Porsche 718 Cayman GT4 RS imponerar under avslutande tester

Porsche 718 Cayman GT4 får en storebror i kommande 718 Cayman GT4 RS. Den nya toppmodellen i 718-familjen är väl förberedd inför världspremiären i november. Under de avslutande testerna har den första 718-modellen som bär RS-beteckningen på ett imponerande sätt visat sin dynamiska potential, både längs slingriga bergsvägar och på racerbana.

Märkesambassadören och testföraren Jörg Bergmeister har, i en lätt maskerad produktionsbil, kört Nürburgrings 20,832 kilometer långa Nordslinga på 7.09,300 minuter.

718 Cayman GT4 RS klarade av det kortare varvet på 20,6 km, som tidigare var riktmärket, på 7.04,511 minuter, vilket är 23,6 sekunder snabbare än lillebror 718 Cayman GT4. För att skydda föraren var mittmotorsportbilen försedd med en tävlingsstol. Däcken som bilen utrustats med var Michelin Pilot Sport Cup 2 R, vilka kommer att erbjudas som tillval. En notarie bekräftade bilens vikt och att den var i standardutförande.

– Under utvecklingen gav vi 718 Cayman GT4 RS allt som kännetecknar en äkta RS-modell, lättviktskonstruktion, högre marktryck, högre effekt och naturligtvis ännu tydligare respons på förarens signaler, säger Andreas Preuninger, ansvarig för märkets GT-modeller.

-Det fantastiska varvrekordet på Nordslingan är ett imponerande bevis på hur effektiva de här förbättringarna är för köregenskaperna. Kunderna kan se fram emot en helt och hållet förarorienterad bil där en spännande körupplevelse har högsta prioritet.

- 718 Cayman GT4 RS är en kompromisslös körmaskin. Den känns smidig som en gokart på bergsvägar, men samtidigt imponerande stabil och välbalanserad på racerbanan, säger Jörg Bergmeister.

- Om inte skulle en sådan varvtid inte vara möjlig. GT4 RS är en av de vassaste bilar Porsche någonsin utvecklat. Och man måste verkligen själv uppleva det fantastiska motorljudet, fortsätter den välmeriterade föraren, som tillbringat mer än 500 timmar i 718 Cayman GT4 RS med testkörningar och fintrimning av bilen under utvecklingsarbetet

Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.de

718 Cayman GT4 RS: bränsleförbrukning vid blandad körning 13.2 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 299 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, under de avslutande testerna på Nürburgrings Nordslinga.
7:09.300 minuter på Nürburgrings Nordslinga.
Andreas Preuninger, Director GT Model Line, gratulerar testföraren Jörg Bergmeister till varvtiden 7:09.300 minuter på Nürburgrings Nordslinga.
Andreas Preuninger, Director GT Model Line, med den officiella varvtiden för 718 Cayman GT4 RS på Nürburgrings Nordslinga.
Testföraren Jörg Bergmeister i Porsche 718 Cayman GT4 RS under de avslutande testerna på Nürburgrings Nordslinga.
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, på slingrande bergsvägar.
Märkesambassadören och testföraren Jörg Bergmeister bakom ratten på Porsche 718 Cayman GT4 RS.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche återupplivar 90-talets kultfärger för alla modeller29.11.2021 09:30:00 CET | Pressmeddelande

Med de nya tillvalen ”PTS” (Paint to Sample) och ”PTS Plus” (Paint to Sample Plus) utökar Porsche Exclusive Manufaktur sin serie specialfärger för alla modellserier. Fokus ligger på klassiska Porsche-färger, lätt igenkännbara genom åren. För särskilt individuella önskemål finns också möjligheten att skapa skräddarsydda färgnyanser alltefter kundens specifikationer. - Ovanliga lackeringar har ofta förekommit under Porsches historia och det är en viktig detalj för att skilja ut sig från andra, säger Alexander Fabig, chef för Individualisering och Classic. - Med det här erbjudandet återupplivar vi kult-klassiska färger och vi utökar de omfattande serierna av standard- och specialfärger för alla modellserier med mer än 160 schatteringar. På senare år har efterfrågan på speciallackerade Porsche-modeller ökat markant. Med de nya tillvalen har Porsche Exclusive Manufaktur fått en betydligt större kapacitet på det här området. Vid huvudanläggningen Zuffenhausen, har en ny färgblandningsmaskin

Nya Porsche 718 Cayman GT4 RS: racing-DNA och maximal körglädje17.11.2021 08:00:42 CET | Pressmeddelande

När 500 hk (368 kW) från en högvarvig mittmonterad motor ska samsas med en renodlad sportbil på 1 415 kg är det dags att omdefiniera begreppet körglädje. Porsche 718 Cayman GT4 RS är det nya flaggskeppet i 718-familjen. Den kompromisslösa körmaskinen är utformad för att imponera med sin lättviktskonstruktion, extremt sportiga chassi, sofistikerade aerodynamik och ett unikt motorljud. Vare sig den körs på smala, kurviga bergsvägar eller på en racerbana är 718 Cayman GT4 RS kungen i den kompakta mittmotorserien. På Nürburgrings Nordslinga utklassar den sin lillebror 718 Cayman GT4 med mer än 23 sekunder. Den sexcylindriga sugmotorn – bekant från tävlingsbilen 911 GT3 Cup och produktionsmodellen 911 GT3 – är designad för maximal körglädje och är hjärtat i den här sportbilen. Motorn kan varvas ända till 9 000 v/min. Jämfört med 718 Cayman GT4 har 718 Cayman GT4 RS ytterligare 80 hk (59 kW) vilket ger ett vikt/effektförhållande på 2,83 kilo per hästkraft. Det maximala vridmomentet har ökat