Premiär för Uddevallas andra Lidl-butik

Efter en olidlig väntan slogs portarna idag upp för den nya Lidl-butiken i Uddevalla Torp. Butiken är den andra i Uddevalla och den 18e i regionen och kommer erbjuda ett brett sortiment av svenska varor.

Den nya butiken i Uddevalla är belägen vid det expansiva handelsområdet Torp, med ett lättillgängligt läge ut mot E6:an, egna parkeringsplatser och med IKEA som närmsta granne.

- Äntligen! Vi är jätteglada att efter en lång väntan och hårt arbete få öppna vår andra butik i en så snabbt växande kommun som Uddevalla. Torp är ett spännande handelsområde med riktigt bra läge som förstärker vår närvaro i regionen. Nu ser vi fram emot att utmana de dominerande högpriskedjorna och erbjuda alla besökare bra mat till bättre priser, säger Christoffer Wennergren, Fastighetschef på Lidl Sverige.

Den nya butiken har en försäljningsyta på cirka 1 331 kvadratmeter. Butiken är certifierad enligt Miljöbyggnad nivå brons och är bland annat utrustad med solceller på taket, fyra laddstationer för elbilar och fyra ekozoner.

Fokus på hållbarhet är något som präglar hela Lidls verksamhet. Det är den enda rikstäckande livsmedelskedjan som klimatkompenserar för sin svenska verksamhet, och trots en ökad omsättning på 8,8 procent under förra verksamhetsåret minskades de totala utsläppen av koldioxid med 4,6 procent.

Nyligen korades vinnarna i Lidl Future Intiatives, där Lidl Sverige delade ut drygt 11 miljoner till projekt som bidrar till hållbara livsmedelssystem. Ett av de vinnande bidragen var Kungshamnsbaserade Renahav Sverige AB som med sitt projekt ”konkret cirkulärt livsmedelssystem” ska ta fram ett lokalt producerat, hållbart fiskfoder baserat på matsvinn, som ska testas i en landbaserad odling av lax med cirkulärt kretslopp för vattenrening.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.

Storslam för Lidl – Visby-butik vinnare av ”Årets Bygge” och officiellt Sveriges första klimatneutrala byggnad18.3.2021 15:35:04 CET | Pressmeddelande

Vid tidningen Byggindustrins digitala gala under torsdagen kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Samtidigt tog Lidl, för just Visby-butiken, under veckan emot den allra första plaketten för det nya certifieringssystemet NollCO2 för klimatneutrala byggnader som utvecklats av Sweden Green Building Council (SGBC) tillsammans med Lidl.

Lidl och Skogsmulle tar upp kampen mot plast15.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Talgoxens sång är sorgsen och hararna slokar med öronen. Vad har hänt? Friluftsfrämjandet var en av fem pristagare i Lidl Future Initiatives inom ramen för Plastutmaningen 2019. Tack vare stödet från Lidl Sverige lanserades nyligen Skogsmulle och den ledsna fågeln, en barnbok om nedskräpning och uppmuntran att återvinna. Boken släpps nu i samtliga Lidls 203 butiker och finns tillgänglig från och med den 15 mars.