Porsche återkallar 21 500 Cayenne Diesel

Efter en överenskommelse med den tyska motortransportmyndigheten KBA (Kraftfahrtbundesamt) återkallas Porsche Cayenne med 3,0-liters V6 Diesel i utsläppsklassen EU6.

Sportbilstillverkaren har i interna undersökningar upptäckt avvikelser i mjukvaran till motorns kontrollsystem och aktivt vidarebefordrat uppgifterna till KBA. Som en del av återkallelsen har man kommit överens med myndigheten om en uppdatering av mjukvaran som korrigerande åtgärd.

Omkring 21 500 fordon i Europa från årsmodell 2014 till 2017 påverkas, varav ca 500 i Sverige. Porsche varken utvecklar eller tillverkar dieselmotorer själva, men som fordonstillverkare tar Porsche fullt ansvar gentemot sina kunder. Det är mycket viktigt för Porsche att kundernas förväntningar vad gäller kvalitet, integritet och service uppfylls fullt ut.

Återkallelsen beräknas inledas hösten 2017, beroende på KBA:s godkännande av den föreslagna tekniska uppdateringen av mjukvaran, och kommer att slutföras så snart som möjligt. Fordonsägarna kommer att kontaktas av respektive Porsche Center. Planeringen för verkstadsbesöket, som är kostnadsfritt och beräknas ta omkring en timme, kommer att göras så snart som möjligt.

Utöver och oberoende av den överenskomna återkallelsen fortsätter Porsche att utföra interna kontroller av sina fordon för att identifiera ytterligare potentiella optimeringar. Dessutom fortsätter företaget sitt nära samarbete med myndigheterna i alla ärenden, i synnerhet med KBA.

Bilder finns i Porsche Newsroom ( http://newsroom.porsche.com och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles28.11.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche slår på stora trumman i Los Angeles. Kvällen innan bilsalongen i Los Angeles öppnades hade den åttonde generationen av ikonen Porsche 911 världspremiär. Den fortsätter att vara måttstocken bland exklusiva sportbilar och är både tidlös och modern. Nya 911 följer troget Porsches design-DNA men har ett mer muskulöst utseende och på insidan har den kompletterats med en 10,9 tum stor pekskärm. Intelligenta kontroll- och chassielement liksom innovativa assistanssystem kombinerar de kompromisslösa köregenskaperna som den klassiska sportmodellen är berömd för med kraven från en digital värld. Nästa generation av de turboladdade boxermotorerna har vidareutvecklats och är starkare än någonsin med 331 kW (450 hk) i S-modellerna. De är effektivare tack vare förbättrad insprutning och ny utformning av turboaggregaten och kylsystemet. Kraften överförs via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Andra höjdpunkter är nya assistanssystem som till exempel Porsche Wet Mode som gör körning