Postkodlotteriet hållbarast bland spelbolag

Svenska Postkodlotteriet uppfattas som mest hållbart när drygt 16 000 svenskar rankat företag i spelbranschen.

Det är varumärkesstudien Sustainable Brand Index som sedan 2011 årligen genomför en studie med fokus på hållbarhet. Utgångspunkt för rankingen är FN:s principer om miljöansvar och socialt ansvarstagande. Till det läggs konsumenternas förväntningar på vad hållbarhet är. Undersökningsföretaget samlar in svaren i enkäter med konsumenter.

Hållbarhet i spelbranschen mäts för första gången i år. Antalet bolag som har värderats är få, förutom Postkodlotteriet är det Svenska Spel, Betsson samt Unibet. Tanken är att ytterligare spelföretag ska vara med kommande år. Sammanlagt har 326 företag verksamma i Sverige rankats. Bland dessa hamnar lotteriet på 124:e plats.

- Naturligtvis är det härligt att vi toppar spelbranschen, säger operatörsbolaget Novamedia Sveriges vd Anders Årbrandt.

Han betonar dock samtidigt att det är beklagligt att branschen som helhet, inklusive Postkodkodlotteriet, inte nått ut mer med allt som görs, inte minst vad det gäller spelansvar.

- Alla spelföretag bör kunna ta kliv på listan och själv är jag inte nöjd förrän lotteriet placerar sig 100 platser högre upp. Vi tar gemensamt stort ansvar, men som bransch brottas vi med ett svagt anseende.

Novamedia Sverige AB är operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer.

Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.