Pressinbjudan: Kyrkhultstugan återinvigs 24 maj

Kyrkhultstugan var en av de första stugorna som Skansens grundare Artur Hazelius lät flytta och återuppföra på Skansen. Under de senaste åren har stugan stått stängd på grund av renoveringsbehov och det var inte helt självklart vad som skulle kunna göras med den. Då fick Skansen kontakt med industrimannen Rune Andersson och med hembygdsföreningen i Kyrkhult, och ett helt nytt projekt tog fart - museet om museet!

Kyrkhultstugan med bikupor. Foto: Maria Johansson.

Under årens lopp har stugan, som först kallades Blekingestugan, varit öppen för Skansens gäster från och till. Här har museipedagoger berättat om livet förr i Blekinge, det har varit en plats för ljusstöpning i juletid och för flera andra aktiviteter.

Nu går Projekt Kyrkhult mot sin avslutning. Det var en utmaning som blev en möjlighet tack vare goda samtal och spännande utbyte mellan Skansen, Kyrkhults hembygdsförening och Rune Andersson, industrimannen med rötter i Kyrkhult.
Samarbetet har nu gjort det möjligt att återskapa Kyrkhultstugan och flytta tillbaka tiden för berättelsen till 1890-talet. Miljön berättar nu både historien om Skansens tillblivelse och det som hände i samhället vid denna tid och om livet kring Kyrkhult.

-Det har varit roligt att kunna gå in och stötta ett projekt som ligger mig varmt om hjärtat, säger Rune Andersson. Det har också varit spännande att följa arbetet med att göra om både den fysiska miljön och berättelsen om Kyrkhult med omnejd. Nu har vi en plats att vara stolta över även på Skansen.

Projektet har varit stort och spänt över nästan alla Skansens verksamheter - kulturhistoriska avdelningen med både pedagoger, antikvarier, sömmerskor och trädgårdsmästare, mark och anläggning och inte minst snickare från Bygg- och fastighetsavdelningen.

-Det är spännande att kunna levandegöra den här miljön som är så central för Skansens egen historia, säger Skansenchefen John Brattmyhr. Det är också ett exempel på ett samarbete som värnar om historien och om Skansen som helhet.

Projektet har kunnat genomföras tack vare donationer från Stiftelsen Mellby Gård och Rune Andersson och med stöd från Jan Ottosson på Kyrkhults hembygdsförening.

Pressvisning
Kyrkhult återinvigs den 24 maj 2019. Välkomna på pressvisning klockan 11.00 - 13.00. Ackreditering via event@skansen.se

För mer information kontakta Josefin Sollander på Skansen.

Kyrkhultstugan med bikupor. Foto: Maria Johansson.

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.

Östersjödagen uppmärksammas på Skansen – med kollektivt dopp i havet25.8.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Den 27 augusti firas Östersjödagen på Baltic Sea Science Center på Skansen tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall. Under dagen erbjuds guidade visningar på Skansens Baltic Sea Science Center samt visning av vattnets kretslopp i ett sex meter högt konstverk kallad Vattenloopen. Samtliga visningar sker i små grupper. Dagen avslutas med #doppet – ett gemensamt bad i Östersjön kl. 18:00, som förevigas digitalt.