Pressinbjudan: Sociala kontrakt – en väg till egen bostad webbinarium 9 december 2022

Allmännyttan ska ta ett omfattande bostadssocialt ansvar. Men hur fungerar det i praktiken? Är kraven på nya hyresgäster rimliga och i vilken omfattning arbetar allmännyttan med förturer och sociala kontrakt? Det är några av de frågor som Sveriges Allmännyttas marknadsrapport försöker besvara. Den presenteras vid ett webbinarium den 9 december klockan 08.30. Media är varmt välkomna.

Sociala kontrakt är ett viktigt verktyg för att underlätta för den som står långt från bostadsmarknaden att få hyra en bostad. Omfattningen av de sociala kontrakten och hur de faktiskt används är dock inte helt klarlagt. Arbetet ser många gånger olika ut, och det är inte i alla kommuner ett socialt kontrakt kan övergå till ett tillsvidareavtal.

2021 skickades en enkät med frågor om bland annat sociala kontrakt, uthyrningskrav, förturer, och hantering av olovlig andrahandsuthyrning till 299 av Sveriges Allmännyttas medlemsföretag. Av dem svarade 214 stycken. Resultatet av den enkäten utgör underlaget för årets marknadsrapport, Allmännyttans bostadssociala ansvar – fokus sociala kontrakt.

Medverkande vid webbinariet:
Åsa Schelin, expert boendefrågor på Sveriges Allmännytta
Satu Grönvall, boendesamordnare på Mitthem i Sundsvall
Maria Björklund, boendesociala gruppen Sundsvalls kommun
Martin Sohlberg, vd på Götenebostäder

Moderator är Viktoria Raft, kommunikationschef vid Sveriges Allmännytta.

Tid och plats
Webbinarium fredag 9 december kl.8.30-9.30. Sändningen sker via Vimeo och en länk skickas ut efter anmälan.

Anmälan

Samtliga deltagare får rapporten mejlad till sig efter webbinariet.

Viktoria Raft, kommunikationschef Sveriges Allmännytta,
08- 406 55 38, viktoria.raft@sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 318 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 945 000 hyresbostäder

Osund konkurrens - ett samhällsproblem30.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Den osunda konkurrensen på arbetsplatser har blivit ett stort samhällsproblem, i synnerhet inom fastighetsbranschen. Det handlar om allt från obetalda skatter, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter till illegal arbetskraft. Sveriges Allmännyttas medlemmar gör allt de kan för att komma tillrätta med denna brottslighet men är i behov av att utöka sin kunskap, kompetens samt utveckla sina arbetssätt för att motverka arbetslivskriminalitet.

Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta tillsätter gemensam arbetsgrupp21.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I våras träffade Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta en överenskommelse om vilka faktorer som ska ligga till grund för hyresutvecklingen i de årliga förhandlingarna, den så kallade trepartsöverenskommelsen. Arbetet följs nu upp med en gemensam arbetsgrupp med representanter från varje organisation som har i uppdrag att svara på frågor som kan uppstå i de lokala förhandlingarna. Gruppen ska även följa hur överenskommelsen används av hyresmarknadens lokala parter samt utvärdera och vidareutveckla arbetssätten.

Onormala prishöjningar i nära hälften av byggprojekten16.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En stor del av de allmännyttiga bostadsföretagen har redan nu ändrat sina byggplaner och kommer att bygga färre bostäder nästa år. Det visar en ny enkät som Sveriges Allmännytta gjort bland sina medlemmar. Av de 160 företag som svarat uppger 44 procent att de ändrat antalet planerade byggstarter 2023 till följd av ökade byggkostnader. Många byggprojekt drabbas nu av extraordinära kostnader.