Pressinbjudan: Hearing om att stärka det brottsförebyggande arbetet

Fredagen den 23 oktober bjuder nio fackförbund in representanter för regering, myndigheter, kommuner och forskning till en gemensam hearing om det brottsförebyggande arbetet. Medarbetarna i samhällsbärande yrken spelar en viktig roll i det brottsförebyggande arbetet. Men uppdraget behöver förtydligas och prioriteras av politiker och arbetsgivare för fungera mer effektivt. Målet med hearingen är att diskutera hur vi kan förbättra förutsättningarna att lyckas med brottsbekämpningen.

Vid hearing medverkar bland andra: Morgan Johansson, justitieminister; Lena Hallengren, socialminister; Roger Haddad (l) vice ordförande utbildningsutskottet; Linda Westerlund Snecker (v) justitieutskottet; Arion Chryssafis (m) ordförande SKR beredningen socialpolitik och familjeomsorg samt socialnämndens ordförande i Solna stad; Henrik Andershed professor i kriminologi och psykologi Örebro universitet, Karin Svanberg, enhetschef enheten för utveckling av brottsförebyggande arbete, BRÅ, Camila Salazar Atías, Fryshuset, Kriminolog & Kunskapsområdeschef och Krister Sandqvist Polismästare.

Tid: Fredag den 23 oktober kl. 10-12

Plats: Digitalt på Vision Play - ingen anmälan behövs!

Program för dagen:

Enskilda intervjuer: Media är välkomna göra enskilda intervjuer med deltagarna i Visions lokaler på Hangövägen 20. Föranmälan krävs.

Bakom facklig samling för det brottsförebyggande arbetet står Akademikerförbundet SSR, Akavia, Kommunal, Lärarförbundet, Polisförbundet, TULL-KUST, Seko, Svenska Transportarbetarförbundet och Vision.

För ytterligare information samt föranmälan för media:

Hediye Güzel, presschef Vision, tfn 076- 141 73 21

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Facken kritiska till minskade anslag för brottsförebyggande arbete6.11.2020 11:04:59 CETPressmeddelande

Vision, Unionen och Akademikerförbundet SSR är kritiska till att Stockholm Stad drar in på anslagen till brottförebyggande verksamheter som bedrivs i Järvaområdet, däribland Fryshuset i Husby. Fackföreningsrörelsen har kraftsamlat kring det brottsförebyggande arbetet för att vi vet att våra medlemmar är viktiga i arbetet. Nu förväntar vi oss att politiker på olika nivåer gör detsamma och ger våra medlemmar bättre förutsättningar att förebygga brott och stärka ungdomar.

Retroaktiva löneökningar för offentligt anställda i Östergötland4.11.2020 15:58:52 CETPressmeddelande

I dag har Vision, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona kommit överens om ett nytt kollektivavtal som omfattar över 4 600 medlemmar som är anställda inom Region Östergötland eller länets kommuner och kommunala bolag. Det nya avtalet är fyraårigt och gäller retroaktivt från och med den 1 april i år. - Visions medlemmar har tagit ansvar under en svår tid och det ska synas på lönen. För oss har det varit högsta prioritet att våra medlemmar inte ska förlora ekonomiskt på att avtalsförhandlingarna sköts upp i våras. Med detta avtal skapas förutsättningar för att premiera medlemmarnas arbete under pandemin, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision. Vision, SKR och Sobona är också överens om ett partsgemensamt arbete som ska öka lönespridningen bland lokala arbetsgivare samt kortare arbetstid för medlemmar som jobbar ständig natt. Även insatser mellan parterna kring karriärutveckling och friskare arbetsplatser ska genomföras. Det nya avtalet är utan centralt angivna lön

Retroaktiva löneökningar för offentligt anställda i Kronoberg4.11.2020 15:08:29 CETPressmeddelande

I dag har Vision, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona kommit överens om ett nytt kollektivavtal som omfattar över 2 300 medlemmar som är anställda inom Region Kronoberg eller länets kommuner och kommunala bolag. Det nya avtalet är fyraårigt och gäller retroaktivt från och med den 1 april i år. - Visions medlemmar har tagit ansvar under en svår tid och det ska synas på lönen. För oss har det varit högsta prioritet att våra medlemmar inte ska förlora ekonomiskt på att avtalsförhandlingarna sköts upp i våras. Med detta avtal skapas förutsättningar för att premiera medlemmarnas arbete under pandemin, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision. Vision, SKR och Sobona är också överens om ett partsgemensamt arbete som ska öka lönespridningen bland lokala arbetsgivare samt kortare arbetstid för medlemmar som jobbar ständig natt. Även insatser mellan parterna kring karriärutveckling och friskare arbetsplatser ska genomföras. Det nya avtalet är utan centralt angivna löneni