Pressinbjudan: Kyrkhultstugan återinvigs 24 maj

Kyrkhultstugan var en av de första stugorna som Skansens grundare Artur Hazelius lät flytta och återuppföra på Skansen. Under de senaste åren har stugan stått stängd på grund av renoveringsbehov och det var inte helt självklart vad som skulle kunna göras med den. Då fick Skansen kontakt med industrimannen Rune Andersson och med hembygdsföreningen i Kyrkhult, och ett helt nytt projekt tog fart - museet om museet!

Kyrkhultstugan med bikupor. Foto: Maria Johansson.

Under årens lopp har stugan, som först kallades Blekingestugan, varit öppen för Skansens gäster från och till. Här har museipedagoger berättat om livet förr i Blekinge, det har varit en plats för ljusstöpning i juletid och för flera andra aktiviteter.

Nu går Projekt Kyrkhult mot sin avslutning. Det var en utmaning som blev en möjlighet tack vare goda samtal och spännande utbyte mellan Skansen, Kyrkhults hembygdsförening och Rune Andersson, industrimannen med rötter i Kyrkhult.
Samarbetet har nu gjort det möjligt att återskapa Kyrkhultstugan och flytta tillbaka tiden för berättelsen till 1890-talet. Miljön berättar nu både historien om Skansens tillblivelse och det som hände i samhället vid denna tid och om livet kring Kyrkhult.

-Det har varit roligt att kunna gå in och stötta ett projekt som ligger mig varmt om hjärtat, säger Rune Andersson. Det har också varit spännande att följa arbetet med att göra om både den fysiska miljön och berättelsen om Kyrkhult med omnejd. Nu har vi en plats att vara stolta över även på Skansen.

Projektet har varit stort och spänt över nästan alla Skansens verksamheter - kulturhistoriska avdelningen med både pedagoger, antikvarier, sömmerskor och trädgårdsmästare, mark och anläggning och inte minst snickare från Bygg- och fastighetsavdelningen.

-Det är spännande att kunna levandegöra den här miljön som är så central för Skansens egen historia, säger Skansenchefen John Brattmyhr. Det är också ett exempel på ett samarbete som värnar om historien och om Skansen som helhet.

Projektet har kunnat genomföras tack vare donationer från Stiftelsen Mellby Gård och Rune Andersson och med stöd från Jan Ottosson på Kyrkhults hembygdsförening.

Pressvisning
Kyrkhult återinvigs den 24 maj 2019. Välkomna på pressvisning klockan 11.00 - 13.00. Ackreditering via event@skansen.se

För mer information kontakta Josefin Sollander på Skansen.

Kyrkhultstugan med bikupor. Foto: Maria Johansson.

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CET | Pressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.

Skansen stänger sina entréer – för första gången på 129 år20.11.2020 08:25:00 CET | Pressmeddelande

Nästa fredag stänger Skansen entréerna och Jul på Skansen ställs in. Med anledning av statsminister Stefan Löfvens pressträff och tydliga budskap tidigare i veckan, ”Ställ in”, ser Skansen ingen annan möjlighet än att stänga ner verksamheten helt och hållet. Detta för att ta ansvar i enlighet med de nya riktlinjerna där alla personer uppmanas att ta eget ansvar och inte träffa fler än åtta personer, inom familjen.