Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Pressinbjudan 25 oktober: Vernissage för Ung konst

Hela stadens galleri visar, med start 25 oktober, utställningen Ung konst med 100 konstverk av barn och unga från Göteborgs Kulturskolor. Vernissage hålls på Milleniumplatsen under Kulturnatta, och konstverken står kvar utanför Stora Teatern till januari 2020.

Ung konst tar plats i staden

Göteborgs Kulturskolor intar nu staden med 100 konstverk som tillverkats av barn och unga under handledning av skolans lärare. Det konstnärliga arbetet har utgått från Göteborgs 400-årsjubileums tema för 2019 ”Kunskap och upplysning”.

Genom att ge barn och unga plats i det offentliga rummet vill projektet lyfta konsten och ta barn och ungas skapande på allvar.
– Det känns häftigt och lite nervöst att alla kommer se vår konst. Det känns orealistiskt att vi skulle få vara med om något så stort, vi är ju små i världen, säger en av de deltagande unga konstnärerna.

De unga har styrt konstprojektet

Under sommaren har kulturskolor i alla stadsdelar tillsammans med sina deltagare fritt tolkat
”Kunskap och upplysning”, utifrån de ungas perspektiv och vad de har varit intresserade av:
• I Angered ville deltagarna upplysa om sin variationsrika stadsdel och skapade kostymer som symboliserade platser i, och fakta om, Angered.
• I Västra Göteborg utforskade de sin närmiljö och åkte till havet för att samla inspiration och material, som de sen byggde upp havsmiljöer av i en studio.
• I Östra Göteborg bestämde ungdomsgruppen sig för att upplysa världen om miljön och om medmänsklighet. De åkte på utflykt till konstmuseet Louisiana, och valde sen som emensam teknik att projicera teckningar på kroppen.

Vernissage på Kulturnatta 25 oktober

Vernissagedagen blir en fullspäckad dag i två delar. Kl 14.00-17.00 kan besökare delta i en konstworkshop. Material och fika ingår.

Från kl 18.00 blir det visning av utställningen, musikunderhållning, tal av ordförande i kulturnämnden och kvällen avslutas med ett såpbubbeldisco.

Plats: Milleniumplatsen utanför Stora Teatern
Tid: 14.00-20.00.

Om Hela Stadens Galleri

Hela Stadens Galleri är en satsning inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Det mobila galleriet används gemensamt av Göteborgs tio stadsdelsförvaltningar och ger möjlighet att
mötas och kommunicera med varandra från stadens olika hörn. Galleriet visar ständigt olika utställningar på olika platser, och lever hela vägen fram till 2021.

Mia Samuelsson, konstnärlig ledare för Göteborgs 400-årsjubileum 2021, mia.samuelsson@goteborg.com, 031 368 41 24

Frida Mälarborn Hoshino, lärare Kulturskolan Askim-Frölunda-Högsbo
frida.malarborn.hoshino@afh.goteborg.se, 0736-14 23 48

Emma Backman, kommunikatör Göteborgs 400-årsjubileum 2021, emma.backman@goteborg.com, 0736-239623

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra Göteborg till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.

P3 Guld-galan 2020 till Göteborg och Partille Arena28.10.2019 09:16:54 CETPressmeddelande

Den 18:e P3 Guld-galan kommer äga rum den 18 januari i Partille arena i Göteborg. Det blir P3-profilen, skådespelaren och komikern Kodjo Akolor som programleder P3 Guld 2020. Han kommer guida publiken, lyssnarna och tittarna genom en kväll fylld av prisutdelningar och liveframträdanden, som både summerar musikåret 2019 och blickar framåt in i det nya året. Idag presenteras också den första artisten som är klar för galan; Victor Leksell.