Porsche Taycan med bakhjulsdrift

Porsche lanserar en fjärde version av sin helelektriska sportbil - den bakhjulsdrivna Porsche Taycan.

Porsche lanserar nu en fjärde version av sin helelektriska sportbil Taycan. Den nya modellen kompletterar serien som sedan tidigare består av Taycan Turbo S, Taycan Turbo och Taycan 4S. Porsche Taycan är bakhjulsdriven och finns tillgänglig med två batteristorlekar. Med standardbatteriet, Performance Battery, har den nya instegsmodellen upp till 300 kW (408 hk) i Overboost-läge med Launch Control. Effekten ökar upp till 350 kW (476 hk) med tillvalsbatteriet Performance Battery Plus. Nominell motoreffekt är 240 kW (326 hk) respektive 280 kW (380 hk).

Den nyaste medlemmen i modellfamiljen har redan från start de uppdateringar som introducerades i de övriga versionerna med modellårsskiftet. Till exempel erbjuder Plug & Charge-funktionen smidig laddning och betalning utan behov av betalkort eller app. Så snart laddkabeln pluggas in etablerar Taycan en krypterad kontakt med den Plug & Charge-kompatibla laddstationen. Laddningen startar då automatiskt och betalningen sker också automatiskt.

Liksom i de andra versionerna finns som tillval en Head-Up-display i färg och en On-Board AC-Charger med laddkapacitet upp till 22 kW. Med Functions on Demand (FoD) kan föraren köpa till olika extra funktioner för ökad bekvämlighet eller assistans, allt efter behov. Ett alternativ är att boka dessa funktioner för en begränsad tid. Det kan göras både efter att bilen levererats och som en del av bilens utsprungliga konfiguration. Aktivering online betyder att det inte är nödvändigt att besöka en verkstad. För tillfället är det möjligt att välja till Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), Power Steering Plus, Active Lane Keeping Assist och Porsche InnoDrive-funktioner.

Två batterier att välja mellan

Som standard har Taycan ett Performance Battery med en bruttokapacitet på 79,2 kWh. Som tillval finns Performance Battery Plus med en bruttokapacitet på 93,4 kWh. Räckvidden enligt WLTP är upp till 431 km respektive 484 km. Taycan accelererar från stillastående till 100 km/tim på 5,4 sekunder, oavsett batteristorlek. Toppfarten är 230 km/tim i båda konfigurationerna och maximal laddkapacitet är upp till 225 kW (Performance Battery) eller upp till 270 kW (Performance Battery Plus). Det innebär att båda batterierna kan laddas från 5 procent till 80 procent på 22,5 minuter och att laddning för ytterligare 100 km nås redan efter fem minuter.

Innovativ elmotor och dynamiska prestanda

Hisnande acceleration, väggrepp som en typisk sportbil och fantastiska prestanda – även den nya instegsmodellen till Taycan-serien har alla dessa egenskaper. Den permanent inkopplade synkronmotorn på bakaxeln bygger med en aktiv längd på 130 mm lika långt som motorn i Taycan 4S. Effektelektroniken som styr elmotorn arbetar med upp till 600 ampere. Elmotorn på bakaxeln kompletteras också med en tvåväxlad växellåda. Precis som hos syskonmodellerna i modellserien räknas intelligent laddning och effektiv aerodynamik till höjdpunkterna. Med ett Cd värde från 0.22, bidrar aerodynamiken väsentligt till den låga energiförbrukningen och därmed till Taycans långa räckvidd. Maximal regenering vid inbromsning är 265 kW.

Puristisk design med Porsche DNA

Med sin enkla, rena design signalerar Taycan en ny era. Samtidigt har den kvar Porsches omisskännliga design DNA. Speciellt framifrån ser Taycan låg och bred ut med höga välvda framskärmar. Silhuetten är resultatet av den sportiga, sluttande taklinjen. Karaktäristisk är också sidopartierna med sin tydliga skulpturering. Den slanka kabinen, markant indragna C-stolpar och de utpräglade skuldrorna över bakhjulen övergår i ett märkestypiskt markerat bakparti. Formgivningen kompletteras med innovativa designelement som till exempel bokstäverna Porsche i glasoptik i bakpartiets ljusramp.

Aerodynamiskt optimerade 19-tumsfälgar, Taycan Aero, och svartanodiserade bromsok är detaljer som särskiljer Taycan från den övriga modellserien. Frontspoilern, sidotrösklarna och den bakre diffusern är svartlackerade, liksom på Taycan 4S. LED-strålkastare är standard.

Unik interiör

Förarplatsen med sin tydliga struktur och helt omgjorda uppbyggnad signalerade starten på en ny era när Taycan kom 2019. Det fristående kurvade instrumenklustret utgör den högsta punkten på instrumentpanelen och är därmed i förarens fokus. Andra delar är till exempel en central placerad 10,9 tum stor infotainment-skärm och en extra skärm för passageraren (tillval).

Taycan har som standard delläderinredning liksom komfortsportstolar fram med elektrisk åttavägsinställning. Bilen har två bagagerum som rymmer 84 liter fram och upp till 407 liter bak.

Taycan är den första Porsche-modellen som kan väljas med en inredning helt utan läder. Interiör gjord av innovativa återvunna material understryker den elektriska sportbilens hållbarhetskoncept.

