Porsche

Porsche Carrera Cup Scandinavia – 15 år och bättre än någonsin!

Dela
Skandinaviens ledande entyps-racingserie firar sin 15:e säsong med snabbare bilar, nytt format och deltävlingar i tre länder. Dessutom ett av de största startfälten i mästerskapets historia.
Porsche Carrera Cup Scandinavia - Startfält
Porsche Carrera Cup Scandinavia - Startfält

Den 4-5 maj går startskottet för den 15:e upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia på Ring Knutstorp i Skåne. Efter ett framgångsrikt 2017 med en av de mest spektakulära säsongsavslutningarna i mästerskapets historia satsar Porsche Sverige hårdare än någonsin på motorsport under 2018.

– Vi har tittat på Porsche Carrera Cup Scandinavia från alla vinklar för att se hur vi kan ta både racing och motorsportupplevelsen som helhet till nästa nivå, säger Raine Wermelin direktör Porsche Sverige.

Nya bilar och nytt format. Första tävlingen på Ring Knutstorp innebär premiär i Carrera Cup på svensk mark för den senaste generationen av världens mest framgångsrika entypsracer Porsche 911 GT3 Cup (991 II). Den fabriksbyggda racerbilen har givetvis blivit ännu starkare och snabbare och den sexcylindriga boxermotorn ger nu hela 485 hästkrafter och 480 newtonmeter.

Introduktionen av nya racebilar innebär att Porsche Carrera Cup Scandinavia körs med ett delvis nytt format från 2018. Den tidigare seniorklassen Masters Cup utgår till förmån för Porsche Approved Cup. En ny instegsklass som har skapats för att främja seriens återväxt. Porsche Approved Cup ingår i huvudklassen men är reserverad åt förare som kör 911 GT3 Cup (991 I) och utgör även ett eget mästerskap i mästerskapet.

Nya deltävlingar. Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 får en tydlig internationell prägel, hela 6 av 14 deltävlingar körs utanför Sveriges gränser. Två tävlingshelger, 19 maj och 8-9 september, går på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad, Norge. Skandinaviens modernaste motorsportarena strax söder om Oslo.

De mest dramatiska nytillskotten i kalendern blir sjunde och åttonde deltävlingarna som körs 4-5 augusti på klassiska Nürburgring söder om Köln i Tyskland. En av de mest berömda och utmanande racingbanorna i världen och en plats där Porsche har skördat stora framgångar och gjort omfattande avtryck i motorsporthistorien.

I direkt anslutning till Grand Prix-banan ligger legendariska ”Nordschleife” där Porsche 911 GT2 RS krossade varvrekordet för produktionsbilar 2017 med tiden 6:47,30 minuter. Porsche innehar även det absoluta varvrekordet på banan som sattes 1983. Stefan Bellof avverkade varvet på 6:11,13 minuter i en Porsche 956.

Rekordstort startfält med gästförare. Det nya formatet och den framgångsrika säsongen ifjol har lockat en stor mängd förare och team till serien. Under 2018 kommer hela 24 bilar till start.

– Vi är stolta och glada över det enorma engagemang som nya och gamla förare och team visar mästerskapet, säger Wermelin. Tillsammans med dem ser vi fram emot att uppfylla vår ambition att fortsätta leverera Sveriges häftigaste motorsportupplevelse.

Starten i premiärtävlingen på Ring Knutstorp blir ett stort ögonblick med lika delar nervositet och eufori för både deltagare och åskådare. Trots ett startfält som till antalet bilar är större än i Formel 1 väljer Porsche Sverige att fortsätta spetsa serien med speciellt utvalda gästförare. De bjuds in tävling för tävling och bidrar till seriens växande underhållningsfaktor och attraktionskraft.

– Gästförarna blev fjolårets snackis och är ett perfekt komplement för alla parter, fortsätter Wermelin. Våra ordinarie förare får en extra utmaning, publik och entusiaster får uppleva internationellt meriterade talanger på nära håll i kamp mot våra bästa förare på nationell nivå.

Porsche Race Lounge. För att matcha spänningen på banan med hospitality i toppklass fortsätter satsningen på Porsche Race Lounge. Den 300 kvadratmeter stora VIP-loungen är en älskad favorit bland inbjudna gäster. En perfekt plattform för Porsche Sverige och seriens partners att skapa en underhållande och behaglig racingupplevelse under de svenska racehelgerna.

Redan vid premiären på Ring Knutstorp är Porsche Race Lounge redo att välkomna ett hundratal VIP-gäster som serveras måltider från den hyllade Stockholmskrögaren Pontus Frithiof. Här får besökarna även närkontakt med racingseriens stjärnor. Under säsongen kommer de mest framgångsrika tävlings- och gästförarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia, samt speciellt inbjudna celebriteter, att intervjuas av Porsche Sveriges moderatorer. Som tidigare blir det Formel 1-kommentatorn Janne Blomqvist och välkände motorjournalisten Fredrik Huldt som håller i mikrofonen.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 avgörs under sju tävlingshelger med två deltävlingar per helg.

4-5 maj: Ring Knutstorp

19 maj: Rudskogen Motorsenter, Norge

16-17 juni: Anderstorp Raceway

4-5 augusti: Nürburgring, Tyskland

18-19 augusti: Karlskoga Motorstadion

8-9 september: Rudskogen Motorsenter, Norge

21-22 september: Mantorp Park

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Porsche Carrera Cup Scandinavia - Startfält
Porsche Carrera Cup Scandinavia - Startfält
Ladda ned bild
Porsche Carrera Cup Scandinavia - Prisutdelning
Porsche Carrera Cup Scandinavia - Prisutdelning
Ladda ned bild
Porsche Carrera Cup Scandinavia - Gästbil
Porsche Carrera Cup Scandinavia - Gästbil
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Den starkaste serietillverkade Porschen någonsin sätter rekord på Laguna Seca och Nürburgring11.3.2024 14:36:36 CET | Pressmeddelande

Porsche utökar modellutbudet av sin eldrivna sportsedan med modellerna Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package. Den sistnämnda är konstruerad för bankörning och får utan baksäte ett ännu bättre förhållande mellan vikt och effekt. Vid toppeffekt kan båda modellerna leverera mer än 1 100 hk. I kombination med aerodynamiska förändringar och lättviktsåtgärder höjer dessa helt elektriska GT-sportbilar den kördynamiska ribban.

Nya Porsche Taycan – starkare, snabbare, längre!7.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Porsche Taycan har fått en omfattande uppdatering. De nya versionerna har mer effekt, längre räckvidd, accelererar snabbare och laddar snabbare med större stabilitet. Designavdelningen har vässat formerna och samtidigt differentierat Turbo-modellerna tydligare. Alla Taycan-versioner har en mer omfattande standardutrustningslista och är försedda med den senaste generationen av interiörkonceptet Porsche Driver Experience.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye