Porsche Taycan övertygar vid uthållighetstest på Nardò

Förarbyte under uthållighetstestet på Nardò

En Porsche Taycan förseriebil har kört exakt 3 425 km på 24 timmar på högfartsbanan Nardò i Italien. Körningen är en del av ett test inför världspremiären den 4 september. Sträckan motsvarar ungefär avståndet från Nardò till Trondheim i Norge.

Genomsnittshastigheten på den stekheta testbanan i södra Italien låg på mellan 195 och 215 km/timmen. Inför lanseringen demonstrerade Taycan sina långdistanskvaliteter på testbanan där temperaturen nådde upp till 42 grader Celcius i luften och 54 grader på banan. Testet genomfördes utan avbrott eftersom prototypen endast behövde stanna för snabbladdningar och förarbyten. Teamet bestod av sex testförare från Porsche.

Kvalitetssäkringen gjordes som en del av utprovningen av uthållighet i heta klimat.

Stefan Weckbach, ansvarig för Taycan-serien, rapporterade förtjust att ”Taycan klarade det ambitiösa uthållighetstestet utan några som helst problem.” Han tillade att ”resultatet från Nardò framhäver fördelarna med den unika 800-voltsteknologin liksom dess höga mognadsgrad”.

- Innan Taycan marknadslanseras i slutet av året kommer vi att ha kört över sex miljoner kilometer världen över.

800-voltssystem

Taycan är den första helt elektriska produktionsbilen med ett 800-voltssystem. Teknologin hjälpte 919 Hybrid att vinna 24-timmars på Le Mans tre gånger i rad och tar nu steget till serieproduktion.

800-voltsteknologin gör det möjligt med höga prestanda över lång tid, kortare laddtid, minskad vikt och mindre utrymme för kablage. Under uthållighetstestet på Nardòs tekniska center användes 800-volts laddstationer från Porsche Engineering Group GmbH. De används också i joint venture-projektet Ionity.

Taycans sofistikerade temperaturreglering kretsar kring ett mycket effektivt, intelligent system för att kyla ned och värma upp högvoltskomponenter. Det förhindrar potentiella effektförluster på grund av för hög värmeutveckling och garanterar att den optimala temperaturen för den mest effektiva laddningsprocessen har nåtts när bilen kommer till laddstationen.

Bilen: första helt elektriska sportbilen från Porsche

Nya Porsche Taycan är inte bara uthållig. Dess elektriska drivsystem är utformat så att det kan ge full effekt även efter att bilen accelererat flera gånger på kort tid. I slutet av juli accelererade en förseriebil på ett flygfält från 0 – 200 km/tim inte mindre än 26 gånger i följd. Accelerationstiden var i genomsnitt under 10 sekunder. Skillnaden mellan den snabbaste och långsammaste accelerationen var 0,8 sekunder.

Nardò Technical Center i Puglia (Italien)

Nardòs tekniska center har mer än 20 testbanor och testfaciliteter på ett område på över 700 hektar, räknar in 90 företag inom fordonsindustrin som sina kunder och har en personalstyrka på fler än 150 personer. Sedan 2012 drivs testanläggningen av Porsche Engineering Group GmbH, ett helägt dotterbolag till Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart.

Testcentret etablerades 1975 i och med konstruktionen av den ikoniska banan och erbjuder omfattande testprogram för alla slags utvecklingsfaser. Högfartsbanan – den enda i världen i sitt slag och 12,6 kilometer lång – byggdes för att kunna testa bilar under extrema förhållanden och effektivisera utvecklingsprocessen. I mitten av juli avslutades framgångsrikt renoveringen av testcentret. Bland förbättringarna finns installationen av ett innovativt system av säkerhetsräcken, utvecklat av Porsche Engineering specifikt för höghastighetstester i Nardò. I arbetet ingick den kompletta renoveringen av den 106 000 kvadratmeter stora testbanan för köregenskaper.

För ytterligare information, film och fotomaterial, besök Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

Förarbyte under uthållighetstestet på Nardò
Problemfritt uthållighetstest på Nardò
DC-laddstation vid testbanan på Nardò
Laddstopp för Porsche Taycan på Nardò
Porsche Taycan på Nardò under uthållighetstestets första kvällstimmar

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche 911 Turbo S – exceptionell toppmodell3.3.2020 11:00:00 CETPressmeddelande

Porsche lanserar en ny generation Porsche 911 Turbo S med exceptionella prestanda, förstklassiga köregenskaper och hög komfort. Den nya toppmodellen i 911-serien lanseras både som Coupé och Cabriolet och drivs av en ny 3,8-liters boxermotor med dubbla VTG-turboaggregat som utvecklar 478 kW (650 hk), 51 kW (70 hk) mer än föregångaren. Det maximala vridmomentet är nu 800 Nm (en ökning med 50 Nm). Den åttastegade dubbelkopplingslådan (PDK), specifik för Turbo-modellen, minskar accelerationstiden från 0 – 100 km/tim till 2,7 sekunder (en minskning med 0,2 sekunder), medan toppfarten, 330 km/tim, är oförändrad. Porsche 911 Turbo S finns hos återförsäljarna från och med slutet av maj 2020. Yttermåtten på 911 Turbo S har ökat väsentligt i takt med de förbättrade köregenskaperna. Karossen är nu 45 mm bredare över framhjulen (1 840 mm) och den totala bredden över bakhjulen är 1 900 mm (en ökning med 20 mm). Ökad spårvidd, vidareutvecklad aerodynamik och nya hjul med olika dimensioner fram och b

Porsche Carrera Cup Scandinavia: Driver Development Programme tar nästa steg.7.2.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Förarutvecklingsprogrammet från Porsche inleder säsong två med kickoff i Åre. Unga skandinaviska förartalanger tar sikte på en internationell elitkarriär i racing. Förarna utbildas av ett team med professionella instruktörer inom fysisk träning och diet, körteknik, medieträning, personlig träning, teknisk feedback och dataanalys. Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingserie med 14 deltävlingar under sju tävlingshelger i Sverige och Norge varje år. Ett mästerskap för elitförare som erbjuder en naturlig språngbräda mot en internationell racingkarriär. 2019 grundade Porsche Sverige elitsatsningen Driver Development Programme. Ett omfattande förarutvecklingsprogram under Carrera Cup som coachar nästa generation toppförare. Ambitionen är att hitta unga talanger som har kapaciteten att vinna Porsche Motorsport Junior Programme Shoot–out. Samt kan gå vidare till en framgångsrik internationell karriär i Porsche Mobil1 Supercup. Just nu pågår kickoff inför Driver Develop