Porsche Carrera Cup Scandinavia får SM-status.

Beslut från Svenska Bilsportförbundet – Porsche Carrera Cup Scandinavia tilldelas officiell status som Svenska Mästerskapen för GT-bilar från och med 2022.

Svenska Bilsportförbundets (SBF) förbundsstyrelse har beslutat att från och med 2022 återuppväcka det vilande SM-tecknet i racingklassen GT, samt tilldelar Porsche Carrera Cup Scandinavia officiell status som Svenska Mästerskapen för GT-bilar. Beslutet gäller inledningsvis tre säsonger fram till 2024.

Porsche Carrera Cup Scandinavia startade 2004 och är Skandinaviens ledande racingmästerskap. Serien är ett av elva Carrera Cup-mästerskap i världen och drivs av Porsche Sverige i samarbete med Porsche Motorsport.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia är ett starkt mästerskap som i år genomför sin 18:e säsong, säger Michael Dreiser, Director Sales, Porsche Motorsport. Serien har haft en exceptionell utveckling sportsligt och medialt samt är väl integrerad med bilaffären. Det tillhör den allra högsta nivån av samtliga våra mästerskap. Tack till Svenska Bilsportförbundet för det förtroende ni visar.

Beslutet om SM-status sammanfaller med en rad spännande nyheter inför säsongen 2022. Bl.a. kommer mästerskapet att köras med en helt ny generation av Porsche 911 GT3 Cup (992). Tävlingskalendern får dessutom en uppdaterad struktur med banor anpassade för de snabbare bilarna och det tillkommer en tävling på någon av Europas F1-banor. Totalt blir det 15 race under säsongen.

– Att vi har en SM-serie med ett bilmärke som Porsche som inte bara internationellt utan även här i Sverige ser värdet i att använda motorsporten som en hörnsten i byggandet av image, kundupplevelse, varumärke och inte minst svensk bilsport ser jag som mycket positivt, säger Anna Nordkvist, VD, Svensk Bilsport.

SBF och Porsche Sverige samarbetar sedan tidigare genom Prins Carl Philips Racing Pokal och SM i virtuell racing, en relation som nu förstärks ytterligare.

– Jag har sedan jag tillträdde min tjänst inom Svensk Bilsport sett hur Porsche har arbetat för att utveckla serien och få den att växa. Det ska bli riktigt spännande att se vad som händer de kommande åren, fortsätter Nordkvist.

Porsche Sverige har genom åren växlat upp sitt engagemang för motorsporten kontinuerligt. Detta genom en mängd långsiktiga satsningar på svensk racing med bästa tänkbara sportsliga förutsättningar för tävlande på elitnivå.

– Vi är hedrade, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Svenska Bilsportförbundets beslut att tilldela Porsche Carrera Cup Scandinavia officiell status som Svenska Mästerskapen för GT-bilar är ett erkännande av mästerskapets utveckling och dess ställning inom motorsporten.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche 911 GT3 med Touring-paket16.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

En högprestandamaskin som föredrar att hålla låg profil - nya Porsche 911 GT3 med Touring-paket. Den sjunde versionen av den kraftfulla GT-bilen med 375 kW (510 hk) kan nu beställas med det utrustningspaket som var så extremt uppskattat hos föregångaren. Den puristiska versionen av 911 GT3, med en tjänstevikt på endast 1 493 kg, kommer som standard med en sexväxlad GT-sportväxellåda. För första gången kan Touring-paketet nu också kombineras med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda (PDK). Den mest iögonfallande exteriöra skillnaden är avsaknaden av den fasta bakre vingen från 911 GT3. Det nödvändiga marktrycket i höga hastigheter garanteras av en automatiskt uppfällbar bakre spoiler, som samtidigt ger bilen en mer lågmäld framtoning. Silverfärgade fönsterlister i högglansanodiserad aluminium är andradetaljer som understryker nykomlingens diskreta utseende. Frampartiet är lackerat i samma färg som karossen. Den eleganta inredningen med omfattande användning av svarta läderdetaljer är tillgän