Premiär för SEATs första plug-in hybrid, SEAT Leon e-HYBRID

SEAT Leon har alltid varit en grundpelare i märkets modellutbud. Sedan lanseringen 1999, har mer än 2,3 miljoner exemplar sålts totalt. Den fjärde generationen av SEAT Leon erbjuder inte bara kraft, effektivitet, säkerhet och design på ny nivå, tack vare sin avancerade plug-in hybriddrivlina är det den mest kraftfulla och energisnåla modellen i utbudet.

SEAT Leon e-HYBRID är den mest kraftfulla och energisnåla modellen i utbudet.
  • Plug-in hybridtekniken gör SEAT Leon ännu mer attraktiv, både i halvkombi- och Sportstourer-utförande
  • Plug-in hybridsystemet i SEAT Leon e-HYBRID består av en 1.4-liters TSI-motor, en elmotor och ett litiumjonbatteri som tillsammans ger bilen en effekt på 204 hk (150 kW) och ett vridmoment på 350 Nm
  • Ett batteripaket på 13 kWh ger SEAT Leon en räckvidd på upp till 62 km enl. WLTP när man kör helt på el. Den avancerade plug-in hybridtekniken sänker CO2-utsläppen för SEAT Leon till 28 g CO2/km enl. WLTP
  • Appen SEAT Connect ger föraren praktisk tillgång till sin SEAT Leon e-HYBRID på distans, bl.a. för att hantera batteriladdningen

Martorell, Spanien, 18 november 2020. SEAT Leon har alltid varit en grundpelare i märkets modellutbud. Nu tar modellen den spanska biltillverkaren ytterligare ett steg i sin elbilsoffensiv i takt med att världen växlar över till en mer hållbar framtid.

SEAT Leon fortsätter på den framgångsrika väg som föregångarna stakat ut, men utöver att bjuda på uppkoppling, dynamik och säkerhet på ny nivå, tar den också ett stort kliv framåt när det gäller bränslesnålheten. Den senaste generationen av bilen är utrustad med ett plug-in hybridsystem vilket gör SEAT Leon e-HYBRID till märkets första plug-in hybridmodell och en viktig del av företagets elbilsoffensiv, både som halvkombi och som Sportstourer.

”Med sin imponerande design, som inspirerats av solen i Barcelona, bjuder helt nya SEAT Leon på innovativ teknik, den är märkets första fullt uppkopplade och hittills säkraste bil. Helt enkelt vår bästa Leon någonsin”, säger SEATs VD Wayne Griffiths. ”Nu lanserar vi en elektrifierad version av SEATs mest sålda modell, vår första plug-in hybrid. Nya Leon e-HYBRID, som kan fås både som halvkombi och i Sportstourer-utförande, är en viktig komponent i SEATs strategi för att integrera eldrift i modellutbudet. Och det kommer mer, före utgången av 2021 lanserar vi fem nya elektrifierade modeller.”

Konstruerad, designad och tillverkad vid företagets högkvarter i Martorell, Barcelona, infriar SEAT Leon företagets löfte att alltid leverera den senaste tekniken till sina kunder och att ställa om till en miljöfokuserad framtid.

Säljstart - under 7,5 prisbasbelopp och laddboxerbjudande
Med en prislapp på under 7,5 prisbasbelopp blir SEAT Leon e-Hybrid en intressant modell för tjänstebilsföraren. Försäljningsstarten gick av stapeln i november och SEATs återförsäljare har redan börjat ta emot beställningar.

Priser:

• SEAT Leon 5D FR, 1.4 e-HYBRID, 204 hk, DSG6, ca. pris från 329.900 kr.
  • SEAT Leon Sportstourer FR, 1.4 TSI e-HYBRID, 204 hk, DSG6, ca. pris från 339.900 kr.