Centralt nätverk

Porsche använder ett central nätverkssystem för kontroll av Taycans chassi. Porsches integrerade Porsche 4D Chassis Control, analyserar och synkroniserar alla chassisystem i realtid. Både stålfjädringen, som är standard, och den adaptiva ljuftfjädringen med trekammarsteknologi kompletteras av det elektroniska stötdämparsystemet PASM (Porsche Active Suspension Management).

Den adaptiva luftfjädringen är också försedd med en Smartlift-funktion. Det gör det möjligt att programmera Taycan så att den automatiskt lyfter karossen vid angivna platser som exempelvis vid farthinder eller garageinfarter. Smartlift kan också aktivt påverka bilens markfrigång vid körning på motorvägar och kan justera bilens höjd för bästa möjliga kompromiss mellan effektivitet och komfort.

Taycan är som standard utrustad med sexkolvs monbloc aluminiumok fram och fyrkolvsok bak. De internt ventilerade bromsskivorna har en diameter av 360 mm fram och 358 mm bak. Bromsoken har en anodiserad svart finish. Ett annat tillval är högprestandabromsarna Porsche Surface Coated Brake (PSCB). I det fallet har skivorna en diameter av 410 mm fram och 365 mm bak.

Ett framgångsrikt år

Porsche har fått en framgångsrik start på sin helelektriska satsning, med strax över 20 000 levererade Taycan till kunder över hela världen. I Sverige är mer än varannan såld Porsche laddbar, antingen en Panamera eller Cayenne plug-in-hybrid, eller en helelektrisk Taycan. Porsche Taycan levererades under introduktionsåret 2020 till 470 svenska kunder. Den helelektriska sportbilen från Zuffenhausen har redan tagit emot omkring 50 internationella priser, framförallt på de huvudsakliga marknaderna Tyskland, USA, Storbritannien och Kina. Den nya bakhjulsdrivna Taycan håller också Guinness världsrekord för den längsta driften med en elbil, efter att kört sidledes nonstop i exakt 42,171 kilometer.

De första bakhjulsdrivna Taycan-modellerna når återförsäljarna från och med mitten av mars 2021. I Sverige kommer de att kosta från 980 000 kronor.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

Taycan: elektriskt förbrukning vid blandad körning 24,8 - 20,4 kWh/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 0 g/km.

Taycan med Performance Battery Plus: elektriskt förbrukning vid blandad körning 25,4 - 21,5 kWh/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 0 g/km.

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.

Liksom övriga Taycan-modeller har nya Porsche Taycan som standard ladduttag för både AC och DC (HPC).
Interiören i nya Porsche Taycan.
Porsche Taycan kompletterar modellserien som sedan tidigare består av Taycan Turbo S, Taycan Turbo och Taycan 4S.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Avslutande tester av Porsche Taycan Cross Turismo24.2.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche Taycan Cross Turismo genomgår nu de avslutande testerna. Porsches omfattande testprogram har genomförts på tävlingsbanor som Nürburgrings nordslinga, på Grand Prix-banan i Hockenheim (båda i Tyskland) och på testanläggningar världen över – inklusive den i Nardo i södra Italien. Dessutom har den testats vid sidan av allfarvägarna i södra Frankrike och i Pyrenéerna. Testanläggningen vid Weissach Development Centre och dess så kallade Safari-bana erbjöd ytterligare utmanande terrängkörningar, utöver de som gjorts i Afrika. Totalt har Cross Turismo-prototyperna testkörts 998,361 kilometer – motsvarande nästan 25 varv jorden runt – mätt vid ekvatorn. Parallellt med de avslutande testerna har en kamouflerad Taycan Cross Turismo sedan början av året varit på världsturné med representanter för media. På bara sex veckor har prototypen besökt de fem största marknaderna för Crossover Utility-versionen av Taycan: USA, Storbritannien, Norge, Nederländerna och Tyskland. Den här vidareutveckl

Porsche 911 GT3 med racingteknik från Porsche Motorsport16.2.2021 15:00:00 CETPressmeddelande

Porsche släpper nu nya 911 GT3. Den sjunde versionen av högprestandamodellen har utvecklats i nära samarbete med Porsche Motorsport. I ännu högre grad än tidigare har ren racingteknik överförts till en serietillverkad bil. Framvagnen med dubbla länkarmar och sofistikerad aerodynamik, bakvingen med svanhalsinfästning och den markanta diffusorn kommer från den framgångsrika GT-tävlingsbilen 911 RSR. Den sexcylindriga boxermotorn på fyra liter och 375 kW (510 hk) bygger på drivlinan i 911 GT3 R, beprövad och testad i långloppsracing. Den högvarviga motorn används också praktiskt taget oförändrad i nya 911 GT3 Cup. Resultatet är en briljant körmaskin; effektiv, exakt och högpresterande – lika perfekt på bana som vid vardagskörning. Den avgörande styrkan hos 911 GT3 ligger i summan av dess egenskaper. Med en toppfart på 320 km/tim (318 km/tim med PDK) är den till och med snabbare än förra 911 GT3 RS. Den accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,4 sekunder. För en särskilt puristisk körupplevels