Porsche Mission E Cross Turismo: eldriven Cross Utility Vehicle (CUV) för en aktiv livsstil

Porsche Mission E Cross Turismo, som presenteras på bilsalongen i Genève, är en konceptstudie av en eldriven Cross Utility Vehicle (CUV). Den här mångsidiga bilen riktar sig till människor med aktiv livsstil, som tycker om att resa på fritiden, sporta och vistas utomhus.

Bakifrån känner man genast igen Mission E Cross Turismo som en Porsche.

Tack vare fyrhjulsdriften når man enkelt alla skidanläggningar samtidigt som den flexibla inredningen ger gott om plats för all slags sportutrustning, och det moderna takräcket gör det lätt att transportera surfbrädor eller en eldriven Porsche e-bike.

En styrka hos den här fyrdörrars fyrsitsiga bilen är den emotionella designen med framträdande terrängbilsattribut samt det nya display- och kontrollkonceptet med pekskärmar och ögonstyrning. Det 4,95 meter långa konceptfordonet är förberett för att laddas med 800 volts snabbladdningsnätverk, men kan också laddas via induktion, via en laddningsdocka eller via Porsches hemenergisystem. Mission E Cross Turismo, som är färdig att sättas i trafik, är en fortsättning på Mission E-studien som Porsche presenterade på den internationella bilsalongen i Frankfurt (IAA) 2015.

Design, omisskännlig Porsche DNA

Låg huv mellan kraftfulla kurvade framskärmar; redan vid ett snabbt ögonkast avslöjar fronten på Mission E Cross Turismo släktskapet med sportbilsikonen Porsche 911. De vertikala luftintagen i fronten, så kallade ”air curtains”, är ett av de markanta designelementen. Strålkastare av typ Matrix LED är en annan stilmässig höjdpunkt. Porsches typiska varselljus med fyra ljuspunkter har vidareutvecklats till ett smalt tredimensionellt glaselement. Inbäddade i fyra flytande vingar innehåller de här ljusen också den nya fyrpunkts blinksignalen. Dessutom har bilen högpresterande helljus med Porsche X-Sight-teknologi. Till terrängbilsattributen kan man räkna de robusta hjulhusen, dörrtrösklarna, den markanta utformningen av frontspoilern och den bakre kjolen samt den förhöjda markfrigången.

Silhuetten kännetecknas av den sportiga taklinjen som sluttar bakåt – det som Porsches designers kallar ”flyline”. Det här särdraget är ett eko från Panamera Sport Turismo. Sidorutornas dynamiska design är också typiska för Porsches stil.

De breda framskärmarna och de tredimensionellt utformade sidorna med

luftutsläpp bakom framhjulen förstärker den 1,99 m breda konceptbilens sportiga crossover-karaktär. Distinkta sidokjolar med off-road-utseende, 20-tumsfälgar med däck i dimensionen 275/40 R 20 är andra kännetecken.

Konceptstudien med sin exklusiva ljusgrå metalliclack är också omedelbart igenkännbar som en Porsche sedd bakifrån. Förutom den sportiga genomsläppliga takspoilern har bilen också den traditionella tvärgående ljusrampen. Porsche-logotypen i vita glasbokstäver är upplyst och inbäddat i ett tredimensionellt grafiskt hölje. Bokstaven ”E” i namnet ”Porsche” pulserar när bilen laddas och grafiken kommer till liv av ljuspulser. På det sättet kan kunden tydligt följa bilens energiflöde. Det stora panoramataket i glas, som sträcker sig från vindrutan till bakluckan, ger en känsla av rymd.

Variation: utrustad för alla behov av mobilitet

Mission E Cross Turismo ger en uppfattning om hur en serietillverkad Turismo-variant med Cross Utility-attribut skulle kunna se ut: ett fordon som är lika lämpat för långa resor och vardagstrafik som för äventyr, och är ett mångsidigt sällskap såväl i staden som på landet. Crossover-modellen är riktad till människor med en aktiv livsstil som tycker om att utöva sport eller andra utomhusaktiviteter på sin fritid. Passagerarna uppskattar den 1,42 meter höga fyrsitsiga bilens många lösningar. En lucka integrerad i de två individuella baksätenas ryggstöd är användbar för att lasta saker som till exempel skidor. Bagageutrymmet har ett system med skenor med justerbara bälten som också kan plockas ur. Det gör det lätt att snabbt placera föremål på ett säkert sätt. Vid sidan av själva bilen kan Mission E Cross Turismos passagerare också glädja sig åt Porsche e-bike som med hjälp av en kraftig elmotor hjälper cyklisterna framåt. Det här mobilitetskonceptet gör det möjligt för kunderna att njuta av Porsches design, teknologi och prestanda också på en fritid på två hjul.

