan De Geer. Det var under pandemin som jag sökte till Yrgo.Den grafiska branschen är så himla bred med många möjligheter och olika saker att göra, det är kul säger Simon

Tävlingen Print Power Award är Sveriges största affischtävling och vänder sig till studenter på Sveriges ledande design- och konstskolor. Uppgiften är att ta fram en 70 x 100 affisch med den bästa tolkningen av ett givet tema. Hänsyn ska också tas till tryckmetod, screentryck eller digitaltryck. Av de tävlande väljs 10 finalister ut som uppmärksammas med diplom och den slutliga vinnaren belönas även med 10 000 kr.

- Det är det 22:a året för PrintPower Award och det har aldrig varit fler tävlande. Vi har ett fint samarbete med designskolorna och tycker att det är roligt att lärarna visar så stort engagemang för att uppmuntra eleverna till att delta i tävlingen och få ökad kunskap om fördelarna med den tryckta affischen, säger Eva Glückman, vd Grafiska Företagen

Simon Hennerfors, Yrgo. Vinnare av PrintPower Award 2023