Postkodstiftelsen stärker närområdet genom Grannskapsinitiativet

Svenska Postkodstiftelsen lanserar ett nytt initiativ som öppnar upp möjligheten för ideella föreningar och allmännyttiga stiftelser i Sverige att söka mellan 20 000 – 50 000 kronor för att genomföra projekt som stärker grannskapet.

Genom små och snabba stöd till projekt i närområdet vill Svenska Postkodstiftelsen stärka gemenskapen mellan människor och bidra till ökat välbefinnande och hälsa. På lokal nivå kan Grannskapsinitiativet möjliggöra viktiga insatser för ett levande, öppet och tillgängligt samhälle.

Initiativ i närområdet som bidrar till att fler möts och delar upplevelser, att fler välkomnas i gemenskaper, att fler har tillgång till aktiviteter och platser, eller att fler trivs och nyttjar nya möjligheter till välbefinnande och hälsa är välkomna.

-          Vi vet att många organisationer som verkar i det lokala runt om i hela Sverige har fantastiska idéer på hur det lokala närområdet kan utvecklas och stärkas. Vi vill gärna möjliggöra dessa idéer och bidra till god gemenskap och levande, trivsamma grannskap, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

Måleri för seniorer, gemensamma odlingsinsatser, idrottsaktiviteter grannar emellan, akrobatikklasser för barn och skräpsplocksaktiviteter i närområdet är exempel på insatser som projekten inom Grannskapsinitiativet kan handla om. Dessa kan genomföras av en mängd olika ideella organisationer med förankring i lokalsamhället, inklusive miljö-, kultur- och idrottsorganisationer.

Grannskapsinitiativet ingår i vår ordinarie verksamhet och det går att skicka in en ansökan när som helst. Projekten kan pågå mellan ett till nio månader och ska finansieras fullt ut av Postkodstiftelsen. Ansökningen sker via Svenska Postkodstiftelsens hemsida, och redan inom 2-6 veckor ges besked om stöd.

För mer information om initiativet besök: https://postkodstiftelsen.se/grannskapsinitiativet/

Om Svenska Postkodstiftelsen

Postkodstiftelsen är förmånstagare till Svenska Postkodlotteriet och förmedlar tidsbestämda stöd till projekt som bidrar till en positiv samhällsförändring. Stiftelsen stöttar allmännyttiga organisationer i Sverige och internationellt som aktivt bidrar till uppfyllandet av de globala målen och att skapa positiv förändring genom konkreta insatser. Projekten handlar om allt från mänskliga rättigheter till miljöfrågor samt om social förändring och utbildning genom idrott och satsningar på kultur. Sedan 2007 har 1,7 miljarder förmedlats till över 700 projekt.

Postkodstiftelsen ger en miljon kronor till Jontefondens Insamlingsstiftelse18.6.2020 15:30:00 CEST | Pressmeddelande

Postkodstiftelsen ger 2 085 000 kronor till Folkrörelsearkivet i Västerbotten21.1.2020 12:03:30 CET | Pressmeddelande