Interiör: synlig lättviktsstruktur

Interiören förmedlar en helt ny tolkning av klassiska Porsche-element och för dem vidare in i den digitala åldern. Ta instrumentpanelen som exempel: Den framhäver fordonets bredd och består av en vingformad över- och underdel. Instrumentpanelen har en tydlig horisontell utformning med en ultravid display för föraren och framsätespassageraren. Det fritt liggande instrumentklustret är kurvat och vänt mot föraren och består av tre runda grafiska displayer, digitalt visade på TFT-skärmar. Mittkonsolen mellan framsätena fortsätter upp emot instrumentpanelen. Tillsammans med den omgivande belysningen skapar mittkonsolens indirekta ljus en speciell stämning. Inredningens designelement inkluderar synliga lättviktsstrukturer, till exempel instrumentpanelen och de skålade sätena med belysta bokstäverna i namnet Porsche. Dörrsidorna har innovativa 3D-element med strukturerade ytor. Eloxerade kanter i Nordic Blue runt komponenter som luftinsläppen eller fönsterhissreglagen ger en färgstark kontrast till inredningens exklusiva tvåtons-koncept med anilin-läder i svart och ljusgrått.

Drivlina: sportig e-prestanda med mer än 600 hk

Med två synkronmotorer med över 600 hk (440 kW) accelererar Mission E Cross Turismo till 100 km/tim på mindre än 3,5 sekunder och till 200 km/tim på tolv sekunder. Utöver sådana prestanda har den bättre räckvidd än några andra eldrivna fordon. Flera fullgasaccelerationer kan göras i följd utan prestandaförlust. Den adaptiva fyrhjulsdriften med Porsche Torque Vectoring, som automatiskt fördelar kraften till varje individuellt hjul, överför kraften till marken.

Chassit: luftfjädring för komfort och sport

Fyrhjulsstyrning bidrar till bilens föredömliga smidighet och stabilitet, medan den adaptiva luftfjädringen gör det möjligt att öka markfrigången med upp till 50 millimeter. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) är en annan funktion ombord. Systemet ger aktiv krängningshämning och minskar sidorörelser i ojämn terräng.

Displayer och kontroller

Värt att framhålla i Mission E Cross Turismo är ett nytt display- och kontrollkoncept. Intuitivt att använda och med information som visas i en optimalt placerad head-up display i förarens siktfält utan att distrahera föraren. Och tack vare de nya lösningarna för uppkoppling kan bilen vara perfekt integrerad i en digital livsstil. Resultatet är en helt ny erfarenhet.

De viktigaste display- och kontroll alternativen är:

* Förardisplay med ögonstyrning: Instrumentgruppen består av tre virtuella runda instrument. De är kopplade till kategorier som Porsche Connect, Performance, Drive, Energy och Sport Chrono. Med hjälp av en kamera i backspegeln kan ögonstyrningssystemet se vilka instrument föraren tittar på. Den display som föraren är intresserad av flyttas då in i förgrunden medan de övriga kommer i bakgrunden när föraren vänder blicken från dem. Displayerna kan styras med hjälp av smart touchkontroll på ratten.

* Passagerardisplay: Den här skärmen sträcker sig överhela passagerarsidan.Passageraren kan styra olika appar med ögonstyrning och touch-teknologi, för att få tillgång till funktioner som media, navigation, klimatanläggningen och kontakter.

* Touchkontroller i mittkonsolen med detaljerade informationsmenyer.

* Smarta pekskärmar: De här skärmarna är placerade i en modul med flera funktioner (som inställningar av sätena och sätenas komfortfunktioner) samt i lutinsläppen längst till vänster och längst till höger på instrumentpanelen. Genom att svepa med handen till vänster och höger över pekskärmarna kan man till exempel öka eller minska styrkan på ventilationen.

