Porsche

Porsche Carrera Cup Scandinavia: Rasmus Lindh ansluter till fullspäckad säsongsfinal!

Dela

Mästaren Lukas Sundahl kör för seger på Ring Knutstorp. Utmanas av trio med internationellt meriterade gästförare. Årets sista racehelg har förutsättningar att bli årets bästa.

Det svenska stjärnskottet Rasmus Lindh från Kullavik ansluter till finalen i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Han kommer direkt till Knutstorp från USA och IMSA Prototype Challenge som han kört i väntan på att Indy Lights ska återstarta våren -21. Årets säsong sköts upp p.g.a. coronapandemin. Bild: Gästföraren Rasmus Lindh på Mantorp Park 2019.
Det svenska stjärnskottet Rasmus Lindh från Kullavik ansluter till finalen i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Han kommer direkt till Knutstorp från USA och IMSA Prototype Challenge som han kört i väntan på att Indy Lights ska återstarta våren -21. Årets säsong sköts upp p.g.a. coronapandemin. Bild: Gästföraren Rasmus Lindh på Mantorp Park 2019.

Porsche Carrera Cup Scandinavia bjöd stjärnspäckad underhållning på Mantorp Park förra helgen när Lukas Sundahl genom mogen körning säkrade sin tredje raka mästerskapsseger. Han passade även på att skicka två skarpa varningsskott till konkurrenterna. Dels kom beskedet att Sundahl satsar på en fjärde titel säsongen 2021. Dels att han med årets mästerskap i säcken laddar fullt för att vinna seriens återstående race i säsongsfinalen på Ring Knutstorp 9-10 oktober.

Nu när mästerskapet är avklarat kan vi köra på riktigt igen, säger den historiskt trefaldiga Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl. Vi får se vad vi har för fart i bilen, förhoppningsvis kan vi utmana om segrarna på Knutstorp.

Den stora snackisen de senaste säsongerna har varit Porsche Sveriges gästförarprogram som nominerar internationellt meriterade förare att utmana mästerskapets ordinarie startfält. Finalhelgen till ära har en hel svärm av toppförare bjudits in för att tävla.

Dubbla världsmästaren i rallycross, tillika trefaldiga Carrera Cup-mästaren, Johan Kristoffersson är hungrig på mer framgång efter segern vid inhoppet på Mantorp förra helgen. Han kommer till start i den s.k. ”Världsmästarbilen” som tidigare under året har tävlats framgångsrikt i serien av honom själv, WTCR-världsmästaren Thed Björk och skotercross-världsmästaren Emil Öhman.

Kristoffersson får sällskap av den norske supertalangen tillika Red Bull-junioren Dennis Hauger. Han är tillbaka i Carrera Cup efter ett fint gästspel på Anderstorp tidigare i år och kör Porsche Sveriges välkända gästbil med startnummer 911. Samma bil som vann den senaste tävlingshelgens övriga två race på Mantorp Park, då i händerna på Tom Blomqvist.

Det är nu även klart att det svenska stjärnskottet Rasmus Lindh från Kullavik ansluter till finalen. Han kommer direkt till Knutstorp från USA och IMSA Prototype Challenge som han kört i väntan på att Indy Lights ska återstarta våren -21. Årets säsong sköts upp p.g.a. coronapandemin.

– Det här blir en riktig favorit i repris, säger Rasmus Lindh. Jag hade en jättefin fight med Johan Kristoffersson när jag körde Porsche Carrera Cup Scandinavia i förra årets final, och jag ser verkligen fram emot att få tävla i Sverige och delta som utmanare även i år.

Ytterligare en duell att hålla ögonen på är den stenhårda kampen om bronsmedaljen i mästerskapet. Pontus Fredricsson sitter säkert som silvermedaljör, men det skiljer bara 8 poäng mellan Hugo Andersson, Hampus Ericsson och Edvin Hellsten som alla kör om tredjepriset. Samtliga är unga talanger tillhörande mästerskapets förarutvecklingsprogram, Driver Development Programme.

– Knutstorp blir magiskt i år, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Vi ser fram emot en fullspäckad säsongsfinal med en nybliven trefaldig mästare som ger allt mot tre vassa gästförare som alla håller internationell toppklass. Säsongens två sista race har förutsättningar att bli årets bästa.

I enlighet med direktiven kring coronapandemin körs Porsche Carrera Cup Scandinavia inför tomma läktare under säsongen 2020. Säsongsfinalen på Ring Knutstorp livesänds på streamingtjänsten Viaplay och eftersänds på V Sport Motor.

