Pressinbjudan – premiär för Stockholms första laddgata för elbilar

Strandvägen är först ut i Stockholm att få en laddgata för elbilar och laddhybrider. Fler laddstationer kommer i centrala Stockholm under maj och juni, exempelvis på Slottskajen och Jarlaplan.

Snart invigs även laddstationen för elbilar och laddhybrider på Slottskajen i Stockholm.

E.ON med partners inviger laddgatan på Strandvägen 27 på torsdag den 18 maj kl. 10.00 – 11.30, vid kajen.

Det blir samtal om företagens och politikernas satsningar på fossilfritt, el och biogas: Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén, Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant och E.ONs anvariga för e-mobility Karin Waldén.

Vi presenterar nyheter från en färsk YouGov-undersökning om stockholmarnas inställningar till elbilar, tänder upp stationen och premiärladdar en elbil.

E.ON etablerar laddgator och snabbladdare på följande adresser i centrala Stockholm under maj och juni: Gustav Adolfs Torg 1, Scheelegatan 7, Slottskajen 1, Kungsholms Hamnplan 1, Jarlaplan 1, Kungsbro Strand 23 och Strandvägen 27. Etableringarna sker delvis inom EU-projektet GREAT.

Både GREAT, Stockholms stad och våra partners inom e-mobilitet och g-mobilitet är på plats: Nissan, GARO, ABB, Taxi Stockholm, Drive Now och Easypark.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag och har cirka 2 200 medarbetare i Sverige. Som energibolag bidrar vi till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar i svensk energidistribution och förnybar produktion, i utvecklingsprojekt inom hållbara städer, transporter och kundlösningar.

E.ON satsar på vägtrafikens elektrifiering och planerar för ökade elnätsinvesteringar22.9.2020 11:05:53 CESTPressmeddelande

E.ON har under sommaren slutfört två omfattande analyser av vägtrafiken i Skåne och Östergötlands län för att prognostisera vilken elnätskapacitet en elektrifiering av trafiken skulle kräva. I samband med presentationen av resultaten för Infrastrukturdepartementet meddelar E.ON att bolaget är redo att ta ett uppdrag att utföra de nödvändiga förstärkningarna i elnätet för att elektrifiera vägtrafiken.

Så ska behovet av effekt säkras i Skåne18.9.2020 08:31:05 CESTPressmeddelande

Upp till 115 MW, lika mycket el som två städer av Ystads storlek förbrukar, kommer att göras tillgängliga för Skånes industrier och övriga elnätskunder från den 2 november när SWITCH, E.ONs digitala handelsplats för effekt, öppnar för sin andra säsong. Nytt är att området utökas från södra Skåne till att också omfatta två nya områden; Helsingborgsområdet inklusive Bjuv, Kullahalvön och Ängelholm samt Landskrona och Löddeköpinge.

Samarbete ska möjliggöra mer elnätskapacitet till Skåne7.9.2020 08:24:24 CESTPressmeddelande

Inför vintern 2020/2021 har E.ON och Svenska Kraftnät nu tagit fram åtgärder som ska kunna höja uttaget av effekt från stamnätet från 750 MW till 1150 MW ner till södra Skåne och Malmöregionen. Som en del av åtgärdsplanen, som presenterades hösten 2019, investerar E.ON nu 35 miljoner kronor i förstärkningar i stamnätsstationerna Söderåsen och Barsebäck för att underlätta för Svenska Kraftnät att därefter genomföra sina ombyggnadsplaner fram till 2024.