Premiär för nya biljetten Movingo 5/30

Mälardalstrafik lanserar en ny biljett för alla i Stockholm-Mälardalen som reser 1-2 gånger i veckan. Med Movingo 5/30 går det att resa på Mälartåg och i omgivande lokaltrafik under fem valfria dagar under en 30-dagarsperiod.
Den nya biljetten Movingo 5/30 vänder sig till alla som reser 1-2 gånger i veckan.

Resenärerna har återvänt till regionaltågen i Stockholm-Mälardalen efter pandemin. Samtidigt har resmönstren delvis ändrats. Många arbets- och studiependlare reser inte längre varje dag utan jobbar och studerar hemma delar av veckan. Det är viktiga målgrupper när Mälardalstrafik, som står bakom Mälartåg och Movingo periodbiljett, lanserar Movingo 5/30. Den nya biljetten riktar sig också till fritidsresenärer, inklusive seniorer, som reser regelbundet för att hälsa på familj, vänner eller till fritidsaktiviteter. Biljetten finns till försäljning nu.

– Vårt uppdrag är att bidra till att utveckla kollektivtrafiken i Stockholm-Mälardalen och vi har lyssnat till våra resenärers önskemål. Med Movingo 5/30 vill vi göra det enkelt för resenärer att åka kollektivt hela resan, säger Helena Ekroth, vd på Mälardalstrafik.

Med Movingo 5/30 väljer resenären en regionaltågssträcka med Mälartåg eller Trosabussen (Trosa-Vagnhärad-Liljeholmen) och får tillgång till omgivande lokaltrafik under fem valfria 24-timmarsperioder under 30 dagar. Med tio resdagar under en månad är det mer förmånligt att köpa två Movingo 5/30-biljetter jämfört med den befintliga periodbiljetten Movingo 30 dagar. Med fler resdagar är fortsatt Movingo 30 dagar, där man reser obegränsat på sträckan inklusive lokaltrafik hela månaden, den mest förmånliga biljetten. Movingo 5/30 blir också snabbt mer prisvärd jämfört med att köpa varje resa med Mälartåg enkelbiljett, inte minst eftersom även lokaltrafiken ingår utan extra kostnad.

– Med Movingo 5/30 kan du spara upp till 200 kronor på en tur- och returresa Eskilstuna-Stockholm jämfört med att köpa tågbiljett och lokaltrafiksbiljetterna separat. Nu ska det bli spännande att se hur biljetten tas emot av kunderna. Biljetten är en pilot som vi kommer att utvärdera under hösten, säger Klas Bringert, pris- och produktstrateg på Mälardalstrafik.

Fakta Movingo 5/30

• Du reser obegränsat på din valda sträcka under fem valfria 24-timmarsperioder under 30 dagar.
  • Giltig på Mälartåg och Trosabussen, samt lokaltrafik som bedrivs av SL, Sörmlandstrafiken, UL, VL, Länstrafiken Örebro och Östgötatrafiken, men ej på Tåg i Bergslagen, SJ Regional eller SJ InterCity.
  • Köps digitalt i Movingo-appen eller via malartag.se/movingo, används av en person per resa och kan inte flyttas till annan mobil.
  • Läs mer om Movingo 5/30 på mälartåg.se/movingo5-30 (lägg till länk )
  • Linjekarta för Movingo 5/30 medföljer pressmaterialet

För mer information vänligen kontakta:

Helena Ekroth, vd Mälardalstrafik

nås genom Mälardalstrafiks presstjänst, 08-402 76 40 press@malardalstrafik.se

Klas Bringert, pris- och produktstrateg Mälardalstrafik, klas.bringert@malardalstrafik.se

Biljetten Movingo 5/30 gäller på Mälartåg och omgivande lokaltrafik.
Helena Ekroth, vd på Mälardalstrafik.