Porsche firar 10-årsjubileum för Panamera med specialmodell

Porsche Panamera 10 Years Edition

Porsche firar 10-årsjubileum för Panamera med en specialmodell. Nya Panamera 10 Years Edition har en särskilt omfattande standardutrustning och har ett antal unika utrustningsdetaljer.

Till exempel är de nya 21-tumsfälgarna i Panamera Sport Design lackerade i White Gold Metallic exklusiva för specialmodellen, likaså “Panamera 10”-logotypen på framdörrarna, även dessa i White Gold Metallic. ”10 Years”-logotypen återfinns också inuti bilen på panelen framför passageraren och på dörrtrösklarna. Inredningen i delläder med dekorativa sömmar i White Gold ger ett högkvalitativt intryck. Det nya specialutförandet är tillgängligt för Panamera 4 och Panamera 4 E-Hybrid och för Sport Turismo-modellerna utrustade med samma motorer.

Många tillval nu som standard

Panamera 10 Years Edition-modellerna är från fabrik utrustade med en rad detaljer för extra komfort och säkerhet, till exempel är LED matrix-strålkastare inklusive PDLS Plus, Lane Change Assist, Lane Keeping Assist inklusive trafikmärkesavläsning och Park Assist inklusive backkamera en del av den utökade standardutrustningen. Det är också panoramataket, tonade rutor och de eluppvärmda 14-vägs komfortstolarna med Porsche-logotyp på nackstöden, liksom dörrar med Soft Close-funktion, digitalradio och BOSE® Surround Sound-system.

Med trekammars adaptiv luftfjädring, inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM) och Power Steering Plus, är Panamera 10modellernaockså perfekt utrustade för att leverera utmärkta köregenskaper. Hybridmodellerna av Panamera 10 Years Edition kommer med en fordonsmonterad laddare på 7,2 kW istället för den vanliga laddaren på 3,6 kW.

Panamera 4 10 Years Edition med 2,9-liters biturbomotor och 243 kW
(330 hk) kan beställas redan nu och kostar från 1 055 000 kronor. Sport Turismo med samma motor finns från 1 085 000 kronor. Specialutgåvan av Panamera 4 E-Hybrid kostar från 1 225 000 kronor och priset för Sport Turismo av samma version börjar på 1 255 000 kronor. För laddhybridmodellerna levererar 2,9-liters biturbomotorn i kombination med en kraftfull elmotor på 100 kW (136 hk) tillsammans 340 kW (462 hk).

Sportbil, lyxbil, hybridpionjär: historien om Panamera

Som ingen annan bil i lyxbilsklassen har Panamera sedan 2009 kombinerat prestanda som man förväntar sig i en sportbil med lyxen och flexibiliteten i en sedanmodell. Dessutom har Panamera under de tio åren utvecklats till en teknologiplattform för innovationer som sedan överförts till andra Porsche-modeller. Den nuvarande, andra generationen, tillverkas uteslutande i Porsches fabrik i Leipzig. Hittills har över 250 000 bilar levererats.

En Porsche för fyra – genom företagets mer än 70-åriga historia har Porsches ingenjörer kommit tillbaka till den iden. Men prototyper som Typ 530, som baserades på 356-modellen, förlängda varianter på 928 eller fyrdörrarskupen Typ 989, kom aldrig i serieproduktion. I början av det nya århundradet togs beslutet att utveckla en fyrdörrars sedan med hatchback-baklucka. I specifikationerna angavs att den skulle ha utmärkta köregenskaper, goda utrymmen och i allt väsentligt se ut som en Porsche.

Den första versionen av Panamera – med internbeteckningen ”G1” – visades för första gången inför publik den 19 april 2009 på 94:e våningen i World Financial Center i Shanghai, och satte en ny standard tack vare sitt stora spann mellan sportighet och bekvämlighet. Och den var full av innovationer, för första gången erbjöds en produktionsmodell i lyxbilsklassen med dubbelkopplingslåda och start–stoppsystem. Toppmodellen Panamera Turbo introducerade också luftfjädring med omställbar luftvolym och justerbar multidimensionell bakre spoiler. Gran Turismo-modellen banade också väg för alla andra Porsche-modeller med sitt nya display- och operativkoncept.

2011 inledde Panamera en ny era inom E-mobilitet: som den första parallell- fullhybridmodellen i lyxbilxklassen blev Porsche Panamera Hybrid S den dittills mest ekonomiska modellen från Porsche trots en motoreffekt på 380 hk. Två år senare tog Panamera S E-Hybrid än en gång ledningen i segmentet med världens första plug-in hybrid. Modellserien fortsatte att växa snabbt och Panamera blev extremt viktig för Porsche: En Gran Turismo-modell med upp till 570 hk etablerade märket i ett helt nytt marknadssegment.

