Premiär för traditionsenligt julbord med fler vegetariska alternativ på IKEA

Den 17 november är det premiär för Sveriges troligtvis största julbord – det som dukas upp på de svenska IKEA varuhusen. Välkomponerade rätter och råvaror valda med omsorg genomsyrar årets julbord som serveras varje dag från klockan 12.00, fram till och med den 23 december.

Julbordet på IKEA är troligen Sveriges största.

– I år serverar vi ett traditionellt julbord med något för alla. Klassiker som Janssons frestelse, sill, lax och köttbullar och mer moderna rätter som plantbullar, grönsakskorv, krämig grönkålssallad och cheesecake med tångkorn, säger Marcus Carlsson, Country Food Manager på IKEA Sverige och tillägger att vårt julbord just i år kanske är viktigare än någonsin eftersom alla nu njuta av god julmat – trots lite tuffare tider för många.

Kycklingbullar och grönsaksbullar gör entré på julbordet tillsammans med gravad morot och får sällskap av populära rätter som selleri- och äppelsallad och ägg med skagenröra. Dessutom kommer det att finnas godsaker på bordet som ostkaka, ris á la Malta och pepparkakor.

– Vi är stolta över att servera Sveriges största julbord. Våra medarbetare med vår sortimentsansvarige Tim Holmberg i spetsen har skapat fantastiska rätter av hög kvalitet och ett julbord som våra många gäster kan njuta av till ett lågt pris. Jag tror och hoppas att våra kunder kommer att uppskatta resultatet av det gedigna och ambitiösa arbete som ligger bakom julbordet, säger Marcus Carlsson.

IKEAs julbord serveras varje dag från klockan 12:00 i samtliga IKEAs restauranger från och med den 17 november till och med den 23 december.

Priset är 199 kronor för IKEA Family-medlemmar (ordinarie pris 299 kronor) och 39 kronor för barn till och med 12 år. IKEA Family-medlemmar får också en kupong värd 50 kronor att handla annat för när de köper julbord.

På IKEA.se kan du läsa mer om rätterna på julbordet

Julbord på IKEA

Du är inte ensam om att tycka om IKEAs julbord. Varje år välkomnar vi flera hundra tusen gäster på våra varuhus runtom i Sverige och världen för att njuta av en bit av vår svenska tradition.

• IKEA USA har buffé en dag.
  • I Schweiz, Storbritannien och Sydkorea serverar IKEA en jultallrik.
  • IKEA Japan har julbuffé den 22 december - 25 december, medan IKEA Italien dukar upp till buffé under en vecka i mitten av december.
  • IKEA Österrike har buffé i tre dagar i december.
  • Finland har julbord lika länge som Sverige.

Recept från vårt julbord

Fräsch rå grönkål- och rödbetssallad som passar perfekt till köttbullar och plantbullar

Ingredienser:

150 gram rödbeta

150 gram grönkål

Hallonvinäger

Rapsolja

Solroskärnor

Så här gör du:

• Skölj och strimla rödbetor och grönkål.
  • Ringla över hallonvinäger och rapsolja.
  • Vänd runt ordentligt.
  • Toppa med solroskärnor.
  • Servera med nystekta kött- och/eller plantbullar.

Smaklig måltid!

Julbordet på IKEA är troligen Sveriges största.
Marcus Carlsson, Country Food Manager IKEA Sverige.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA uppmuntrar människor att följa sin drömmar i ny kampanj  3.2.2023 13:01:25 CET | Pressmeddelande

I den senaste kampanjen från IKEA får vi möta människor som följer sin dröm med lite hjälp av IKEA. Med stor kunskap om livet hemma vet vi att vår heminredning stöttar de många människornas livsdrömmar. Detta vill vi utforska, dels i en klassisk kampanj, men även i en youtube-serie med Hampus Hedström som på ett lite annorlunda sätt visar att drömjobbet finns på IKEA. Kampanjen går upp på fem europeiska marknader med start i nästa vecka.

IKEA samarbetar med Annie Leibovitz - som ska rikta sin ikoniska kameralins mot livet hemma26.1.2023 14:12:52 CET | Pressmeddelande

IKEA inleder nu ett samarbete med den kända amerikanska fotografen Annie Leibovitz, som kommer att ta rollen som IKEA Artist in Residence. Som IKEA Artist in Residence kommer hon att fotografera människor i deras hem i sju olika länder – ett av dem är Sverige. Målet är en serie med 25 porträtt som belyser nyanserna i "livet hemma" och skapar ett kraftfullt fotografiskt dokument inspirerat av IKEAs Life at Home-rapport.

IKEA och Sabine Marcelis lanserar kollektionen VARMBLIXT som utforskar kraften i skulptural design och ljus17.1.2023 14:14:05 CET | Pressmeddelande

IKEA och den Rotterdam-baserade designern Sabine Marcelis lanserar kollektionen VARMBLIXT som riktar ljuset bland annat på skulpturala belysningsobjekt, unika föremål till dukning och servering och färgstarka mattor. Kollektionen – som består av tjugo produkter som är designade att interagera med både direkt och indirekt ljus – finns i varuhus och på IKEA.se från och med den 3:e februari 2023.