Post pandemioptimism skapar reseboom hos Ving

Trots fortsatt höga smittotal tycks optimismen om att pandemin nu går in i en ny fas växa sig allt starkare. Det märks inte minst på svenskarnas reslust som de senaste veckorna tagit fart ordentligt och som nu väntas öka ytterligare efter morgonens besked från regeringen om hävda restriktioner. Hos Ving har försäljningen av både resor till innevarande vinter, till sommaren och även till nästa vinter ökat med 113 procent de senaste två veckorna jämfört med för bara en månad sedan. Och under förra veckan ökade antalet nybokningar inför sommaren med nära 300 procent jämfört med samma tid i fjol.

Fotograf Carlos Norlén, Ving

Även antalet webb-besök har ökat markant. Jämfört med samma tid ifjol har antalet besökare på ving.se ökat med över 360 procent. I närtid är drygt 9 av 10 sportlovsresor sålda, där flera avgångar är helt fullbokade från de stora flygplatserna. Från Göteborg, som har sportlov vecka 7, är 97 procent av resorna bokade och där finns nu bara ströplatser kvar.

Det är tydligt att de senaste veckornas rapportering om mildare symtom vid Covid och färre inläggningar på sjukhus har skapat ett stort resesug och lite av en ketchupeffekt i bokningarna. Och efter morgonens besked om hävda restriktioner och att vi nu går in i en mer normal vardag väntar vi oss att det tar fart ytterligare. Ljuset i tunneln börjar skönjas och det spiller onekligen över i ett uppdämt resebehov bland svenskarna. Vi går mot en riktig reseboom. Under de första dagarna den här veckan har vi sålt fler vinterresor, främst i närtid, jämfört med motsvarande period för tre år sedan innan pandemin. Likaså är bokningsläget för högsommaren i nivå med ett normalt år. Svenskarna törstar verkligen efter att få skapa nya semesterminnen, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Sett till Vings sommarsäsong som drar igång om någon månad är både andelen och antalet inbokade resenärer betydligt högre jämfört mot förra året vid samma tidpunkt. Flest antal inbokade resenärer under sommarmånaderna har Ving i maj och juni och av destinationerna är det Mallorca som är allra populärast följt av Rhodos och Cypern för sommarbokningarna.

Hos Ving syns även en tydlig trend i efterfrågan av de egna familje- och vuxenhotellen Sunwing Family Resort, Sunprime Hotels och O.B.C. by Sunwing. Till sommaren har Ving en betydligt högre andel av inbokade resor till de egna koncepthotellen och på OBC-hotellen är redan fler gäster inbokade än ett vanligt år. Populärast av familjehotellen är Sunwing Kallithea på Rhodos följt av Sunwing Alcudia på Mallorca. Och av vuxenhotellen är det Sunprime Waterfront på Mallorca bäst bokat.

Topp 5: Sommardestinationer med flest antal inbokade resenärer

1. Mallorca
  2. Rhodos
  3. Cypern
  4. Kreta
  5. Gran Canaria

Fotograf Carlos Norlén, Ving
Mallorca, fotograf Carlos Norlén, Ving
Kreta, fotograf Eric Josjö, Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Vings maskotar Lollo & Bernie får eget digitalt universum7.2.2023 10:24:31 CET | Pressmeddelande

Med över 51 miljoner visningar på Youtube är Vings omåttligt populära maskotar Lollo & Bernie ett stående inslag i många barnfamiljers hem. För att inte tala om alla hundratusentals barn och barnfamiljer som årligen träffar Lollo & Bernie på Vings familjehotell runtom i världen eller genom olika evenemang i Sverige. För att bredda målgruppen ytterligare görs nu en storsatsning på en fristående Lollo & Bernie-sajt online, vilket man blir först ut med i resebranschen i Norden.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.