Premiär för 400 ungdomar och nyskriven dramatik i Riksteaterns Länk-projekt

Uppåt 400 ungdomar i 30 ensembler på gymnasieskolor, kulturskolor och i teatergrupper har förberett sig länge. De har repeterat, byggt scenografi och sytt kostym inför premiärer av fem nyskrivna pjäser. Några av Sveriges mest framstående dramatiker, Emma Broström, Stefan Lindberg, Åsa Lindholm, Dennis Magnusson och Mirja Unge, har skrivit pjäserna. Nu är det dags för premiär i Riksteaterns Länk-projekt. Till helgen blir det två regionala teaterfestivaler i Sundsvall och Falun. De kommande helgerna följer festivaler i Växjö, Uddevalla och Luleå. Allt avslutas med Länkfestival i Riksteaterns lokaler i Hallunda, Stockholm, den 18-20 maj.

Det har länge saknats dramatik med rollistor som passar unga stora ensembler. I december 2010 specialbeställde Riksteatern nyskriven dramatik, fem pjäser, av framstående dramatiker. I maj 2011 kunde de nyskrivna pjäserna läggas upp på Riksteaterns webb. Ensembler i hela Sverige fick då tillgång till Man är väl fri av Mirja Unge, Allt som lever här dör av Emma Broström, En dag kommer de tystna av Dennis Magnusson, Bye bye baby av Åsa Lindholm och Det som en gång var fet jävla äng av Stefan Lindberg. Till Länk-projektet knöts också den brittiska pjäsen En vampyrberättelse av Moira Buffini. Nu närmar sig premiärerna. - Det pågår en febril aktivitet på många håll. I Sundsvall kommer ungefär 60 ungdomar att stå på Sundsvalls teaters scen till helgen. Vi är många som samarbetat länge och nu ska det bli spännande att se resultatet. De medverkande ensemblerna kommer från Ånge, Sundsvall, Härnösand, Sollefteå, Stockholm och även från Brno i Tjeckien, det ska bli spännande, berättar Caroline Grafström, Riksteaterkonsulent i Västernorrland. På helgens teaterfestival på Dalateatern medverkar ensembler från kulturskolor och gymnasier i Västerås, Falun, Avesta, Bollnäs och Stockholm. Riksteaterns projekt Länk är en bro mellan skolan, unga amatörteatrar, det civila samhället och den professionella teatervärlden. Riksteatern samarbetar med Scenkonstbolaget, Norrbottensteatern, Dalateatern, Regionteatern Blekinge/Kronoberg, Regionteater Väst och Amatörteaterns Riksförbund. Sedan projektet startade har Länk involverat många. I oktober 2011 samlades till exempel 60 personer, bland annat regissörer, dramatiker, dramaturger, teaterpedagoger från hela landet i Riksteaterns lokaler i Hallunda för seminarier och workshops. Många ensembler har också fått en direktkontakt via länsteatrarna med regissörer och skådespelare. Regionala teaterfestivaler på fem platser: Länkfestival i Sundsvall, Scenkonstbolaget, på Sundsvalls Teater och Sveateatern, 20-21 april. Medverkande: Teaterföreningen Ånge Kabaré, Ånge, Skvaderns gymnasieskola, Sundsvall, Härnösands Teaterensemble, Härnösand, Sollefteå Amatörteater, Sollefteå, Kulturamas Gymnasium, Stockholm; och Masaryk Universitet, Brno, Tjeckien. Kontaktperson Riksteatern Västernorrland: Caroline Grafström, Riksteaterkonsulent, telefon 060-18 03 01, caroline.grafstrom@riksteatern.se. Länkfestival i Falun, Dalateatern, 20-21 april. Medverkande: Västerås Kulturskola, Västerås, Haraldsbo gymnasiet, Falun, Bergslagsteatern, Avesta, Torsbergsgymnasiet, Bollnäs, Studio Westmannia, Västerås, och Kulturskolan Stockholm, Hässelby/Vällingby. Kontaktperson Scenkonst Dalarna: Mathilda Landin, telefon 023-49 02 86, mathilda.landin@ltdalarna.se. Länkfestival i Växjö, Regionteatern Blekinge/Kronoberg, 27-28 april. Medverkande: Teatersmedjan, Karlshamn, Teater Accent, Stockholm, Triangelteatern, Kalmar, Scengångarna, Sölvesborgsrevyns ungdom, Sölvesborg, och Kulturskolan, Lund. Kontaktperson Riksteatern Kronoberg: Erika Lundvall, Riksteaterkonsulent, telefon 070-3422629, erika.lundvall@riksteatern.se. Kontaktperson Riksteatern Blekinge: Ingela Gånedahl, Riksteaterkonsulent, telefon 0455-305143, ingela.ganedahl@riksteatern.se Länkfestival i Uddevalla på Regionteater Väst, Uddevalla, 4-6 maj. Medverkande ensembler: Aranäsgymnasiet, Kungsbacka, Sundstagymnasiet, Karlstad, Uddevalla Gymnasieskola, Uddevalla, och Kulturskolan, Uddevalla samt ensembler från Mellerud, Trollhättan och Tjörn. Kontaktpersoner Riksteatern Väst från 18 april: Lotta Eldh Bergquist, barnteaterkonsulent, telefon 0702-134311, lotta.eldh.bergquist@riksteatern.se Länkfestival i Luleå på Norrbottensteatern, 4-5 maj. Medverkande: Teaterföreningen BRÖT, Kalix, Anderstorpsskolan, Skellefteå, Midgårdsskolan, Umeå, Kiruna Amatörteaterförening, Kiruna och Victor Rydbergs gymnasium, Stockholm. Kontaktperson Riksteatern Norrbotten: Åsa Lundmark, teaterkonsulent, asa.lundmark@riksteatern.se, telefon: 0920-870 35, 070-643 88 23. Avslutande Länkfestival i Riksteaterns lokaler i Hallunda, 18-20 maj. Medverkande ensembler: 7-9 stycken. Vilka? Det avgörs under vårens regionala festivaler. Riksteaterns Länk görs i samarbete mellan riksteaterföreningar, Norrbottensteatern, Scenkonstbolaget, Dalateatern, Regionteatern Blekinge/Kronoberg, Regionteater Väst och Amatörteaterns Riksförbund. Inspirationen kommer från The National Theatre i London där projektet Connections har funnits sedan 1994. Läs mer om de medverkande ensemblerna här: http://skolscenen-lank.riksteatern.se/festivaler-ensembler Läs mer om pjäserna här: http://skolscenen-lank.riksteatern.se/pjaser

För mer information och intervjuförfrågningar kontakta gärna: Matilda Asp, pressansvarig Riksteatern, matilda.asp@riksteatern.se Adrian Hörnquist, pressansvarig Riksteatern, 08-53199420, adrian.hornquist@riksteatern.se