Sändningstider Porsche Carrera Cup Scandinavia, 10 oktober:

Race 1 11:00 i Viaplay och V Sport Motor

Race 2 14:30 i Viaplay

Löpande information och nyheter från Porsche Carrera Cup Scandinavia finns på www.carreracup.se samt i mästerskapets sociala kanaler.

Facebook - Carrera Cup Scandinavia

Instagram - carreracupscandinavia

Twitter - Carrera Cup

YouTube - Porsche Carrera Cup Scandinavia

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Det svenska stjärnskottet Rasmus Lindh från Kullavik ansluter till finalen i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Han kommer direkt till Knutstorp från USA och IMSA Prototype Challenge som han kört i väntan på att Indy Lights ska återstarta våren -21. Årets säsong sköts upp p.g.a. coronapandemin. Bild: Gästföraren Rasmus Lindh på Mantorp Park 2019.
Det svenska stjärnskottet Rasmus Lindh från Kullavik ansluter till finalen i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Han kommer direkt till Knutstorp från USA och IMSA Prototype Challenge som han kört i väntan på att Indy Lights ska återstarta våren -21. Årets säsong sköts upp p.g.a. coronapandemin. Bild: Gästföraren Rasmus Lindh på Mantorp Park 2019.
Ladda ned bild
–  Nu när mästerskapet är avklarat kan vi köra på riktigt igen, säger den historiskt trefaldiga Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl. Vi får se vad vi har för fart i bilen, förhoppningsvis kan vi utmana om segrarna på Knutstorp.
– Nu när mästerskapet är avklarat kan vi köra på riktigt igen, säger den historiskt trefaldiga Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl. Vi får se vad vi har för fart i bilen, förhoppningsvis kan vi utmana om segrarna på Knutstorp.
Ladda ned bild
– Det här blir en riktig favorit i repris, säger Rasmus Lindh. Jag hade en jättefin fight med Johan Kristoffersson när jag körde Porsche Carrera Cup Scandinavia i förra årets final, och jag ser verkligen fram emot att få tävla i Sverige och delta som utmanare även i år.
– Det här blir en riktig favorit i repris, säger Rasmus Lindh. Jag hade en jättefin fight med Johan Kristoffersson när jag körde Porsche Carrera Cup Scandinavia i förra årets final, och jag ser verkligen fram emot att få tävla i Sverige och delta som utmanare även i år.
Ladda ned bild
– Knutstorp blir magiskt i år, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Vi ser fram emot en fullspäckad säsongsfinal med en nybliven trefaldig mästare som ger allt mot tre vassa gästförare som alla håller internationell toppklass. Säsongens två sista race har förutsättningar att bli årets bästa.
– Knutstorp blir magiskt i år, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Vi ser fram emot en fullspäckad säsongsfinal med en nybliven trefaldig mästare som ger allt mot tre vassa gästförare som alla håller internationell toppklass. Säsongens två sista race har förutsättningar att bli årets bästa.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche Taycan med bakhjulsdrift20.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche lanserar nu en fjärde version av sin helelektriska sportbil Taycan. Den nya modellen kompletterar serien som sedan tidigare består av Taycan Turbo S, Taycan Turbo och Taycan 4S. Porsche Taycan är bakhjulsdriven och finns tillgänglig med två batteristorlekar. Med standardbatteriet, Performance Battery, har den nya instegsmodellen upp till 300 kW (408 hk) i Overboost-läge med Launch Control. Effekten ökar upp till 350 kW (476 hk) med tillvalsbatteriet Performance Battery Plus. Nominell motoreffekt är 240 kW (326 hk) respektive 280 kW (380 hk). Den nyaste medlemmen i modellfamiljen har redan från start de uppdateringar som introducerades i de övriga versionerna med modellårsskiftet. Till exempel erbjuder Plug & Charge-funktionen smidig laddning och betalning utan behov av betalkort eller app. Så snart laddkabeln pluggas in etablerar Taycan en krypterad kontakt med den Plug & Charge-kompatibla laddstationen. Laddningen startar då automatiskt och betalningen sker också automatiskt.

