Porsche Carrera Cup Scandinavia får SM-status.

Beslut från Svenska Bilsportförbundet – Porsche Carrera Cup Scandinavia tilldelas officiell status som Svenska Mästerskapen för GT-bilar från och med 2022.

Svenska Bilsportförbundets (SBF) förbundsstyrelse har beslutat att från och med 2022 återuppväcka det vilande SM-tecknet i racingklassen GT, samt tilldelar Porsche Carrera Cup Scandinavia officiell status som Svenska Mästerskapen för GT-bilar. Beslutet gäller inledningsvis tre säsonger fram till 2024.

Porsche Carrera Cup Scandinavia startade 2004 och är Skandinaviens ledande racingmästerskap. Serien är ett av elva Carrera Cup-mästerskap i världen och drivs av Porsche Sverige i samarbete med Porsche Motorsport.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia är ett starkt mästerskap som i år genomför sin 18:e säsong, säger Michael Dreiser, Director Sales, Porsche Motorsport. Serien har haft en exceptionell utveckling sportsligt och medialt samt är väl integrerad med bilaffären. Det tillhör den allra högsta nivån av samtliga våra mästerskap. Tack till Svenska Bilsportförbundet för det förtroende ni visar.

Beslutet om SM-status sammanfaller med en rad spännande nyheter inför säsongen 2022. Bl.a. kommer mästerskapet att köras med en helt ny generation av Porsche 911 GT3 Cup (992). Tävlingskalendern får dessutom en uppdaterad struktur med banor anpassade för de snabbare bilarna och det tillkommer en tävling på någon av Europas F1-banor. Totalt blir det 15 race under säsongen.

– Att vi har en SM-serie med ett bilmärke som Porsche som inte bara internationellt utan även här i Sverige ser värdet i att använda motorsporten som en hörnsten i byggandet av image, kundupplevelse, varumärke och inte minst svensk bilsport ser jag som mycket positivt, säger Anna Nordkvist, VD, Svensk Bilsport.

SBF och Porsche Sverige samarbetar sedan tidigare genom Prins Carl Philips Racing Pokal och SM i virtuell racing, en relation som nu förstärks ytterligare.

– Jag har sedan jag tillträdde min tjänst inom Svensk Bilsport sett hur Porsche har arbetat för att utveckla serien och få den att växa. Det ska bli riktigt spännande att se vad som händer de kommande åren, fortsätter Nordkvist.

Porsche Sverige har genom åren växlat upp sitt engagemang för motorsporten kontinuerligt. Detta genom en mängd långsiktiga satsningar på svensk racing med bästa tänkbara sportsliga förutsättningar för tävlande på elitnivå.

– Vi är hedrade, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Svenska Bilsportförbundets beslut att tilldela Porsche Carrera Cup Scandinavia officiell status som Svenska Mästerskapen för GT-bilar är ett erkännande av mästerskapets utveckling och dess ställning inom motorsporten.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Mission R - framtida eldriven racer för racingkunder6.9.2021 15:25:22 CEST | Pressmeddelande

Precis i rätt tid för IAA MOBILITY 2021 i München (7 – 12 september) ger Porsche en spektakulär inblick i bilens framtid. Konceptstudien Mission R kombinerar toppmodern teknik och hållbara material, som till exempel naturfiberförstärkt plast, med en passion för motorsport. Förutom progressiv design har den extremt låga, helt eldrivna bilen, de typiska linjerna som kännetecknar sportbilarna från Stuttgart-Zuffenhausen. Två nyutvecklade elmotorer i Porsche Mission R levererar upp till 800 kW (1 088 hk) i ett så kallat kval-läge. Batteriet har en kapacitet på cirka 80 kWh och ett innovativt återhämtningssystem som gör sprintracing möjlig utan effektförlust. - Porsche är märket för människor som vill förverkliga sina drömmar. Det gäller också inom motorsport. Vi upplever vår innovativa styrka på tävlingsbanan, visar mod genom att bryta ny mark, och gläder våra kunder med sportiga prestanda, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG. - Vid sidan av vårt engagemang i Formel E-värld

Taycan årsmodell 2022 – längre räckvidd, fler färger25.8.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche Taycan och Taycan Cross Turismo uppdateras på en rad punkter inför det nya modellåret. Tack vare tekniska förbättringar förlängs räckvidden för de helelektriska sportbilarna från Porsche. Andra viktiga uppgraderingar är integrationen av Android Auto i infotainmentsystemet Porsche Communication Management (PCM), liksom möjligheten att för första gången välja Remote Park Assist till Taycan. Med det nya assistanssystemet kan parkeringen styras via mobiltelefon utan att föraren behöver sitta vid ratten. Med de nya tillvalen Paint to Sample och Paint to Sample Plus kan nya ovanliga och personliga färger väljas. Till exempel kan Taycan nu lackeras i den klassiska Rubystar från -90 talet, eller ljus Acid Green. - Kontinuerlig teknisk utveckling är en del av Porsches DNA. Den senaste generationen Taycan imponerar med sömlös uppkoppling mot smartphone, vilket nu inkluderar Android Auto, säger Kevin Giek vice vd för Taycan-serien sedan i april. - Vår helelektriska modellserie Taycan växe