Pressinbjudan: Lansering av Horisont Europa

Välkommen till lanseringen av Horisont Europa - EU:s nya ramprogram för forskning och innovation. Under en heldag den 10 februari hålls presentationer och diskussioner som belyser olika delar och perspektiv av det nya ramprogrammet.

Medverkar gör bland andra Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, Jean-Eric Paquet, generaldirektör för forskning och innovation på EU-kommissionen och Darja Isaksson, generaldirektör för Vinnova.

Med Horisont Europa ska forskning och innovation användas för att förverkliga politiska mål och möta de globala utmaningar som EU och världen står inför. Svenska företag, organisationer och forskningsinstitutioner kan ansöka om medel från en budget som totalt omfattar 95 miljarder euro.

Ur programmet för lanseringsdagen:

• De politiska ambitionerna och målen med Horisont Europa

• Hur vi kan arbeta strategiskt för ett starkt svenskt deltagande

• Globala utmaningar och industriell konkurrenskraft

• Innovative Europe – från idéer till marknad

Program och anmälan

Dagen arrangeras av Vinnova tillsammans med Vetenskapsrådet, Energimyndigheten, Formas, Forte och Rymdstyrelsen.

Delar av programmet kommer att hållas på engelska.

Forskning och innovation för konkurrenskraft och en hållbar framtid6.11.2023 10:19:41 CET | Pressmeddelande

Det behövs ambitiösa satsningar på forskning och innovation för att Sverige ska vara konkurrenskraftigt i framtiden och för att accelerera omställningen till ett hållbart samhälle. Det skriver Vinnova i sitt inspel till regeringens forskningspolitiska proposition och föreslår strategiska satsningar för näringslivets klimatomställning, nationell säkerhet, life science och på banbrytande teknik.