Porsche lanserar jubileumsmodell i begränsad upplaga - Boxster 25 years13.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche firar Boxster-familjens 25-årsjubileum med en specialmodell: “Boxster 25 years”. Jubileumsmodellen är begränsad till 1 250 exemplar och baseras på GTS 4.0-modellen, som har en 4,0-liters sexcylindrig boxermotor på 294 kW (400 hk). Den återspeglar flera designelement från konceptbilen "Boxster", som inledde den öppna mittmotorbilens framgångssaga på Detroits bilsalong 1993. Den serietillverkade versionen lanserades nästan oförändrad 1996 och är nu inne på sin fjärde generation, efter att ha tillverkats i 357 000 exemplar. En av de mest anslående detaljerna på specialmodellen är nytolkningen av färgen Neodyme, en kopparliknade skimrande brun färg som skapade en spännande kontrast mot lacken GT Silver Metallic på 1993 års utställningsmodell. På specialmodellen används den på frontspoilern, på sidoluftintagen, på modellbeteckningen bak samt på de tvåtonslackade 20-tums lättmetallfälgarna. Porsche erbjuder ”Boxster 25 years” i GT Silver Metallic, Jet Black Metallic alternativt Carra

Helelektriska Porsche Taycan driftar in i Guinness rekordbok24.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche Taycan har registrerats i Guinness rekordbok, Guinness World Records™, för världsrekord i drifting med eldriven bil. Världsrekordet sattes på Porsche Experience Centre (PEC) Hockenheimring. Chefsinstruktören på det nya upplevelsecentret, Dennis Retera, körde 210 varv på den 200 meter långa driftingcirkeln utan att framhjulen vid något tillfälle pekade i samma riktning som kurvan. Efter 55 minuter hade driftingexperten tillryggalagt totalt 42,171 kilometer. I och med att ha avverkat maratondistansen säkrade Retera världsrekordet för längsta kontinuerliga drifting med en eldriven bil. Genomsnittshastigheten blev 46 km/tim. Rekordet slogs med en bakhjulsdriven version av Taycan, som redan börjat säljas i Kina. - När stabilitetsprogrammen slagits av är det extremt lätt att drifta med den eldrivna Porsche Taycan, särskilt den här versionen som är bakhjulsdriven, säger Dennis Retera. - Det finns alltid tillräckligt med kraft. Den låga tyngdpunkten och den långa hjulbasen garanterar s

Längre räckvidd för Cayenne E-Hybrid-modellerna från Porsche2.11.2020 11:45:32 CETPressmeddelande

Porsche har utökat räckvidden för samtliga Cayenne-modeller med laddhybridteknik. Högspänningsbatteriets bruttokapacitet har höjts till 17,9 kWh mot tidigare 14,1 kWh, vilket innebär upp till 30% längre räckvidd på el. Mätt med WLTP EAER City kan Cayenne E-Hybrid nu köra utsläppsfritt upp till 48 km och Turbo S E-Hybrid upp till 42 km. I samtliga laddhybridversioner av Cayenne sitter en elmotor integrerad i den 8-stegade automatväxellådan Tiptronic S. Elmotorn utvecklar 100 kW (136 hk) och ett vridmoment på 400 Nm, och topphastigheten vid ren eldrift ligger på 135 km/h. Behövs mer kraft, eller om föraren kopplar in körläge Sport eller Sport Plus, aktiveras förbränningsmotorn. I Cayenne E-Hybrid-modellerna handlar det om en 3.0-liters V6 turbomotor på 340 hk (250 kW), med en systemeffekt på 462 hk (340 kW). Cayenne Turbo S E-Hybrid-modellerna är bestyckade med en 4.0-liters V8 biturbomotor på 550 hk (404 kW), med en systemeffekt på 680 hk (500 kW). Optimerade körlägen för lägre förbrukn

Porsche lanserar nya Panamera-modeller med upp till 700 hk20.10.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche kompletterar Panamera-serien med en toppmodell med 514kW (700hk) och ett vridmoment på 870 Nm. Nya Panamera Turbo S E-Hybrid är den mest kraftfulla varianten i den helt förnyade produktlinjen. I den kombineras en 420 kW (571 hk) stark fyra-liters biturbo-V8 med en elmotor på 100 kW (136 hk). Räckvidden med eldrift har ökats med upp till 30 procent tack vare ett nytt batteri på 17,9 kWh och optimerade körinställningar. Detsamma gäller nya Panamera 4 E-Hybrid där elmotorn liksom tidigare kompletteras med en 2,9 liters biturbo-V6, vilket ger en systemeffekt på 340 kW (462 hk). Slutligen finns Panamera 4S som utvecklar 324 kW (440 hk), som också drar nytta av den senaste modellens alla optimerade förbättringar när det gäller chassi, design, utrustning och infotainment Laddhybridtrio med förbättrad eldrift Tillsammans med den nyligen presenterade Panamera 4S E-Hybrid med en systemeffekt på 412 kW (560 hk), erbjuder Porsche nu för första gången tre versioner av Panamera som laddhybri

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum