Premiär för årets svenska färskpotatis - Lidl vann budgivningen och skänker 80 000 till Barncancerfonden

Potatisodlare Jonas Gustavsson i Vejbystrand var tillsammans med Victor Eriksson från Torekov, först ut med att plocka de första primörerna av sorten Swift. I budgivningen om de dyrbara potatisarna, anordnad av Svensk Potatis, vann Lidl med ett bud på 2 000 kronor per kilo, en total summa på 80 000 kr för 40 kilo. Hela summan skänks direkt till Team Rynkeby God morgon Lund/Barncancerfonden. Svensk Potatis skänker motsvarande summa till de två potatisodlarna.
- Vi är väldigt glada över att vinna budgivningen för andra året i rad! Inte
bara för att vi brinner för svenska råvaror och matglädje, utan för att vi dessutom i samma slag bidrar till Barncancerfonden och deras viktiga arbete, säger Peter Reisenzein, Inköpare Frukt & Grönt Lidl Sverige.
Potatisen sattes den 1 mars och i år har det tagit knappt två månader för potatisen att växa klart. Framförallt är det värmen under påsken som drivit på tillväxten av den frilandsodlade färskpotatisen. Vem som får glädjen att smaka på årets första potatis är fortfarande hemligt. Förra året skänkte Lidl skörden till äldreboendet Vardaga Silverpark och matsvinnsprojektet Sopköket.
Lidl Sverige säljer endast svensk potatis och jobbar nära svenska odlare över hela landet. Bland livsmedelskedjans sortiment kommer över 30 procent av varorna från svenska leverantörer och frukt och grönt säljs under det egna varumärket Himlajord. Lidls har högt ställda krav på sina leverantörer och begär bland annat att odlarna använder mindre bekämpningsmedel än vad EU:s regler kräver. De odlare som livsmedelskedjan samarbetar med får endast använda en tredjedel av tillåten mängd bekämpningsmedel i konventionell odling.
Nyckelord
Kontakter
Petra WhiteheadPress- och PR-ansvarig
Tel:076-6405470press@lidl.seBilder

Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Bäst i test: Grillost från Lidl hyllas av panelen29.5.2023 13:30:00 CEST | Pressmeddelande
I Svenska Dagbladets stora test av grillost utsågs Lidls egna Eridanous cypriotiska grillost till testvinnare med fem av sex i betyg. Även grillosten från Lidls eget varumärke Matriket topptestades och tilldelades en delad andraplacering. Vinnaren beskrevs som fantastisk och saftig med ”perfekt balans mellan smakerna”.
Lidls färdiga pizzadeg topptestas25.5.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter att skörda framgångar i oberoende smak- och kvalitetstester. I Nya Wermlands-Tidningens nya test av färdig pizzadeg hamnar Lidls egen i topp. Med omdömen som lätt att öppna och rulla ut, god smak, bra konsistens och fluffig med krispiga kanter tog Lidls pizzadeg hem en andraplacering med 4 av 5 betyg.
Lidl Sverige förlänger och utökar prissänkningarna till 270 varor – över 10% av sortimentet får sänkt och fryst pris24.5.2023 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige förlänger sitt initiativ att sänka och frysa priserna på en rad livsmedel till åtminstone sista juni. Dessutom adderas ytterligare livsmedel till listan inom ramen för prissänkningsinitiativet – från och med första juni sänks priset på ytterligare ett 50-tal populära varor som ofta återfinns på midsommarborden. Totalt omfattar listan med varor som fått sänkt och fryst pris nu över 270 varor sedan prisinitiativet lanserades i mars, vilket är mer än var tionde vara i hela sortimentet i Lidls butiker.
Lidl Sverige och Diggiloo firar 20 år genom huvudpartnerskap17.5.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige går in som huvudpartner till Diggiloo när båda firar 20 år. Den populära sommarturnén med folkkära artister samlar i år 150 000 besökare i 24 städer över hela Sverige från början av juli till slutet av augusti.
Lidls pyttipanna dominerar prispallen11.5.2023 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I Aftonbladets nyligen publicerade test av pyttipanna provsmakade panelen 16 olika pyttar innan de utsåg Culinea oxpytt och Culinea gästgivarpytt från Lidl till testets första- och andrapristagare. Vinnaren oxpytt beskrevs bland annat som ”en riktigt fotogenisk pytt”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum