Porsche återkallar 21 500 Cayenne Diesel

Efter en överenskommelse med den tyska motortransportmyndigheten KBA (Kraftfahrtbundesamt) återkallas Porsche Cayenne med 3,0-liters V6 Diesel i utsläppsklassen EU6.

Sportbilstillverkaren har i interna undersökningar upptäckt avvikelser i mjukvaran till motorns kontrollsystem och aktivt vidarebefordrat uppgifterna till KBA. Som en del av återkallelsen har man kommit överens med myndigheten om en uppdatering av mjukvaran som korrigerande åtgärd.

Omkring 21 500 fordon i Europa från årsmodell 2014 till 2017 påverkas, varav ca 500 i Sverige. Porsche varken utvecklar eller tillverkar dieselmotorer själva, men som fordonstillverkare tar Porsche fullt ansvar gentemot sina kunder. Det är mycket viktigt för Porsche att kundernas förväntningar vad gäller kvalitet, integritet och service uppfylls fullt ut.

Återkallelsen beräknas inledas hösten 2017, beroende på KBA:s godkännande av den föreslagna tekniska uppdateringen av mjukvaran, och kommer att slutföras så snart som möjligt. Fordonsägarna kommer att kontaktas av respektive Porsche Center. Planeringen för verkstadsbesöket, som är kostnadsfritt och beräknas ta omkring en timme, kommer att göras så snart som möjligt.

Utöver och oberoende av den överenskomna återkallelsen fortsätter Porsche att utföra interna kontroller av sina fordon för att identifiera ytterligare potentiella optimeringar. Dessutom fortsätter företaget sitt nära samarbete med myndigheterna i alla ärenden, i synnerhet med KBA.

Bilder finns i Porsche Newsroom ( http://newsroom.porsche.com och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell