Positiva tecken - Affärsresandet spås en uppgång

Precis som den återkommande inköpschefsindex mäter analysföretaget Nordicbench hur förväntningarna ser ut för affärsresandet i Norden. Den senaste mätningen visar att det nordiska affärsresandet förväntas öka framöver. Ökningen i Sverige är tydlig. Finland ligger i topp följt av Norge och Danmark.

– Att våra nordiska grannar förväntar sig en större ökning än vi i Sverige har nog att göra att vi utmärker oss genom att under pandemin ha stängt ner minst av länderna i Norden. När nu alla ser att vaccineringen med största sannolikhet möjliggör ett återupptagande av resandet, upplevs detta mer påtagligt i övriga Norden, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Det svenska index stiger med 10 punkter, motsvarande 22% och den nordiska med 26 punkter motsvarande 55%

Kraften i indexuppgången är historisk, i Sverige hade vi en liknande stor uppgång efter finanskrisen men för Norden sammantaget har vi inte varit i närheten av dylik förstärkning tidigare. Det tidigare rekordet är plus 7 punkter, också det efter finanskrisen.

-Vi hade kraftiga svängningar i indextalen i samband med finanskrisen 2008 - 09 men dessa framstår idag, i jämförelse, som en krusning på ytan, säger Jan Ogner, VD på Nordicbench.

Fakta – Undersökningen affärsreseindex
- Undersökningen genomfördes mellan 18/12–20 och 19/2–21 och totalt deltog 900 beslutsfattare och affärsresenärer

- Urvalet har gjorts från Nordic Bench affärsresepanel.
- Resultaten från undersökningen finns sammanfattade i en rapport ”

- Mer information här: Nordiskt Affärsreseindex

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2019. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar

Trots förslag till stöd – resenärer riskerar att inte få tillbaka sina pengar16.12.2020 09:42:25 CET | Pressmeddelande