Du kan givetvis privatleasa SEAT Leon e-Hybrid, från 3.595 kr/månad, och i samband med säljstarten ingår 3 års fri hemmaladdning från Skellefteå Kraft och en laddbox med standardinstallation för endast 4.475 kr (ordinarie pris 17.900 kr). Vid finansiering med SEAT FINANCIAL SERVICES ingår SEATs Trygghetspaket med 3 års fri service, 3 års nybilsgaranti och 3 års assistans.

SEAT Leon e-HYBRID är den mest kraftfulla och energisnåla modellen i utbudet.
Ladda ned bild
SEAT Leon e-HYBRID har en räckvidd på upp till 62 km (enl. WLTP) när man kör helt på el.
Ladda ned bild
Är batteriet tillräckligt laddat, startar SEAT Leon e-HYBRID alltid i det helelektriska läget.
Ladda ned bild
SEATs första plug-in hybrid, är konstruerad, designad och tillverkad vid Martorell-fabriken i Barcelona.
Ladda ned bild
Tack vare SEAT Leons dynamiska chassireglering (DCC), kan bilens kör- och vägegenskaper förändras beroende på de aktuella förhållandena och förarens önskemål.
Ladda ned bild
Tack vare kombinationen förbränningsmotor och elmotor, landar bilens CO2-utsläpp på 28 g/km.
Ladda ned bild
De olika teknologierna gör att SEAT Leon kan känna av omgivningarna för att ge ett optimalt skydd.
Ladda ned bild
Avancerade assistanssystem, som den förutseende adaptiva farthållaren, Emergency Assist samt Travel Assist, gör bilen till den säkraste som SEAT någonsin tillverkat.
Ladda ned bild
Batteriet laddas fullt på 3 tim. och 40 min. om du pluggar in det i en 3,6 kW-laddare (laddbox), eller 6 tim. med en 2.3 kW-laddare.
Ladda ned bild
Den smäckra, breda instrumentpanelen har en jämn yta och ger nästan intryck av att sväva fritt.
Ladda ned bild
e-HYBRID-systemet gör dessutom det möjligt för kunderna att i ännu högre utsträckning ha sina digitala liv med sig i bilen, och utanför.
Ladda ned bild
Bagageutrymmesvolymen i halvkombiversionen är 270 l, och i Sportstourer e-HYBRID 470 l.
Ladda ned bild

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), säljer bilar under varumärkena SEAT och CUPRA, medan SEAT MÓ sysslar med mobilitetsprodukter och -lösningar avsedda för städer. SEAT exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro samt en rekordomsättning på över 11 miljarder euro.

SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien. Till dessa anläggningar ska läggas SEAT:CODE, företagets center för mjukvaruutveckling, beläget i Barcelona.

Fram t.o.m. 2025 kommer SEAT att investera 5 miljarder euro i F&U-projekt för fordonsutveckling, speciellt för att elektrifiera modellutbudet och för utrustning och anläggningar. Företaget har som målsättning att fabriken i Martorell ska vara koldioxidneutral år 2050.

Wayne Griffiths utsedd till VD för SEAT23.9.2020 12:28:28 CESTPressmeddelande

Wayne Griffiths är utsedd till ny VD för SEAT och tillträder rollen från 1 oktober. Med stor erfarenhet inom bilbranschen och Volkswagen koncernen kliver bilhandlarsonen in och leder företaget med de två väldefinierade varumärkena, SEAT och CUPRA. SEATs styrelseordförande, tillika VD för Volkswagen Group, Herbert Diess har stort förtroende för Griffiths och spår fortsatta framgångar för företaget med den nya VD:n vid rodret.

SEAT boostar framgångssagan med uppgraderade Ateca 202014.9.2020 18:09:34 CESTPressmeddelande

När SEAT Ateca lanserades 2016, en rymlig, praktisk och mångsidig SUV med unik stil, tillförde modellen en ny dimension till sitt segment. Modellen kom snabbt att bli en stark spelare på den redan mycket konkurrensutsatta marknaden. Under 2019 såldes nästan 100 000 enheter och sedan introduktionen har mer än 300 000 enheter sålts. Nu fortsätter framgångssagan med uppgraderade SEAT Ateca 2020.