Porsche fortsätter att växa. Linköping får Sveriges elfte Porsche Center.

Porsche har expanderat kraftigt på svenska marknaden den senaste femårsperioden. För att möta den växande efterfrågan presenteras nu planerna på en ny fullserviceanläggning – Porsche Center Linköping.

Porsche har de senaste fem åren upplevt stark tillväxt i nybilsförsäljningen på den svenska marknaden. Från 550 sålda bilar 2013 till 2 270 nybilsregistreringar 2019. Framgångarna kommer delvis från ökad försäljning av märkets klassiska sportbilar 911 och 718, men också från nya innovativa laddhybrid-versioner av Cayenne och Panamera. I mars 2020 lanseras en helt ny modellserie som redan har rönt stort intresse hos kunderna. Den helelektriska sportbilen Porsche Taycan.

Med stor efterfrågan och ett växande modellprogram ser Porsche Sverige behov av att öka kapaciteten i återförsäljarledet. Under de senaste 14 månaderna har tre helt nya Porsche Center invigts. Totalt finns idag därmed tio Porsche Center i Sverige.

Linköping och hela Östergötland har en stark ekonomisk utveckling och Porsche kan sedan tidigare erbjuda sina kunder en auktoriserad serviceverkstad, Porsche Service Center Linköping. För att bättre kunna möta den lokala efterfrågan i området etableras nu en helt ny fullserviceanläggning, Porsche Center Linköping. Det innebär att verksamheten utökas med nybilsförsäljning och nya Porsche Center Linköping kommer därmed att helt ersätta den befintliga verksamheten.

– Under de senaste åren har vi sett en mycket stark utveckling av försäljningen av Porsche i Sverige. säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Med etableringen av Porsche Center Linköping stärker vi vår position i en viktig tillväxtregion med ett starkt näringsliv och goda affärsmöjligheter.

Porsche Center Linköping kommer att drivas av det svenska bilhandelsföretaget Hedin Performance Cars. Bolaget är sedan tidigare etablerade i Sverige med tre Porsche Center i Göteborg, Borås och Jönköping.

– Sedan 2017 representerar vi Porsche på den svenska marknaden. Under den tiden har affären Porsche fortsatt att utvecklas på ett mycket positivt sätt. Vi är glada att få förtroendet från Porsche att etablera ytterligare ett nytt Porsche Center, säger Anders Hedin, koncernchef för Anders Hedin Invest AB, inom vilket Hedin Performance Cars ingår.

Porsche Center Linköping blir den elfte fullserviceanläggningen i Sverige med lokaler i utkanten av Linköping längs E4. Detaljerad planering inför byggnationen av Porsche Center Linköping har påbörjats och processen med att rekrytera personal till anläggningens nyckelpositioner kommer igång senare under 2020. Invigning av fullserviceanläggningen Porsche Center Linköping beräknas ske under 2022.

För ytterligare information kontakta Rickard Magnusson, Hedin Performance Cars, tel. 031-385 55 02 eller Raine Wermelin, Porsche Sverige, tel. 08-553 867 94.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Carrera Cup Scandinavia: Driver Development Programme tar nästa steg.7.2.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Förarutvecklingsprogrammet från Porsche inleder säsong två med kickoff i Åre. Unga skandinaviska förartalanger tar sikte på en internationell elitkarriär i racing. Förarna utbildas av ett team med professionella instruktörer inom fysisk träning och diet, körteknik, medieträning, personlig träning, teknisk feedback och dataanalys. Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingserie med 14 deltävlingar under sju tävlingshelger i Sverige och Norge varje år. Ett mästerskap för elitförare som erbjuder en naturlig språngbräda mot en internationell racingkarriär. 2019 grundade Porsche Sverige elitsatsningen Driver Development Programme. Ett omfattande förarutvecklingsprogram under Carrera Cup som coachar nästa generation toppförare. Ambitionen är att hitta unga talanger som har kapaciteten att vinna Porsche Motorsport Junior Programme Shoot–out. Samt kan gå vidare till en framgångsrik internationell karriär i Porsche Mobil1 Supercup. Just nu pågår kickoff inför Driver Develop

Porsche 718 GTS 4.0: körglädje för alla sinnen16.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche utvidgar sin serie mittmotorbilar med två mycket sportiga och välutrustade modeller, 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0. De båda tvåsitsiga modellerna drivs av samma 6-cylindriga 4-liters boxermotor på 294 kW (400 hk) som används i 718 Spyder och 718 Cayman GT4. I kombination med manuell sexväxlad låda och sportavgassystem blir resultatet exceptionella prestanda och en särskilt rik körupplevelse. De båda modellerna klarar sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,5 sekunder och har en toppfart av 293 km/tim. Tack vare standardutrustningen, Porsche Active Suspension Management (PASM) med 20 millimeter sänkt kaross och Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk bakre differentialbroms, har den nya generationen GTS-modeller mycket god balans mellan dynamiska köregenskaper och vardagskomfort. Sport Chrono-paketet, som också ingår i standardutrustningen, med uppgraderad Porsche Track Precision App, understryker de båda mittmotormodellernas atletiska karaktär. Detaljer i kontrastera