Pressinbjudan: Buchas vice borgmästare är hedersgäst på seminarium om Ukrainas återuppbyggnad

Sveriges Arkitekter anordnar ett seminarium om hållbar återuppbyggnad av Ukraina den 2 juni. Seminariet sker i Göteborg och hedersgäst är Mykhailyna Skoryk-Shkarivska, vice borgmästare i Bucha, en förstad till Kyiv. Vi hälsar medier välkomna att delta i seminariet och att intervjua Ms. Skoryk-Shkarivska.

När kriget i Ukraina startade knöt Sveriges Arkitekter snabbt kontakter med det ukrainska arkitektförförbundet för att kunna bistå kolleger i det ockuperade landet. Vi genomför projektet Framtidsbilder för Ukraina med ekonomiskt stöd av Svenska institutet för att ukrainska arkitekter, kvar i landet eller på flykt i Sverige, ska kunna starta planeringen för återuppbyggnaden av sitt hemland redan nu. Dialogpartners i projektet är Boverket, Riksantikvarieämbetet och Arkdes.

På torsdag den 2 juni genomför vi det sista av fyra seminarier, den här gången i Göteborg med Göteborgs stadsbyggnadsförvaltning som värd. Kommunfullmäktiges andre vice ordförande Margareta Broang hälsar välkommen och därefter berättar Mykhailyna Skoryk-Shkarivska, vice borgmästare i Bucha, om erfarenheterna efter ockupationen. Hanna Bondar, riksdagsledamot i Ukraina, deltar digitalt liksom flera ukrainska arkitekter – hela programmet finns bifogat.

Journalister är varmt välkomna att delta i seminariet, som pågår kl 9.30–16. Vill ni intervjua Buchas vice borgmästare finns tillfälle under torsdagen, i första hand efter kl 16. Tolk finns till hands.

För förfrågningar om intervju och pressfoton från Bucha, kontakta Magnus Brink, Göteborgs stad: magnus.brink@stadsbyggnad.goteborg.se, tel 070-778 25 54.

Information om projektet och seminariet, kontakta Pehr Mikael Sällström, Sveriges Arkitekter: mejl pm.sallstrom@arkitekt.se, tel 070-605 50 33.