Helt ny, andra generationen från 2016

Utvecklingen av den andra generationen Panamera (G2) följde flera vägar; vid sidan av sedanen, som hade världspremiär i Berlin den 28 juni 2016, och den förlängda versionen, togs en tredje variant fram från samma plattform: Sport Turismo.

Från 2017 gav dess avantgardistiska design- och karosskoncept lyxbilsklassen en ännu större flexibilitet. G2 är ännu sportigare och elegantare med samma generösa utrymmen. Innanför den attraktiva exteriören finns ännu en gång en rad innovationer, inklusive det digitaliserade display- och operativkonceptet. Tack vare chassisystem som trekammars luftfjädring, bakaxelstyrning och det elektromekaniska antikrängningssystemet PDCC Sport, är Panamera lika hemma på gatan som på banan. Bensinmotorerna utvecklar mellan 330 och 550 hk. Dessutom har Porsche helt omfamnat elmotorns prestanda i den andra generationen Panamera. Boostfunktionen från 918 Spyder ger både sportbilsprestanda och hög effektivitet. Toppmodellen är Panamera Turbo S E-Hybrid med en systemeffekt på 680 hk.

Ytterligare information, film och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

Bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är beräknade enligt den nya Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). NEDC-värdena därifrån måste fortsätta att specifieras tills vidare. Dessa värden kan inte jämföras med de värden som beräknades på basis av de tidigare använda NEDC-testerna.

Panamera 4 10 Years Edition: bränsleförbrukning blandad körning 8.4 l/100 km; CO2 -utsläpp 194 – 192 g/km

Panamera 4 Sport Turismo 10 Years Edition: blandad körning 8.8 – 8.7 l/100 km; CO2 utsläpp 201 – 200 g/km

Panamera 4 E-Hybrid 10 Years Edition: blandad körning 2.7 – 2.6 l/100 km, elförbrukning 16.1 – 16.0 kWh/100 km; CO2 -utsläpp 62 – 60 g/km

Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo 10 Years Edition: blandad körning 2.9 – 2.8 l/100 km; 100 km; elförbrukning 16.2 – 16.1 kWh/100 km; CO2 utsläpp 66 – 64 g/km

Porsche Panamera 10 Years Edition

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche 718 GTS 4.0: körglädje för alla sinnen16.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche utvidgar sin serie mittmotorbilar med två mycket sportiga och välutrustade modeller, 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0. De båda tvåsitsiga modellerna drivs av samma 6-cylindriga 4-liters boxermotor på 294 kW (400 hk) som används i 718 Spyder och 718 Cayman GT4. I kombination med manuell sexväxlad låda och sportavgassystem blir resultatet exceptionella prestanda och en särskilt rik körupplevelse. De båda modellerna klarar sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,5 sekunder och har en toppfart av 293 km/tim. Tack vare standardutrustningen, Porsche Active Suspension Management (PASM) med 20 millimeter sänkt kaross och Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk bakre differentialbroms, har den nya generationen GTS-modeller mycket god balans mellan dynamiska köregenskaper och vardagskomfort. Sport Chrono-paketet, som också ingår i standardutrustningen, med uppgraderad Porsche Track Precision App, understryker de båda mittmotormodellernas atletiska karaktär. Detaljer i kontrastera

911 Speedster - det sista exemplaret av 911 från 991-generationen lämnar bandet20.12.2019 09:00:00 CETPressmeddelande

Stuttgart. Pionjär, miljonär, bästsäljare: 991-serien har varit den i grunden mest vidareutvecklade generationen av 911 hittills - och dessutom den mest framgångsrika med 233 540 exemplar tillverkade. Det sista exemplaret har nu rullat av produktionslinan, en 911 Speedster. För ytterligare information om 991-generationens höjdpunkter använd gärna följande länk: https://newsroom.porsche.com/last991 Michael Steiner, chef för Forskning och Utveckling i Porsche AG säger: - Porsche står för både tradition och förnyelse. Ingenstans framgår det tydligare än i det som är märkets kärna - 911. 911 efterträdde modell 356 år 1963 och under de årtionden som gått sedan dess har vår svansmotormodell växt till en sportbilsikon utan motstycke. I synnerhet 991-generationen har satt en ny standard när det gäller prestanda, körbarhet och effektivitet. Det gör mig stolt men samtidigt litet sorgsen att tvingas pensionera den. För min egen del kan jag säga att den gett mig en enorm glädje. 991-serien - en ti