”Smart-Cabin”-tänkandet förenklar handhavandet. Bilens inställningar, temperaturen i bilen och stämningsbelysning, allt justeras automatiskt efter de åkandes önskningar och olika körförhållanden. Föraren har också tillgång till information och kan justera inställningar på avstånd från bilen: alla personliga inställningar, från klimatanläggningen till navigation kan ställas in i förväg via tablet, smartphone eller smartwatch.

“DestinationsApp”: en personlig reseassistent

Porsche Connect erbjuder redan fler än 20 digitala tjänster och appar. I Mission E Cross Turismo visar “DestinationsApp” vilka ytterligare fördelar den digitala plattformen kan ge i en snar framtid. Genom att använda den här appen kan en helgutflykt planeras snabbt och enkelt med några få knapptryck på en smartphone. Appen föreslår inspirerande resmål, gör det lätt att reservera rum, planera färdväg, välja restauranger och sportutrustning.

Med hjälp av “DestinationsApp” kan föraren också anpassa Mission E Cross Turismos chassi till den valda vägen, liksom välja passande musik, ställa in klimatanläggningen och stämningsbelysningen för resan.

Laddning: snabbt och enkelt

Bilens 800-volts system garanterar att litiumjon-batteriet kan laddas för en räckvidd på cirka 400 km (enligt NEDC) på cirka 15 minuter. Konceptbilen kan laddas både vid färd och hemma, och är kompatibel med det nätverk av snabbladdare som placeras ut längs europeiska vägar som en del av samarbetsföretaget IONITY. På arbetsplatsen kan Mission E Cross Turismo laddas via induktionsteknologi och hemma antingen via en laddningsdocka eller Porsches hemenergisystem. Det senare systemet kan kombineras med hemmets egna solcellssystem för att ladda med solenergi.

Bakifrån känner man genast igen Mission E Cross Turismo som en Porsche.
Den låga huven och rundade framskärmar påminner om Porsche 911.
De vita bokstäverna i namnet Porsche lyser upp i mörkret.
Den tvärgående ljusrampen känns igen från andra Porsche-modeller.
Även passageraren har en skärm
Fyra separata säten gör det lika bekvämt för alla.

Porsche presenterar Cayenne Coupé21.3.2019 19:15:00 CETPressmeddelande

Porsche Cayenne-familjen växer. Till den tredje generationen av den framgångsrika SUV-serien läggs nu en ännu sportigare modell – Cayenne Coupé. ”Coupén delar all teknik med nuvarande Cayenne men har en mer dynamisk design och nya tekniska detaljer som positionerar den som mer progressiv, atletisk och emotionell”, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG. Utmärkande för den nya Cayenne-modellen är skarpare linjer med en helt unik bakre sektion, en adaptiv spoiler, individuella baksäten och två olika takkoncept – ett fast panoramatak i glas som standard eller som tillval ett kolfibertak. En brant sluttande taklinje Mer dynamiska proportioner ger Cayenne Coupé en oöverträffad elegans. ”Den betydligt brantare bakåtsluttande taklinjen ger Cayenne Coupé ett ännu mer dynamiskt utseende och positionerar den som den modell i segmentet som ser sportigast ut”, säger Michael Mauer, vice ordförande för Style Porsche. Intrycket förstärks av en takspoiler som framhäver Coupéns distinkta s

Fler än 20 000 kunder på kundlistan för helelektriska Porsche Taycan8.3.2019 15:24:55 CETPressmeddelande

Porsches första helelektriska sportbil, Taycan, får stor uppmärksamhet över hela världen. Bilen visas inte för allmänheten förrän i september i år och dess slutliga design och tekniska specifikationer är ännu hemlig. Trots det har fler än totalt 20 000 kunder visat seriöst intresse för att köpa en Taycan genom att anmäla sig till något av de depositionsprogram som lanserats världen över, något som bekräftades av Porsche på bilsalongen i Genève. Även i Sverige finns sedan en tid tillbaka ett depositionsprogram för Porsche Taycan, där presumtiva kunder erbjuds teckna sig på en kundlista hos sitt lokala Porsche Center. - Intresset för Porsche Taycan är stort och vi får dagligen förfrågningar från kunder om när bilen lanseras, berättar Håkan Nilsson, försäljningschef Porsche Sverige. Vi har därför, tillsammans med våra åtta Porsche Centers över hela landet, tagit fram ett depositionsprogram för att kunna möta den stora efterfrågan. Porsche Taycan gör sin debut i september och lanseringen ä