Pressinbjudan: Förutsättningar och teknik för ny kärnkraft i Sverige

Om vi bestämmer oss för att bygga ny kärnkraft, hur kan det åstadkommas på bästa sätt? Vilken ny teknik finns tillgänglig och hur skiljer den sig från befintliga kärnkraftverk i Sverige? Medier är välkomna till Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens seminarier om förutsättningarna för investeringar i kärnkraft och vilken teknik som finns tillgänglig.

En av de viktigaste åtgärderna för minskad klimatpåverkan är elektrifiering av transporter och industriprocesser. Det kommer leda till kraftigt ökad elanvändning och behov av mer elproduktion. All framtida elproduktion, befintlig och tillkommande, måste vara fossilfri. Inom de tidsperspektiv som klimatet kräver är det för svenskt vidkommande framför allt vindkraft och kärnkraft som står till buds för en storskalig utbyggnad. Ny kärnkraft finns nu även på den politiska dagordningen. Men vilka är förutsättningarna för ny kärnkraft?

Ny kärnkraft: förutsättningar för investering?

Onsdag den 7 december 2022 15:00-18:30 antingen distans eller på plats. Anmäl dig här.

I detta seminarium belyser vi förutsättningar för investeringar i ny kärnkraft. Om vi bestämmer oss för att bygga ny kärnkraft, hur kan det åstadkommas på bästa sätt? Hur kan tidsplanerna göras så korta som möjligt och kostnaderna hållas så låga som möjligt? Hur ser regelverken ut? Hur hanteras licensieringsfrågor? Vilka förändringar behöver göras?

Medverkande: Svante Axelsson, Nationell Samordnare Fossilfritt Sverige, Anna Borg, vd Vattenfall, Nina Cromnier, generaldirektör Strålsäkerhetsmyndigheten, Lennart Evrell, styrelseordförande SSAB, Kristin Magnusson Bernard, VD Första AP-fonden, Åsa Pettersson, vd Energiföretagen och Anders Sundström, styrelseordförande Kaunis Iron AB. Fler talare kan tillkomma.

Ny kärnkraft: vilka är de nya teknikerna?

Onsdag den 30 november 2022 16:00-18:30 antingen distans eller på plats. Anmäl dig här.

I detta seminarium belyser vi teknikläget för kärnkraftverk. Vilken ny teknik finns tillgänglig? Hur skiljer den sig från dagens kärnkraftverk? Vilken teknik är under utveckling och när kan den vara tillgänglig. Kostnadsaspekter och tidsramar kommer diskuteras.

Medverkande: Karl Bergman, Vice President R&D, Vattenfall AB (moderator), Anna Nordling, Director Energy, WSP, Marcus Eriksson, Technical Advisor Nuclear Tech, Vattenfall AB, Robin Henningsson, Head of Nuclear Asset Strategy, Uniper, Pär Olsson, professor i fysik med inriktning mot kärntekniska material från KTH, Christian Sjölander, grundare av Kärnfull Energi. Fler talare kan tillkomma.

Pressinbjudan: Svenska innovationer som förändrat världen18.1.2023 07:00:00 CET | Pressinbjudan

Hur hade världen sett ut om vi inte haft dynamiten, kullagret, kylskåpet – eller det mobila bredbandet? Men vilka är de svenska innovationerna som har förändrat världen, och vilka historier gömmer sig bakom dessa? Sverige har i flera hundra år varit ett av världens mest innovativa länder. Med boken ”Svenska innovationer som förändrat världen” vill Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) inspirera och uppmärksamma betydelsen av det svenska innovationsundret. Medier är välkomna att medverka vid bokreleasen den 26 januari 2023.