Porsche

Porsche Carrera Cup Scandinavia – 15 år och bättre än någonsin!

Dela

Skandinaviens ledande entyps-racingserie firar sin 15:e säsong med snabbare bilar, nytt format och deltävlingar i tre länder. Dessutom ett av de största startfälten i mästerskapets historia.

Porsche Carrera Cup Scandinavia - Startfält
Porsche Carrera Cup Scandinavia - Startfält

Den 4-5 maj går startskottet för den 15:e upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia på Ring Knutstorp i Skåne. Efter ett framgångsrikt 2017 med en av de mest spektakulära säsongsavslutningarna i mästerskapets historia satsar Porsche Sverige hårdare än någonsin på motorsport under 2018.

– Vi har tittat på Porsche Carrera Cup Scandinavia från alla vinklar för att se hur vi kan ta både racing och motorsportupplevelsen som helhet till nästa nivå, säger Raine Wermelin direktör Porsche Sverige.

Nya bilar och nytt format. Första tävlingen på Ring Knutstorp innebär premiär i Carrera Cup på svensk mark för den senaste generationen av världens mest framgångsrika entypsracer Porsche 911 GT3 Cup (991 II). Den fabriksbyggda racerbilen har givetvis blivit ännu starkare och snabbare och den sexcylindriga boxermotorn ger nu hela 485 hästkrafter och 480 newtonmeter.

Introduktionen av nya racebilar innebär att Porsche Carrera Cup Scandinavia körs med ett delvis nytt format från 2018. Den tidigare seniorklassen Masters Cup utgår till förmån för Porsche Approved Cup. En ny instegsklass som har skapats för att främja seriens återväxt. Porsche Approved Cup ingår i huvudklassen men är reserverad åt förare som kör 911 GT3 Cup (991 I) och utgör även ett eget mästerskap i mästerskapet.

Nya deltävlingar. Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 får en tydlig internationell prägel, hela 6 av 14 deltävlingar körs utanför Sveriges gränser. Två tävlingshelger, 19 maj och 8-9 september, går på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad, Norge. Skandinaviens modernaste motorsportarena strax söder om Oslo.

De mest dramatiska nytillskotten i kalendern blir sjunde och åttonde deltävlingarna som körs 4-5 augusti på klassiska Nürburgring söder om Köln i Tyskland. En av de mest berömda och utmanande racingbanorna i världen och en plats där Porsche har skördat stora framgångar och gjort omfattande avtryck i motorsporthistorien.

I direkt anslutning till Grand Prix-banan ligger legendariska ”Nordschleife” där Porsche 911 GT2 RS krossade varvrekordet för produktionsbilar 2017 med tiden 6:47,30 minuter. Porsche innehar även det absoluta varvrekordet på banan som sattes 1983. Stefan Bellof avverkade varvet på 6:11,13 minuter i en Porsche 956.

Rekordstort startfält med gästförare. Det nya formatet och den framgångsrika säsongen ifjol har lockat en stor mängd förare och team till serien. Under 2018 kommer hela 24 bilar till start.

– Vi är stolta och glada över det enorma engagemang som nya och gamla förare och team visar mästerskapet, säger Wermelin. Tillsammans med dem ser vi fram emot att uppfylla vår ambition att fortsätta leverera Sveriges häftigaste motorsportupplevelse.

Starten i premiärtävlingen på Ring Knutstorp blir ett stort ögonblick med lika delar nervositet och eufori för både deltagare och åskådare. Trots ett startfält som till antalet bilar är större än i Formel 1 väljer Porsche Sverige att fortsätta spetsa serien med speciellt utvalda gästförare. De bjuds in tävling för tävling och bidrar till seriens växande underhållningsfaktor och attraktionskraft.

– Gästförarna blev fjolårets snackis och är ett perfekt komplement för alla parter, fortsätter Wermelin. Våra ordinarie förare får en extra utmaning, publik och entusiaster får uppleva internationellt meriterade talanger på nära håll i kamp mot våra bästa förare på nationell nivå.

Porsche Race Lounge. För att matcha spänningen på banan med hospitality i toppklass fortsätter satsningen på Porsche Race Lounge. Den 300 kvadratmeter stora VIP-loungen är en älskad favorit bland inbjudna gäster. En perfekt plattform för Porsche Sverige och seriens partners att skapa en underhållande och behaglig racingupplevelse under de svenska racehelgerna.

Redan vid premiären på Ring Knutstorp är Porsche Race Lounge redo att välkomna ett hundratal VIP-gäster som serveras måltider från den hyllade Stockholmskrögaren Pontus Frithiof. Här får besökarna även närkontakt med racingseriens stjärnor. Under säsongen kommer de mest framgångsrika tävlings- och gästförarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia, samt speciellt inbjudna celebriteter, att intervjuas av Porsche Sveriges moderatorer. Som tidigare blir det Formel 1-kommentatorn Janne Blomqvist och välkände motorjournalisten Fredrik Huldt som håller i mikrofonen.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 avgörs under sju tävlingshelger med två deltävlingar per helg.

4-5 maj: Ring Knutstorp

19 maj: Rudskogen Motorsenter, Norge

16-17 juni: Anderstorp Raceway

4-5 augusti: Nürburgring, Tyskland

18-19 augusti: Karlskoga Motorstadion

8-9 september: Rudskogen Motorsenter, Norge

21-22 september: Mantorp Park

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Porsche Carrera Cup Scandinavia - Startfält
Porsche Carrera Cup Scandinavia - Startfält
Ladda ned bild
Porsche Carrera Cup Scandinavia - Prisutdelning
Porsche Carrera Cup Scandinavia - Prisutdelning
Ladda ned bild
Porsche Carrera Cup Scandinavia - Gästbil
Porsche Carrera Cup Scandinavia - Gästbil
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

Porsche firar 70 år med specialutställning8.6.2018 11:15Pressmeddelande

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster. Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle. Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche. Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet. Med den här specialutst

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum